Gå til hoved-indhold
Motorer
Kasper Falkenberg, direktør for EPTechnologies ses her ved den nye Falcon 130. Foto: Troels Lykke

El-motor Falcon 130 fra Sønderborg: Første elektriske påhængsmotor, udviklet fra bunden

- Det er den første elektriske påhængsmotor, der er udviklet fra bunden, fortæller Kasper Falkenberg, direktør for EPTechnologies til motorbaadsnyt.dk. Den 360° roterende propelhubs sikrer stor manøvredygtighed i trange områder, hvilket gør bowthrustere mindre vigtige.

Af Troels Lykke |

Den danske virksomhed EPTechnologies, der har mere end 25 ansatte i Sønderborg og 25 ansatte i Hamborg, har udviklet FALCON 130, en elektrisk påhængsmotor. Omregnet til hestekræfter svarer det til 185 hk.

Det fik motorbaadsnyt.dks afvide, da vi på Mets-udstilling i Amsterdam i november, mødte Kasper Falkenberg. direktør for EPTechnologies ApS.

Med lanceringen af deres nye påhængsmotor, "FALCON", markerer den danske udvikler af fremdriftssystemer og batterier, EPTechnologies, et endeligt opgør med forbrændingsæraen og sætter en ny standard for branchen, fortæller firmaet.

FALCON er den letteste, mest støjsvage og mest effektive påhængsmotor i sin klasse og demonstrerer en stærk forpligtelse til bæredygtig innovation, fortæller Kasper Falkenberg, direktør for EPTechnologies. 

FALCON er designet udelukkende som et elektrisk fremdriftssystem og bryder med de konventionelle modeller, der typisk eftermonterer elektriske komponenter på platforme, der oprindeligt er beregnet til forbrændingsmotorer.

Denne nye tilgang muliggør en kompakt og let konstruktion, der minimerer modstand, forbedrer effektiviteten og maksimerer pladsen ombord til ekstra batterikapacitet. Resultatet er længere rækkevidde, bedre ydeevne og en betydelig reduktion i miljøpåvirkning.

Stærk kraft-til-vægt-forhold og hydrofoil-effektivitet

I hjertet af den 130 kW stærke motor ligger dens aksiale flux-design. Hvor motorer med tilsvarende kraft normalt vejer 117 kg, vejer Falcon-motoren kun 27 kg, mens selve Falcon 130 motoren totalt med skrue mm. vejer 150 kilo.

Skaftets længde kan også justeres, hvilket giver enestående fleksibilitet og funktionalitet.

Denne alsidighed gør den nye elektriske motor velegnet til en bred vifte af bådtyper og ydeevnekrav, fra fritidsbåde til små passagerfærger og redningsbåde.

Hydrofoilbåde oplever markante forbedringer, da deres energiforbrug med FALCON reduceres med to tredjedele, når båden planer. En kraftigere version på 230 kW er i øjeblikket under udvikling for at udvide produktlinjen.

Avanceret styring for overlegen manøvredygtighed og stabilitet

FALCONs styresystem er fuldstændig nyudviklet. Nu roterer kun propellen og propelhuset, mens motorblokken forbliver stationær.

- Dette beskytter motorens følsomme komponenter og forbedrer vægtfordelingen og stabiliteten, især i opsætninger med to påhængsmotorer. Den 360° roterende propelhubs funktionalitet sikrer også enestående manøvredygtighed i trange områder, hvilket gør bow-thrustere overflødige, forklarer Kasper Falkenberg.

Bæredygtighed fra motor til batteri

FALCONs elektriske påhængsmotor er konstrueret til maksimal effektivitet og nul emissioner og leverer høj ydeevne samtidig med, at den fremmer en mere bæredygtig maritim industri.

For at understøtte dette producerer EPTechnologies deres egen serie af ultralette, højeffektive batterier, udviklet og fremstillet internt. Disse batterier kan tilpasses til de specifikke behov for hver enkelt båd, hvilket sikrer ideel vægtfordeling og optimeret konfiguration.

50 minutter for fuld håndtag

For fuld håndtag vil båden typisk kunne sejle 50 minutter på en motorbåd op til 30 fod, mens den vil kunne sejle i mange timer for halv kraft, hvis der er batteripakke på 117 kW-

Kasper Falkenberg oplyser i dag til motorbaadsnyt.dk, at man kun sælger Falcon 130 påhængsmotoren sammen med batteripakken og hele styresystemet.

Navnet FALCON er inspireret af vandrefalken, verdens hurtigste dyr, og afspejler motorens kraftfulde egenskaber. Og propellens 180-graders drejefunktion minder om denne ekstraordinære fugls smidighed og styrke.

Pris for Falcon 130 inklusiv batteribank 117 kWh

I prisen indgår også lader 8-22 kW, OBC DC/DC opladning, DC/DC HV til LV, display, gashåndtag, komplet kabelnet.

Pris cirka 900.000 dansker kr. + moms - i alt 1.125.000 kr.

EPTechnologies ApS har base i Sønderborg

EPTechnologies ApS er et dansk selskab med base i Sønderborg, specialiseret i elektriske fremdriftssystemer til maritime anvendelser. Virksomheden blev etableret i december 2013 og har siden udviklet sig inden for handel og ingeniørvirksomhed.

Kasper Falkenberg er direktør for EPTechnologies ApS, som han startede. Marco Jan Ottiker har siden oktober 2020 har haft en ejerandel på mellem 50% og 66,65% i virksomheden.

Virksomheden leverer motorer til mange store firmaer som Hanse Yachts, Sunreef og mange andre store bådværfter i Europa.

Læs mere: eptechnologies.dk/

content-loader
content-loader
content-loader