Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
En glad John Haurum til Silverrudder 2023 Foto: Troels Lykke
Kort Nyt
Flux i højt fart. Foto: Troels Lykke
Kort Nyt

Min Båd: Skovshoved-sejler John Haurum sejler X49E med el-motor - alene på båden findes en særlig ro

60-årige John Haurum ejer en X49E, Flux Den 35, med elektrisk motor. Båden har hjemhavn i Skovshoved, hvor John Haurum både sejler solosejlads, men også er på vandet med familie og venner. Minbaad.dk mødte sejleren til Silverrudder 2023 i Svendborg, hvor han sejlede alene rundt om Fyn.

Af Anna Brinch |

John Haurum, hvorfor valgte du en X49E med el-motor?

- Jeg har valgt at købe denne båd, fordi den gav mig mulighed for at sejle med familie og venner, som jeg ofte gør. Det er vigtigt for mig, at der kan være plads til to-tre par ombord, når vi sejler og overnatter til søs. Jeg ønskede også en båd, der kunne sejles short- og singlehanded.

- Jeg nyder at sejle alene og gør det ret ofte. Båden er udstyret med funktioner, der gør det muligt at sejle den alene, såsom elektriske spil, furl på forsejlet og autopilot. X-Yachts leverer dertil også høj materiale-kvalitet, design og æstetik, men det var ikke det eneste, som jeg ønskede fra dem.

- Jeg har været fascineret af idéen om en eldrevet motor fra start. X-Yachts var hurtige til at være med på idéen, og vi udviklede sammen projektet med Oceanvolts motor, som kan generere strøm under sejlads. Båden kan altså producere strøm ved hjælp af skruerne, mens den sejler, og derfor er jeg selvforsynende med energi. Dette har været en fantastisk funktion at have om bord.

Hvordan er bådens sejlegenskaber?

- Bådens sejlegenskaber er fremragende. Den er lidt tung, men smidig, hurtig og reagerer prompte. Jeg har fundet den behagelig og let at manøvrere. Den sejler virkelig godt og stabilt i alle vejrforhold.

Hvordan var din oplevelse af at deltage i solo-sejladsen Silverrudder?

- Deltagelsen i Silverrudder i 2023 var min første, og der er en del respekt for det ræs. Jeg har sejlet en del alene, dog uden at sejle kapsejlads, men er ret vild med at sejle alene over længere stræk. Derfor var det en spændende oplevelse, da det kræver en ekstra grad af fokus og omhu. En lille fejl kan have store konsekvenser. Den konkurrence og de udfordringer, der følger med solo-sejladsen, er noget jeg virkelig nyder.

- Når man sejler med et crew, kan man sagtens nå at gøre tre-fire ting på en gang. Tingene bliver gjort uden, at man selv skal gøre det hele, men når man er singlehand, skal man tænke over hvert eneste træk ombord i cockpittet. Det er én af de ting, jeg virkelig elsker ved kapsejladsen. Man skal have en anden detaljeret tankegang og kan komme ud for en del udfordringer.

Hvordan gik turen Silverrudder-turen om Fyn?

- Det gik samlet set rigtig godt med en tid på 35 timer, 20 minutter og 20 sekunder, men jeg kom ikke igennem uden fejl. Som jeg sagde, så kan de mindste fejl under manøvrer have store konsekvenser. Om natten ved nordsiden af Fyn lavede jeg en kæmpe bommert i forbindelse med et sejlskift.

- Faldet til min gennaker røg af spillet, mens jeg var ved at gøre klar til nedtagning, og hele gennakeren røg i vandet, og båden stoppede brat. Jeg lå derfor med stævnen i den forkerte retning og baksede længe med at få sejlet tilbage på båden, mens alle mine nærmeste konkurrenter gled forbi i mørket.

- Jeg mistede en halv time på det, og det var irriterende, da jeg ellers vidste, at jeg netop kunne nå gennem vindøjet ved Lillebælt. Så i stedet endte jeg med at ligge helt stille sammen med hundredvis af andre sejlere ved den gamle Lillebæltsbro indtil næste dags morgen. Dette var et eksempel på en manøvre, hvor jeg ikke havde gennemtænkt alle træk.

Hvad er din bedste oplevelse ved at sejle alene?

- At være alene på båden giver en særlig ro og meditativ stemning under de længere sejladser. Det er en rejse, hvor der altid er noget at tage sig af, men også stunder, hvor man kan reflektere og nyde stilheden.

Hvor langt har du og båden sejlet sammen - og er der en tur, som er helt særlig?

- Vi har sejlet omkring 7.000 sømil på halvandet år, og hver tur har haft sin egen charme. Men Silverrudder er én af de sejlture, der står klarest i min erindring på grund af projektet og udfordringerne. At krydse målstregen var en af mine største oplevelser ombord på båden. Det er et øjeblik, jeg vil huske længe.

Hvordan fungerer båden som en familiebåd?

- Min båd er en fremragende familiebåd med tre dobbeltkahytter, et dejligt pantry og masser af plads i cockpittet. Den kombinerer det bedste fra cruiser- og performance-serierne fra X-Yachts og tilbyder gode sejlegenskaber og komfort til alle ombord.

Hvilke tre detaljer, vil du særligt fremhæve?

- 1: Den elektriske motor ombord, og dét at jeg er selvforsynende med strøm og energi til min sejlads. Jeg kan lave strøm, imens jeg sejler, fordi de to skruer kan generere strøm imens.

- 2: Den store garage agter ved badeplatformen, hvor der er plads til en oppustet gummibåd.

- 3: Mit Sea.AI FLIR-kamera i mastetoppen, som scanner vandoverfladen fremad og giver alarm, dag eller nat, hvis der ligger noget i vandet på min vej (drivtømmer, fiskergarn, container, eller mindre joller uden lys), som AIS eller radar ikke opfanger.

Specifikationer om Oceanvolt

Motor: 2 stk 10 kW SD10 servoprop med automatisk justerbare propelblade der indstiller sig i en af tre positioner: Feather (neutral), fremdrift, eller hydrogeneration.

Hydro-regenerering: 1 kW ved 7 kn, 2 kW ved 8 kn (Se Flux data fig 1).

Batteri: 28.8 kWh LiFePO4 (48V), og separat 12 V batteribank til forbrug

Generator: Fischer Panda 11 kW

Range (batteri): Ca 20 nM ved 5.5 kn

Range (generator): 50-60 timer ved 6 kn

X49E Flux Den35

Længde: 14.5 m

Bredde: 4.49 m

Vægt: 15.800 kg

Dybgang: 2.5 m

Mastehøjde: 21.5 (Højde over vandlinie er ca. 23 m)

Sejlareal: 75,71 (Storsejl)

Designer: X-Yachts, Haderslev

Byggeår: 2022

Antal bygget: Byggenr. 35, men nr 1 med elmotor

Skipper: John Haurum

Hjemhavn: Skovshoved

Pris, sejlklar 2024 - X4.9 MKII med dieselmotor: 8,5 mio. kr.

Pris, sejlklar 2024 - X4.9 MKII E version med el-motor: 9,7 mio. kr.

content-loader
content-loader
content-loader