Test: Quicksilver 705 Pilothouse – oplagt til lystfiskeri og tursejlads
Quicksilver fra den amerikanske koncern Brunswick kommer nu med efterfølgeren til Pilothouse 805. Denne Pilothouse 705, en 6,63 meter båd, opfylder lystfiskernes ønsker, og så er den sjov at sejle, viste test ved Cannes. Vi sejlede 37 knob med 200 hk bagpå.
Spis din aftensmad eller de friskfangede fisk på det store cockpitbord, nyd en kold drink fra det 50 liter store køleskab eller tag en hårdt tiltrængt lur i køjen i forstavnen. Skipper og gæster sidder fint i bagbord side på de velpolstrede sæder. Sådan er det på Quicksilvers nye Pilot 705.
For rundt en halv mio. kroner kan du få det rigtigt sjovt til søs med båden - men inden du læser videre, så er båden primært en dagsejler.
Forkøjen er kun 1,20 meter lang, dog 180 centimeter bred, men den er ikke skabt til at sove i i længere tid, blot som et sted til hvile. Til gengæld er der et søtoilet om bord med tilhørende septiktank.
Sjov med 200 hk motor
Sjov er den at sejle. Rattet gik fint, og accelerationen var god, ligesom båden drejer skarpt, uden at den skrider ud. Den 200 hk Mercury-motor er ikke kaviterede eller larmede. Samtidig er der god plads om bord.
Sådan oplevede Motorbaadsnyt.dk det under en test i september i Cannes, hvor vi – fem mand om bord - planede afsted med 25 knob med en Mercury F200 XL V6 på agterspejlet.
Topfarten var lige over 37 knob. Men hvem vil sejle så stærkt? Ikke mig. For det første brænder man en masse dyr benzin af, og for det andet er sejladsen ikke særlig behagelig, medmindre man sejler i helt stille vejr, eller med vinden i lettere bølger, som vi oplevede i Middelhavet.
Den amerikanske båd, der er bygget i Polen, sejler rigtigt fint med sit sporty skrog.
Den slog sig ikke i bølgerne, der heller ikke stod ind over båden. Gør bølgerne dét, er det ikke det store problem, for man står fint i kahytten og kan styre. Man kan ligeledes styre båden på agterdækket, hvilket er smart ved havnemanøvre, hvor man bakker ind til broen.
Mange detaljer til lystfiskeren
På båden har Quicksilver udviklet en Smart Edition, der samler de tre mest populære pakker til tur- og lystfiskeri. Noget, der gør, at bådens pris holdes nede. Vi testede udgaven til lystfiskeri.
Her har man fire fiskestangsholdere på ruftaget og to i hver ræling agter. I styrbord side under dørken i cockpittet findes en stor, aflang og iltet fisketank, hvor du på en knap kan trykke, hvorefter den fyldes med vand. Med en knap tømmes den hurtigt. God detalje.
Det er i det 1,60 meter lange og 2,10 meter brede cockpit, at båden vinder, for det er her man står og fisker. Rælingen er 80 centimeter høj, så man føler sig samtidig tryg. Du kan også sætte dig ud foran og fiske, hvor der er en lille bænk, du kan sætte dig på - men det er agter i båden, man har mest plads til sin fiskestang.
Agter i cockpittet er desuden en lille fisketank i styrbord side, og i bagbord side er et skærebræt. Denne plads kan vippes ind i cockpittet, så der er plads til, at motoren kan vippes helt op, så skruen er fri for vandet.
Masser af sæder i cockpit
Får du Pilot 705'eren i komfortversionen vil du kunne nyde cockpittet i cruising-tilstand med tre foldbare agter- og styrbordbænke, cockpitbord og forlængelse af svømmeplatforme, der var dejlig brede og lange nok til at stå på, hvis du vil bade derfra.
I styrbord side er en dyb badestige placeret. Under cockpittet er der område, hvor bådens batterier findes og selve cockpitbordet.
I kahytten er ligeledes en håndvask i det asymmetriske styrehus, hvor der er adgang via skydedøre. Der findes også et 50 literkøleskab og et transportabelt gaskomfur.
Båden fås desuden med en elektronikpakke, der giver dig mulighed for at udstyre din båd med en 9-tommer Simrad-kortplotter, stereoanlæg med fire højttalere og VesselView Link-system.
Konklusion: Solid og troværdig
Quicksilver 705 Pilothouse er en solid og troværdig lystfiskerbåd med mange gode detaljer til den, der elsker at fange en fisk, men som også vil opleve sjov sejlglæde, samtidig med at man står inde i kahytten.
Netop den lukkede kahyt gør, at man kan sejle året rundt. Vil man ud på fordækket en sommerdag, er sidedækket samtidig 30 centimeter bredt og sikkert at gå på. Fin detalje. Motorbaadsnyt.dk har vanskeligt ved at påpege ting, vi finder som en ulempe ved båden.
Fakta - Quicksilver 705 Pilothouse
Længde: 6,63 m
Bredde: 2,54 m
Dybgang: 0,54 m
Vægt: 1.627 kg uden motor
CE kategori: C
Max. personer: 7
Max. motor: 225 hk (Mercury)
Standardudstyr: Badestige, Badeplatforme, Ankerbrønd, Navigationslys, Opbevaringsrum til fisk, Stangholdere, Plads til forberedelse af madding, Selvlænsende cockpit, Agterdør, Cockpitbelysning, Smartcraft Speedometer/Omdrejningstæller, 12V strømudtag, Tilt steering 175 hk og op, Opbevaring under seng, Kabinelys, Førersæde og passagersæde, Adgangsbord til starboard, Adgangsdør til bagbordsside i cockpit, bord/dinnette, Brandslukkere, Vessel View Mobile, Active Trim, Dobb. Batteri installation, Kulilte alarm, Røgalarm, Pre-rigging til påhængsmotor, Elektrisk og manuel lænsepumpe, Hydraulisk styring, Vinduesvisker styrbord
Ekstraudstyr: Badeplatform udvidelser, Ankerrulle, Forsikringsgodkendt stævnøje, Ekstra styreplads (udendørs 4ST rigging), Ekstra styreplads (udendørs V6 rigging), Tagluge, Toilet med lys, Vask med ferskvandssystem og bruser, Dab stereo sæt med antenne, Simrad GPS/Kortplotter 7” NSS evo 3 med HDI Transducer er monteret i cockpittet, Simrad VHF RS20, Dieselvarmer, Bovpropel, Bovpropel med ekstra styreplads, Elekstrisk ankerspil ( Stævn- eller agtermonteret), Zipwake Dynamic Trim-Control 300S, Fortøjningssæt, Spotlys på ruf, Solindsats.
Artikel er tidligere bragt.
Salg: Jørgensen & Dahl i Greve Marina henviser til nærmeste forhandler