Vinterkonservering af din elmotor? Nej, vel, men pas på batterier og kabelforbindelser
En af de store fordele ved en elektrisk motor i båden er, at du slipper for en masse arbejde hvert efterår og forår. Der er dog et par ting, du skal være opmærksom på.
Tømning eller opfyldning af dieseltank, tjek af kølesystem, skift af olie, filtre og impeller er nogle af de “glæder”, der hører med til efterårets vedligeholdelse af en diesel- eller benzinmotor.
Dem slipper man for, hvis man har en elektrisk motor i båden. Hvad enten det er en indenbordsmotor, en påhængsmotor eller en pod-motor placeret under båden, så er de langt hen ad vejen vedligeholdelsesfrie og kræver kun minimal service.
Det skyldes først og fremmest, at de er lukkede systemer, som kun udvikler meget lidt varme, og at de i de fleste tilfælde enten er luftkølede (indenbords) eller kølet af vandet, der strømmer omkring dem (påhængsmotorer og pod-motorer).
Så der er ingen kølesystem, der skal sikres, og heller ingen brændstoftank eller filtre, der skal tilses.
Men er det så bare at læne sig tilbage, når båden er taget op, og glæde sig til foråret?
“Nej, ikke helt”, fortæller Henry Thomsen fra solbaaden.dk i Aarhus, som har leveret mere end 200 el-motorsystemer til kunder siden 2011.
“Men det, man skal have fokus på, indskrænker sig til to ting, som til gengæld er meget vigtige: Batterier og kabelforbindelser.”
Hold dine batterier i god form
“Generelt skal batterier, uanset type, holdes med god opladningstilstand hele året”, siger Henry Thomsen.
“Og særlig vigtigt er det i vinterperioden, da lave temperaturer kombineret med lav spænding på batterierne uvægerligt giver problemer i form af kortere levetid og fald i batteriernes kapacitet”.
“For blybaserede batterier som GEL og AGM er det bedste råd at lade dem helt op, når sæsonen slutter. Det vil i de fleste tilfælde betyde, at man ikke behøver gøre mere, før de skal i brug igen til foråret. Dog kan det være en idé at tjekke spændingen på dem en gang eller to i løbet af vinteren”.
“For lithiumbatterier, hvilket i bådverdenen primært er LiFePO4 og LiNMC, er det generelle råd at sætte dem til vinteropbavaring med mellem 50 og 80 % kapacitet. Derved sikrer man, at de ikke kommer ned i kritisk lav spænding i løbet af vinteren. Men også her kan det være en idé at tjekke spændingen på dem i løbet af vinteren.
Henry Thomsen:
“De fleste batterier kan tåle opbevaring ved ned til 20 minusgrader, men man skal ikke lade på dem, når det er frostvejr. Det går markant ud over levetiden på dem”.
Har man flere batterier i parallel eller seriel forbindelse, skal man også være opmærksom på at holde samme spænding på dem.
Gode forbindelser
Udover batteriernes tilstand er strømmens vej fra batterierne også særdeles vigtig. Blot et enkelt punkt med dårlig forbindelse eller fejlstrøm kan skabe rav i systemet og i værste fald føre til brand i båden.
Man skal tjekke, at alle kabler er intakte og uden skader på isoleringen, og så skal man tjekke alle kontaktpunkter, både på batterierne poler og i resten af systemet. Er alle forbindelser spændt efter forskrifterne? Er alle overgange mellem kabel og polsko intakte?
Er der ir eller rust på en batteripol eller et andet kontaktpunkt, er det et klart signal om en dårlig forbindelse, men der kan også være problemer, selv om de ikke er synlige.
Trods disse opmærksomhedspunkter er vinterklargøringen af den elektriske motor dog meget begrænset sammenlignet med en forbrændingsmotor.