Test: Ryds 650 er en sporty 6,5 meter familiebåd fra Sverige, der kan det meste - også sejle over 40 knob
Ryds 650 VI DC er vakuumstøbt, så skroget er stærkt og kun vejer ét ton, hvilket giver bedre brændstoføkonomi til lands og vands. Motorbaadsnyt.dk testede den 2,5 meter brede både i det vestlige Sverige. Her oplevede vi sejlglæde og fin plads til familien. Modellen fås i en lukket eller åben version. Se også video.
Motorbaadsnyt.dk testede den nye Ryds 650 VI DC med en moderne 200 hestekræfters Yamaha med elektrisk styring, ’Drive by Wirer’.
En motor, der var rigelig kraftfuld og med stor slagvolumen, for på under fem sekunder var vi oppe at plane 15 knob, hvor topfarten i medvind og med to personer ombord nåede de 43,5 knob.
– Og du kan stadig få en Yamaha-motor til båden med kabelstyring, forklarer den danske Yamha-importør Preben Hansen, der var med under testen i Tanumstrand i Sverige.
Mod vinden, der var 5-6 m/sek., var hastigheden én knob lavere. Båden var vældig afbalanceret, også i sving og i bølger, og den stejler ikke meget under acceleration, godt hjulpet af motorens automatiske trimfunktion.
Sikker - men ikke kedelig
Svenskeren er en sikker båd på 6,5 meter - men den er ikke kedelig. Benzinforbruget er ligeledes til at have med at gøre, for med en cruingfart på 25 knob bruger den 200 hk Yamaha-motor cirka 20 liter benzin i timen. Her er lydniveauet målt til 75 decibel, hvilket er et godkendt støjniveau.
Med 175 hestekræfter bagpå bliver farten et par knob lavere på den kun 1.000 kilo lette svensker, der anbefales minimum at sejles med 115 hestekræfter.
Båden bruger mindre brændstof, da den er vakuumstøbt, og derfor vejer 2-300 kilo mindre, end hvis den var støbt på konventionel vis. Godt tænkt af Ryds Båtar, der for få år siden genstartede med nye modeller og en ny designer fra Mannerfelt Design Team.
Den smarte svensker har en dyb V-formet trinbund, og bølgerne bliver skubbet fint til siden. Motorbaadsnyt.dk fik ikke bølger ind over os, selv i højere bølger.
Man er også godt beskyttet bag en høj, mørktonet og kraftig vindskærm. Ryds 650 bygges i to udgaver: En bowrider med åbent fordæk, som vi testede, og en daycruiser med et par køjer under fordækket, hvor vi ligeledes var ombord.
Designer: Skabt til vandsport og hyggesejlads
Ted Mannerfelt, chefdesigner for Mannerfelt Design Team, siger om idéen bag Ryds 650VI DC:
- Vi ønskede at skabe en moderne båd, der henter styrke fra Ryds kerneværdier som at være miljøeffektiv, sikker og tidløs.
- Vi mener, at Ryds 650VI DC har fået en sporty profil med smarte løsninger og generøse sociale områder i båden, hvor du sidder beskyttet. Det fleksible interiør gør, at 650VI DC kan bruges til at bade fra samt vandsport og fiskeri, lyder det fra designeren.
Under testen sad Motorbaadsnyt.dk godt og blødt i førersædet, dog med en lidt for lille fodstøtte, men der var et fint udsyn 360 grader rundt, hvor man også kan orientere sig via en 9 tommers Garmin touch-kortplotter og en Yamaha-monitor, der blandt andet fortæller om benzinforbrug og omdrejninger.
Gashåndtaget er elektrisk og kører utroligt let og trinløst, men denne kan også indstilles til at køre mere trægt, så man ikke fristes til pludselig at gasse hårdt op. Yamaha-motoren kan konfigureres, så du kan bestemme, hvor mange omgange du skal dreje på rattet for, at båden reagerer.
- Til havnemanøvre kan det eksempelvis være en fordel med færre omdrejninger på rattet , og det kan du selv indstille, forklarer Preben Hansen fra Yamaha i Danmark.
Seks personer er der fint plads til
Cockpittet i Ryds 650VI DC er rummeligt og dybt. Man sidder fint på de vandafvisende og tilpas bløde hynder, hvor rygstøtten kan skubbes enten frem eller tilbage, både ved det dobbelte vendbare førersæde og ved det enkelte vendbare salonsæde agter. På den måde sikrer man, at fem-seks personer kan sidde ved et cockpitbord i L-sofaen.
Vil man bade, er det også praktisk, at man kan vende rygstøtten frem, så man kan sidde og se bagud. Både i styrbord og bagbord side agter er der fin udgang på brede badeplatforme, og man kan holde godt fast i den store vandskibøjle.
På den testede båd var der skridsikkert kunstteak fra EVA, der også er behageligt og blødt at gå på - og samtidig er det let at vedligeholde. En kaleche kan slås op og beskytte under sejlads, men nok mest når Ryds 650VI DC er i havn.
Kalechen er placeret i en garage foran motorbrønden, og den kan slås op, uden man skal flytte hynder.
Åben eller lukket version
I den åbne version af Ryds 650VI DC, er kahytten minimalistisk. Her er der kun plads til, at børn kan opholde sig, eller man kan sætte bagage derind, som der er fin plads til.
I stedet er der en dejlig åben stævn, hvor man en sommerdag kan sidde to-tre personer og nyde livet, eller hvor man kan fiske fra. I den lukkede version er der en anstændig kahyt med 220 centimeter lange køjer til to voksne.
Kahytten er samtidig lys, da der er et stort vindue i ruftaget, så du kan ligge og tælle stjerner, men der er ikke skrogvinduer. Man kan installere et campingtoilet.
Det er lidt primitivt, men på en weekendtur kan det gå an - og i varme sommernætter vil man kunne sove i cockpittet på en bredere solseng. Ryds Båtar tilbyder også, som ekstraudstyr, at man kan montere et kamera ude i stævnen, så man indefra kan følge med i sejladsen foran båden.
Konklusion: Sporty familiebåd
Det er smag og behag, om man vil vælge den åbne eller lukkede version af Ryds 650VI DC. Motorbaadsnyt.dk hælder dog til den lukkede version, da det giver flere muligheder i den danske sommer, hvor du også kan vælge en overnatning for familien.
Begge modeller er i flot finish og i gode materialer og med en smart indretning. At båden samtidig er nogle hundrede kilo lettere, fordi skroget er vakuumstøbt, gør kun det hele bedre, både når man sejler eller kører med den 2,5 meter brede båd.
Sjov er den samtidig at sejle - og smukke linjer har Ryds 650VI DC også.
Ryds 650 VI DC
Længde: 6,50 m
Bredde: 2,5 m
Vægt: 1.000 kg eksklusiv motor
Maks personer: 6
Motor anbefaling: 115 - 225 hk
Max motorvægt: 312 kg
CE-kategori: C
Fart: 37-48 knob
Brændstoftank 200 liter
Pris med F150: Fra 468.000,00 kr.
Pris på testmodel med F200 og el/variable-styring: 531.000,00 kr.
Forhandler: Kenns Biler og Både. Ny Næstvedvej 1-3a, 4683 Rønnede. Mobil: 3035 4255