Gå til hoved-indhold
Test
Targa 41 er en robost båd, der skærer bølgerne let uden at man hører at skroget arbejder. Fotos: Troels Lykke
Test
Henrik Reese fra Reese Marin fortæller at Targa 41 er noget af det bedste at det finske værft har produceret. Topfarten nærmer sig 40 knob med de to Volvo Penta motorer. Fotos: Troels Lykke
Test
Henrik og Kasper Reese har solgt Targa-både i mange, mange år.
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Troels Lykke fra Motorbaadsnyt.dk giver topkarakter til Targa 41.
Test
Test
Test

Vi tester den robuste og velsejlende Targa 41 - et topprodukt fra Finland

Denne nye Targa 41 har lidt mere af det hele. Et større agterdæk, en stor flybridge, hvor fire-fem personer fint kan side tilbage på flybridgen, mens den bliver styret fra flybridgen. Targa overgår sig selv med 41eren, siger stifteren af Reese Marin, Henrik Reese. Og det passer. Se galleri og video.

Af Troels Lykke |

Targa 41 er en meget vigtig model for finske bådværft, der har eksisteret i 40 år og har et utroligt godt ry. Bådene er solide, kan sejle i al slags vejr, materialerne er dyre fx med aptering i teak, og sejlegenskaberne er i top, som altid. Det er også derfor at politiet i flere lande bruger de finske både. Targa-bådene er også kendte for deres brede sidedæk.

Denne nye Targa 41 har lidt mere af det hele. Et større agterdæk, en stor flybridge, hvor fire-fem personer fint kan side tilbage på flybridgen, mens den bliver styret fra flybridgen.

Bredere dører og vinduer

Dørene til kahytten er også gjort bredere end set på selv større modeller, skrogvinduerne er også større, det samme er lugerne i ruftaget i den rummelige kahyt med meget store sideruder.

Salonen, der er det vigtigste sted i båden, har en stor u-formet salon i bagbord side og i styrbord side er et stort pantry med små gode detaljer.

Der er tænkt over alt i båden, der da også koster omtrent 8 mio. kroner sejlklar med 2 x 440 hk Volvo Penta D6 motorer på denne model. Du kan også vælge den med IPS-drev, hvor båden bliver lidt dyrere.

Topfarten nærmer sig 40 knob med de to Volvo Penta motorer. Sejler du omkring 26 knob i en fin cruising-speed er dieselforbruget på 26 knob, viste vores test med forhandleren Kasper Reese om bord i Aabenraa. 
Sejler du 8-9 knob falder dieselforbruget til 25 liter diesel i timen.

Det var på fladt vand og motoren er temmelig støjsvag, man har nemlig givet motorrummet endnu mere lydisolering, hvilket især gavner dem der opholder sig i agterkahytten.

Mere rå med direkte drev

Men sejlegenskaberne er lidt mere rå og direkte med drev, som der er til disse to Volvo Penta-motorer. Targa 41 kan også styres med joystick når du er i havn, men der er også Sidepower bov- og agterpropeller, som kan gå op og ned i styrke.

Takket være et smart re-design af indvendige skotter, drager Targa 41 fordel af to masterkahytter, som begge er en-suite med den forreste kabine med separat bruser.

Agerkahytten nyder også godt af store vinduer og er fuld bredde på tværs af båden, hvilket giver mulighed for en rummelig dobbeltkøje til bagbord - og enkeltkøje til styrbord. Begge kahytter har fin ståhøjde på over 1,95 meter.

På dækket har Targa 41 nydesignede udvendige sæder med polstrede ryglæn og en rummelig flybridge med komfortable siddepladser, der giver ikke kun en fantastisk rorposition, men også en selvstændig cockpitplads til at nyde udsigten fra dens hævede position. Adgang til og fra båden er gjort endnu nemmere da rælingen kan åbnes.

Sejlegenskaberne var fine på Aabenraa Fjord og med 30 knob kunne vi fint svinge båden skarpt. Targa 41eren kører som på togskinner. Stævnen er samtidig skarp og med kraftig V-bund, der gør at båden kan sejle selv hård sø. Når de fleste motorbåde sejler ind, kan Targa-bådene lettere være på vandet, da de er ultra stærke og sødygtige.

Førersædet er stærkt affjedret så man sidder blødt i selv store bølger. Der er ikke sparet på noget og rattet kan indstilles i flere positioner og navigationen foregår ubesværet på to 16 tommer Raymarine Axiom-skærme og der er automatiske trimflaps, når du sætter båden i gang og du kan rette båden op i kraftig sidevind.

Konklusion: En drømmebåd

Targa 41eren er drømmebåden for de fleste, enten hvis de vil sejle en uge på ferie eller blot vil på weekendtur med et vennepar. Og du kan sejle langt uanset vejret, da båden er sødygtig.

Targa 41eren er nok den bedste model, som det finske værft har præsteret, her er nemlig endnu mere plads, større vinduer og stadig med et flot aggressivt look, der gør båden attraktiv også at se på.

I Danmark har Reese Marin på under et halvt år, allerede solgt tre styks. Det forstår vi godt. – Targa overgår sig selv med 41eren, siger stifteren af Reese Marin, Henrik Reese. Han har ret.

Targa 41
Længde over alt 13,82 M (45,3')
Længde skrog     12,63 M (41,4')
Bredde                  4,0 M 
Dyggang               1,1 M 
Vægt                10.000 kg
Brændstofstank    1500 L
Vandtank                 350 L
Varmvandsbeholder  40 L
Motoralternativer 2 × D6-440 648 KW / 880 HK
2 × IPS650 706 KW / 960 HK
Tophastighed (880-960 HK) 36-40 KT
Marchhastighed (2 X 440 HK) 22-32 KT
Brændstofsforbrug  (2 X 440 HK) @ 27 KT CA. 3,6 L/NM
Pris sejlklar cirka 8 mio. kr.
Forhandler Reese Marin, Aabenraa
Værft www.targa.fi/boats/41

content-loader
content-loader
content-loader