Gå til hoved-indhold
Havne
Der er langt færre overnatninger i danske lystbådehavne i forhold til da vi var under corona-tiden. Nu rejser danskerne istedet syd på. Her ses Vindeby Havn på Tåsinge. Foto: Troels Lykke

Lille fremgang med overnatninger i danske havne i juli 2024 - men nu kan folk rejse til udlandet igen

TV2 ØST har talt med flere lystbådehavne, som melder om fremgang fra sidste år til i år. Og set ud over hele landet har der ifølge Danmarks Statistik også været en lille fremgang fra 2023 til 2024 på 1,5 procent i juli, men i forhold til under corona er der i år stadig langt færre overnatninger i havnene.

Af Troels Lykke |

Ser man alene på det seneste år, fra juli 2023 til juli 2024, har nogle lystbådehavne formået at bremse udviklingen med antal overnatninger af gæster.

 Jan Barsøe Lauridsen, der er havnemester i Guldborgsund Kommune, som har tre lystbådehavne, fortæller til TV 2 Øst.

- Stubbekøbing og Nysted har været noget nedadgående - ikke alarmerende - men dog nedadgående, siger han og tilføjer:

- Familiebådene er tilbage igen, men corona-bådene er ikke kommet tilbage. Da man ikke kunne komme væk, fik mange båd - men nu kan folk rejse udenlands igen.

Broget billede i de danske havne

Hos lystbådehavnenes brancheforening, FLID – der repræsenterer 310 af Danmarks cirka 350 lystbådehavne, siger man.

- Det er lidt broget, nogen har haft fremgang, nogen har haft lidt tilbagegang, siger direktør Jesper Højenvang, som peger på, at også en ringe sommer sidste år kan have påvirket interessen for en maritim ferie, det skriver TV 2 Øst.

- I år har juli været en blandet affære, og det er tit vejret, der spiller ind, forklarer han og tilføjer:

- Ofte har folks erindringer om vejret sidste år indflydelse på, hvad de gør året efter – og sidste år var det også relativt blæsende i juli, hvorfor mange har valgt charter- i stedet for sejlferie i år.

Dertil kan en del af faldet tilskrives, at fremgangen under corona nu begynder at klinge af.

Ikke kun lystbådehavne, der har vigende overnatninger

- Jeg tror, vi er ramt af en generel tendens. Ser man på, hvordan det ser ud i andre brancher, er det ikke kun lystbådehavne, der har vigende overnatningstal.

- Til gengæld har de rigtig travlt i Kastrup Lufthavn.

Er havnene der, hvor de skal begynde at se sig om efter andre indtægtsmuligheder?

- Jeg tror ikke, man skal gå i panik, for vi ligger stadig rigtig lunt i svinget i forhold til for tre-fire år siden, siger Jesper Højenvang.

content-loader
content-loader
content-loader