Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
J-båden Svea, der her ses i Barcelona fornylig sejler 11,5 knob på læns og 10.9 knob på kryds, fortæller Bouwe Bekking. Foto: Sander Van der Borch/America's Cup
Kapsejlads
Rainbow, J Class World Championship 2024. October 08, 2024. Real Club Nautic de Barcelona, Barcelona, Spain
Kapsejlads
Svea, J Class World Championship 2024. October 08, 2024. Real Club Nautic de Barcelona, Barcelona, Spain
Kapsejlads
Svea, J Class World Championship 2024. October 08, 2024. Real Club Nautic de Barcelona, Barcelona, Spain
Kapsejlads

Prof-sejler Bekking fortæller om Sveas J-Class sejr ved America's Cup - spiler på 942 kvm

Om bord på den 43 meter lange og 183 tons tunge Svea er to danske jordomsejlere, taktiker Bouwe Bekking med sin ven Jens Dolmer, der tager sig af diverse hal, når spileren på 942 kvadratmeter skal sættes. Vi har fået en kommentar fra Bouwe Bekking, der bor i Nordsjælland.

Af Troels Lykke |

J Class blev brugt i America's Cup racing i 1930'erne. De vejer 180 ton og kræver omkring 30 besætningsmedlemmer for at sejle. Der findes kun ni af dem i verden.

Tre er originale, mens seks er replikaer, bygget ud fra det originale design. Mange elsker dem, og det er ikke svært at forstå hvorfor.

Svea J/S1 vandt stævnet i Barcelona, hvor der lige nu sejles America's Cup i foilende AC 75ere.

Bouwe Bekking, hvordan er det at sejle den kæmpe J-Class båd, Svea?

- Vi er 35 personer om bord på 143 fods Svea og alle har et job. Derudover er der ofte 4-6 gæster, som på den sidste dag bare nyder sejlturen.

Jens Dolmer var der, som altid; han er helt essentiel og organiserer alt i midten af båden – forsejl op/ned, pole, jockey-pole, spiier op/ned med dropsystem.

Og din rolle om bord?

- Jeg er overordnet teamleder og taktikere under løbene samt leder af træning, briefing og debriefing. Vi kører hårdt i træningsdagene, hvilket gør, at Svea-teamet er blevet en velsmurt maskine!

I år vandt vi tre events, hvoraf den vigtigste var Americas Cup-eventet her fornylig i Barcelona.

Så Jens Dolmer og jeg har et ret godt resultat i J'erne, tidligere med Lionheart, hvor vi vandt alt i de sidste to år der. Nu de sidste tre år med Svea, hvor vi har vundet alle J-class løb., forklarer Bekking til minbaad.dk.

Slutstilling efter syv sejladser i Barcelona, uden fratrækker
Svea J/S1: 1, 2, 1, 2, 2, 1, 1 (10 pts)
Velsheda K7: 2, 1, 2, 1, 3, 3, 3 (15 pts)
Rainbow J-KZ: 13, 4 (DNC), 3, 3, 1, 2, 2 (18 pts)

Se super fotos fra stævnet af fotograf Sander van der Borch

Om J-Class båden Svea - søsat i 2017

Svea er den nyeste J Class yacht i den nuværende flåde og blev søsat i januar 2017. Med en længde på 43,6 m har Svea den længste med 15 cm.

Hendes originale design blev tegnet i 1937 af den svenske olympiade- og anerkendte 6- og 8-metres båddesigner Tore Holm sammen med sin landsmand, bådbyggeren Gustav Plym, men krigen satte en stopper for eventuelle håb om en svensk America’s Cup udfordring. Designene blev efterladt urørt i en skuffe, indtil de blev opdaget af den hollandske bådhistoriker og 8-metres bådentusiast John Lammerts van Bueren.

Designer Andre Hoek og en gruppe hollandske entusiaster, inklusive en ejer, købte designet, og efter omhyggelig analyse og tilpasning i overensstemmelse med deres VPP-modellering, blev skrog og dæk bygget. Men ejeren trak sig ud. Projektet blev købt af en amerikansk ejer, som efter at have sejlet på fire andre J Class yachter, ønskede at deltage i J Class America’s Cup Regatta i 2017 og den første J Class Verdensmesterskab i Newport samme år.

Mens de to halvdele af skroget og dækket blev bygget hos Claasens, blev byggeriet afsluttet hos Vitters på en meget stram tidsplan for at sikre rettidig deltagelse i J Class America’s Cup regattaen i Bermuda.

Svea har kraftfulde traditionelle linjer, der er infunderet med den nyeste teknologi til racerskibe. Hun har et meget lavt fribord, en ekstremt ren dækplan og en bemærkelsesværdig lav bom. Et kendetegn er det meget store rat, som er indsat i en dyb fordybning. Der er to store arbejdscockpitter adskilt af et lille hundehus. 

Sveas første løb var ved America’s Cup Superyacht regattaen i Bermuda i 2017. I 2018, efter ændringer af kølen, en længere bom, større storsejl og mindre forsejl, vandt Svea sin klasse ved Saint Barths Bucket i 2018.

I 2022, efter pandemien, kom Svea i hænderne på to passionerede svenske yachtsmænd, begge dygtige racerentusiaster, som blev inspireret til at bringe Svea – som oversættes til Mor Sverige – under sit oprindelige svenske flag.

Efter en kort, intens uge med træning under taktiker Bouwe Bekking, viste Svea sin hurtighed og power over de to hovedregattaer, de deltog i det år, og vandt The Superyacht Cup Palma i juni 2022 og derefter klassetitlen ved Rolex Maxi Yacht Cup.

Svea styres af ejerne ved arrangementer, hvor de deler styringen imellem sig. Syv gange rundt om jorden racer Bouwe Bekking er taktiker, Steve Hayles er navigator, og Tim Powell er projektleder og mainsheet-trimmer, mens danske Jens Dolmer står for at organisere når sejl skal op og ned op spilerstagen mm. skal sættes

Dimensioner på Svea
Længde: 43,61 m
Længde ved vandlinjen: 27,39 m
Bredde: 6,63 m
Vægt: 183,1 ton
Krydsstel sejlareal: 955,5 kvm
Spiler sejlareal: 942,9 kvm

content-loader
content-loader
content-loader