Test af vellykket Marex 440 Gourmet Cruiser med stort og nytænkende pantry og smarte detaljer
Vi var på en sø i Litauen og teste Marex-flagskibet, der fås i to modifikationer, 440 Gourmet Cruiser med et stort U-formet pantrylayout og en 440 Scandinavia Version med en lukket salon. I Gourmet Cruiseren kan man rigtig boltre sig med madkunsten i et stort pantry.
Marex Boats har kæmpe succes og sælger godt i hele verden, nu vil man også gå efter kunder, der køber større luksusbåde. Og Marex største båd rammer plet.
For ifølge de seks journalister, som vi var sammen med under testen af det nye flagskib, 440 Gourmet Cruiser, var alle positive. Marex 440 er da også allerede nomineret til European Powerboat of the Year Award 2024 i kategorien op til 14 meter. Her er virkelig tale om spændende nytænkning, der ikke er set magen til før.
Javel, vi gik 35 knob på toppen med to Volvo Penta IPS 650 hk motorer, uden at båden larmede viste vores lydmålinger og båden svinger fint og er let at styre og når vi giver gas stejler stævnen ikke på den 13 tons båd, men det er ikke de adrætte sejlegenskaber du køber båden for.
Det er og bliver nemlig en familiebåd, men hvor man virkelig kan være social om bord. Det er en luksus båd med to toiletter og den fås enten i en to- eller tre kabine-version, i en 4,27 meter bred båd med højt fribord.
Pantryet er bådens epicenter
Det er især bådens epicenter, pantryet, der slår en omkuld. For her er der virkelig meget plads til madlavning og flere kan være der samtidig - også manden. Marex har skabt en stor U-formet køkkenindretning – den største i sin klasse.
Den har ovn med mikroovn, dobbelt vask, induktionskomfur og opvaskemaskine og i båden er der også en vaskemaskine. Den har også en åbning på bordpladen til opbevaring af fire øl-bokse, i alt er der to køleskabe og to frysere i modellen. Solpanelerne giver tilstrækkelig kapacitet til at holde 220-liters køleskab og 100-liters fryser kørende permanent – uden strøm.
- Vores kunder har efterspurgt en båd med et stort pantry og med masser af køleplads, så du altid kan have fx ost, mælk og smør, pasta og øl og vin, så du lettere bare kan stikke på weekend og med solpaneler er køleskabene altid kolde.
Båden fås også i en Scandinavian Model med et mindre pantry i styrbord side. Skandinavien-versionen har også en ekstra spiseplads med en stor sofa og to udtrækkelige taburetter i stedet for bagbords-køkkenskabe.
Scandinavian versionen har stor skydedør i glas, der kan lukkes til så du bedre kan holde varmen om foråret eller efteråret. En version, som typisk halvdelen har valgt til de tyve både, der indtil videre er solgt i verden af Marex 440eren.
Oplukkelig glasluge ud til udendørs salon
Længere tilbage i 440 Gourmet Cruiseren er der en salon, der er smart forbundet til agterdækket via en oplukkelig glasluge. I salonenens U-formet sofa er der et bord, hvor der kan sidde op til til 8-10 personer.
Og selvfølgelig er denne model udstyret med det populære Marex Canopy System, den hurtigste og nemmeste måde at lukke det åbne cockpitdæk på.
- Modellen har den hurtigste og nemmeste måde at lukke for det åbne cockpitdæk på, som findes på markedet. Gardinerne er gemt i targabuen og glider bare rundt som et gardin. Baldakinen kan fastgøres med kun et enkelt greb. Ingen knapper eller gummibånd. Fra en åben cruiser til helt lukket båd på mindre end et minut, fortæller Kasper Reese, der er hovedaktionær i Reese Marin, som han har overtaget efter grundlæggeren, Kaspers far, Henrik Reese, der stadig er aktiv i Aabenraa-firmaet.
Og det med det manuelle holder, mener den sønderjyske forhandler:
- Vi kan godt lide at det er manuelt mange af tingene, det betyder at det virker og har svært ved at gå i stykker, siger den danske importør, Kasper Reese fra Reese Marine, der allerede har solgt to Marex 440 Gourmet Cruiser, der koster fra 7,5 mio. kroner Den første 440 Gourmet Cruiser leveres til to danske og en tysk køber.
God til langtur
Det nye flagskib er blevet til i et samarbejde mellem Marex' eget designteam og det slovenske studie VOM Creations Yacht Design. Mens Nikl Design (design) og Alpha Creations står for konstruktion og øvrigt design. Marex 440 er skabt til at kunne sejle langt, og har derfor 2 x 595 liter dieseltanke.
Men der er også en del plads og dejlig ståhøjde på mindst to meter over alt. Båden kombinerer ideen om en klassisk langdistancebåd til nordiske forhold og har samtidig en del smarte detaljer.
Fx en badeplatform, der via hydraulik kan sænkes under vand, så du kan sejle din RIB-båd op på badeplatformen. Du har også et kamera ude ved ankeret, så du kan se om det er kørt på plads efter endt brug eller om det er kommet rigtigt i vandet. Se video af det i bunden af artiklen.
Apteringen, der blandt andet har asketræ indenfor i dørken, har samtidig en detalje-finish på et internationalt topniveau.
Det kan man se på billeder vi tog under testen i Litauen, hvor vi testede båden på en stor sø i Kaunas, samme by, hvor Marex på 23. år bygger sine både på et virkelig tjekket værft, hvor man inddrager medarbejdere og bruger alles ideer, så vidt muligt. Også den danske forhandler Reese Marin i Aabenraa. Samtidig er Litauen kendt for dygtige håndværkere.
Vi cruiser med 24 knob, det føles vældigt behageligt, også når vi krydser vores hækbølge flere gange. Udsynet fra førersædet er fint gennem de store panoramavinduer, hvor man i forhold til en sejlbåd ikke sidder i en kælder i kahytten, men har et dejligt udsyn og med meget naturligt lys i cockpittet og salonen.
Espen Aalrud, administrerende direktør i Marex Boats, forklarer mens vi sejler.
- Vores nye 440 GC er den naturlige udvikling af Marex-modelserien. Det ydre på Marex 440 har et dynamisk og moderne look, men vi var omhyggelige med at beholde vores DNA. Grundtanken er at skabe en familiebåd med fokus på at kunne bo nemt og behageligt i båden samt have oplevelsen af en meget større båd. Den nye model har for eksempel det største pantry i sin klasse, to badeværelser, opvaskemaskine og en vaskemaskine, siger Aalrud.
To versioner
Båden kan i én af versionerne tilbyde seks sovepladser med to agterkahyter og en forkahyt, men Marex 440 fås også i en udgave med kun to kahytter.
En af de gode ting ved båden er, at der er to skydedøre i hver side, hvilket gør det lettere at sejle den ind og ud af havnen, når der skal lægges til. Også den hydrauliske badeplatform er populær, forklarer Kasper Reese til Motorbaadsnyt.dk - se video af badeplatform og anker i aktion.
Selvom Marex 440 Gourmet Cruiser koster fra 7,5 mio. kroner med to Volvo Penta 650 hk IPS-motorer, er der solgt to i Danmark. Fuldt udrustet vil prisen lande på lidt over ni mio. kroner med dansk moms. Båden fås også med 2 x Volvo Penta D6-440 HK DPI sterndrev, 2 x Volvo Penta D6-480 HK eller D6-480 HK Volvo Penta.
Konklusion
Marex 440 Gourmet Cruiser er nytænkende på den måde, at man med denne gourmet-version, har skabt noget nyt, nemlig et stort pantry med masser af plads til mad og drikke, men også til at man gør det til en hyggelig oplevelse for alle, når der skal laves mad.
Helt tilbage i båden er der virkelig et dejligt område, hvor man kan slappe af og holde en lille fest på agterdækket. Det kræver mange økonomiske muskler at købe båden, men har man dem, så er der virkelig mulighed for en familiebåd, hvor man intet har at klage over.
Marex Boats-værftet i Litauen med 378 ansatte
I 23 år er der bygget Marex-både på værftet i Kaunas. Et værft vi besøgte i denne vinter. Her bygger man Marex 310, 330, 360, 375 og senest 440eren.
To nye Marex-både er der planlagt i nyere tid, uden man dog vil røbe hvilke størrelser, der er tale om. Man har travlt. I 2022 byggede man hele 176 både. Det var også et år, hvor Marex omsatte for 44 mio. euro. Reese Marin har været dansk og nordtysk importør og eneforhandler af Marex-bådene i mere end 25 år, hvilket betyder at de har et stort kendskab til bådene hele vejen rundt.
Og der blev bygget mange af den lille 310er i Litauen.
- Vi byggede fx 46 styks af Marex 310 sidste år. Det tager med andre ord lidt over en uge at bygge en Marex 310, mens det tager tre gange så lang tid at bygge en Marex 440, fortæller værftets direktør og medejer af Marex, den 55-årige litauer Saulius Pajarskas, der på værftet møder op i en polo, ikke noget med slips på.
Vi møder ham også ude i produktionen, hvor den tidligere topsejler i Laser-jolle og professionelle storbådssejler, tager aktivt del i løsninger på bådene.
Værftet inddrager medarbejderne meget og opfordrer dem til at komme med forbedringer til bådene og produktionen. Man arbejder i en såkaldt lean-produktion, hvor man bruger syv japanske Kaizen-principper, hvor små forbedringer gør bådene og produktionen mere optimal.
Danske Reese Marin, der er en af Marex Boats 45 forhandlere i verden, har også leveret en del input til indretning, gennem tiderne. Gennemsnitsalderen på de 378 ansatte er på 35 år og 45 procent af de ansatte er kvinder.
Lønnen, der er 40 procent lavere end i Danmark, er god i Litauen, ifølge hovedaktionæren og direktør for Marex Boats, Espen Aalrud. Marex-værftet er gået fra at være 8.000 kvadratmeter til i dag at være på 23.000. Og man har nu aktuelle planer om at udvide værftet yderligere.
Dieselforbrug og lydniveau på Volvo Penta IPS 650 på Marex 440
Omdrejninger/minut Knob liter i timen Decibel målt i kahyt
600 4,1 4,3 53
1000 6,2 11 59
1500 8,7 28 65
2500 17,7 100 73
3000 26,6 125 72
3500 33,8 174 74
3600 35,1 184 75
Personer om bord: 8, dieseltank: 57 procent fyldt op
Marex 440 Gourmet Cruiser
Længde: 13,70 m
Bredde 4,27 m
Dybde: 1,00 m
Vægt 13.000 kg
Brændstofstank 2 x 595 l
Vandtank 780 l
Spildevandstank 335 li
Kahytter 2 eller 3
Motortyper 2 x Volvo Penta D6-440 HK DPI sterndrev, 2 x Volvo Penta D6-480 HK, 2 x IPS-650 Volvo Penta 2 x D6-480 HK Volvo Penta
Design Nikkel Design og Engineering af Alpha Creations
Pris: fra 7,5 mio. kroner
Forhandler: Reese Marin, Aabenraa
Forhandler: www.reesemarin.dk