Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Troels Lykke under kapsejlads i sin H-båd, der er solgt, i dag sejler han i sine både, en Drabant 24, Boheme 10 meter og en Shipman 28. Foto: Mogens Hansen, SailingPics

Redaktør Troels Lykke fylder 60 år: - ”Han holder kun et par måneder…”, sagde flere, da jeg startede Minbaad.dk

Manden for bordenden fylder rundt. I den anledning deler Minbaad.dk et interview med redaktøren og sejleren, der for 16 år siden satte nyhedssitet i søen. Et site, der i 2008 blev mødt med mistro og skeptiske blikke, men i dag er landets mest læste bådhjemmeside.

Af Jan Hovald Petersen og Sara Sulkjær Hansen |

Bankrådgiver, skolelærer og journalist. Vejen til bådjournalistikkens hjerte har været snørklet for Troels Lykke, der i februar kunne fejre sin 60-års fødselsdag.

Her er et interview med sejleren, der ikke blot står bag Minbaad.dk, men også søster-siderne Motorbaadsnyt.dk og Mitbaadmarked.dk. Alene på Minbaad.dk er der siden 2008 skrevet tæt på 25.000 artikler:

Troels Lykke, hvorfor blev du en del af sejlsportens verden?

- Jeg har sejlet fra en tidlig alder i Munkebo i en træoptimist, min far byggede på en skole. Senere rykkede jeg til Kerteminde. Jeg havde flair for sejlads, og i optimistjollen blev jeg verdensmester for hold i 1977 i Jugoslavien og tog en fjerdeplads individuelt ved VM året før i Tyrkiet, da jeg var tolv år.

- Senere fulgte andre bådtyper, blandt andet OK-jollen, ligesom jeg har sejlet matchrace i Skovshoved.

Undervejs har du som journalist gjort interessen til dit levebrød. Hvordan er det lykkes?

- På baggrund af min sejlerfaring fik jeg først job på Politikens Lørdagsliv, efter at fotograf Per Heegaard manglede ord til sine billeder, eksempelvis havde jeg et interview med Paul Elvstrøm, da han som senior sejlede Finnjolle i Hellerup.

- For Sejl & Motor og senere BådNyt skrev jeg også i slutningen af 90'erne og fik råd af den dygtige, men også iltre redaktør, Harly Foged. Deraf fulgte flere års praktik på Bådmagasinet med den noget krævende journalist Torry Lindstrøm som læremester, hvor jeg havde et super samarbejde med ejer af Bådmagasinet, Søren Øverup. En samarbejde, der i øvrigt stadig lever videre.

- Efterfølgende skrev jeg for bladet i nogle år, hvilket blev min vej ind i bådjournalistikkens verden. Jeg tog også et nyhedskursus på Danmarks Journalisthøjskole over nogle måneder samt en del fotokurser.

I 2008 tager du selv rorpinden i hånden, da du starter Minbaad.dk. Hvorfor?

- I perioden op til var jeg webredaktør på Baadmagasinet.dk i Herlev, hvor jeg stoppede efter syv gode år. Samtidig skrev jeg for Børsen om både og kunne mærke, at dét at dele nyheder om både, det var lige mig. Jeg kan godt lide korte nyheder og er selv storforbruger af dem, blandt andet læser jeg JP og TV2 hver dag.

- Men i 2008 stod det klart, at jeg let kunne skrive nyheder, og at folk læste det, jeg skrev. Derfor kom jeg på idéen om Minbaad.dk. Senere fulgte Motorbaadsnyt.dk til motorsejlerne, hvorfor jeg i dag tester en del motorbåde også. Faktisk overvejer jeg i dag selv at købe en motorbåd, der kan bruges som fotobåd.

Du har før sagt, at du blev mødt med skepsis, da du ville starte dit eget online-magasin om både. Fik de ret?

- Nej de fik ikke ret. Selvom flere, da jeg startede, sagde, at: ”Han holder et par måneder med alle de artikler....”. Nu er der altså gået en hel del år, og i dag besøger mellem 70.000 og 150.000 månedligt unikke læsere Minbaad.dk.

- Jeg har undervejs haft god sparring med Minbaad.dk's bestyrelsesformand Morten Lorenzen, der eksempelvis har påpeget, hvordan man ikke skal trætte læserne med for mange konflikthistorier. Sejlads handler om folks fritid, som de bare gerne vil have lov at nyde - men selvfølgelig skal man ikke være konfliktsky.

Hvordan er sitet blevet så stor en succes?

- At det i dag er muligt er lægge al min energi på sitet, må i høj grad tilskrives vores mange trofaste læsere, der dagligt følger med, kommenterer og tipper os om de gode historier, der venter i klublokaler, på kapsejladsbaner og i udstyrsbutikker landet over. 

- Samtidig har mine kolleger Sara og Cille et stort netværk, ligesom jeg også selv har det efter at have skrevet for BådNyt, Bådmagasinet og nu Minbaad.dk og Motorbaadsnyt.dk i mange år. Samtidig har annoncørene bakket op igennem alle årerne. Uden dem var der ikke noget Minbaad.dk eller Motorbaadsnyt.dk. Det har stor værdi, for når vi omtaler en båd eller et produkt, finder sejlerne dem på Google eller går direkte til annoncørernes hjemmesider.

Husker du den den første artikel til Minbaad.dk?

- Ja, det var et interview med daværende Kronprins Frederik i foråret 2008 i Miami. Han var der for at sejle Farr 40 med Bouwe Bekking. Det var en stor oplevelse på en bro i havnen, hvor han sendte Mary tilbage, så vi lige kunne tale færdig.

- De fleste af de gode historier, vi har fået og stadig får lov at dele på Minbaad.dk, stammer dog uden tvivl fra mit netværk fra mange års sejlads i H-båd, OK-jolle og matchrace. Det var dog først i 2018, at jeg udelukkende kunne rette mit fokus mod Minbaad.dk. Indtil da havde jeg sideløbende skrevet i andre bådblade som BådNyt og aviser som Fyens Stiftstidene og Aarhus Stiftstidende.

Hvad byder de næste måneder for dig som journalist og som sejler?

- I øjeblikket arbejder jeg hårdt på at sætte min nyindkøbte Shipman 28 i en sådan stand, at jeg kan bo i den over sommeren i Odense. Derudover har jeg mit hus på Langeland, hvor jeg tilbringer de fleste af årets dage. Et hus, der til gengæld – og heldigvis – er sat i stand af andre end mig. 

- Som journalist skal jeg naturligvis følge de olympiske lege for femte gang, ligesom jeg skal til America’s Cup i Barcelona senere i år. Derudover håber jeg at få anledning til at dække flere stævner som eksempelvis Palby Fyn Cup, hvor jeg sejler rundt i min Boheme 10 meter, ’Dagmar’.

Hvad kan læserne forvente sig af Minbaad.dk og Motorbaadsnyt.dk de kommende år?

- Vi vil fortsat bringe aktuelle emner, som både kan underholde, oplyse og gøre sejlerne bedre til både tur- og kapsejlads, måske med mere tursejlads, som flere og flere dyrker. Jeg vil arbejde, til jeg er langt over 70 år, det er jo blevet en livsstil. Samtidig er Sara Sulkjær Hansen en super vice-redaktør, der har ret godt styr på tingene.

- Vi fornemmer, at det ikke er nok, at sejlerne får deres oplysninger fra Facebook eller Instagram, selvom platformene er gode udgangspunkter for debat. At finde nyheder på Facebook er til gengæld ofte uoverskueligt, ligesom man her ikke tester både eller interviewer sejlerne. Derfor har vi helt klart vores berettigelse, også fremover. Vi leverer ikke støj, men forsøger at informere sejlerne om nyheder, der har værdi.

Blå Bog – Troels Lykke:

• 60 år

• Opvokset på Fyn, boet 30 år i København, 9 år i Aarhus, men er i dag bosat på Langeland og i Odense

• Har datteren Dagmar på 18 år, der arbejder på Minbaad.dk's Instagram

• Bankrådgiver i Nordea fra 1985-1994

• Lærer fra Blaagaards Statsseminarium i 1997 med dansk og idræt som linjefag

• Skribent gennem oplæring hos journalister fra Politiken, BådNyt og Bådmagasinet

• Siden 2008 indehaver og redaktør af Minbaad.dk, Danmarks mest læste online nyhedssite for lystsejlere. Ejer desuden Motorbaadsnyt.dk og Mitbaadmarked.dk

• Råder i dag over en Drabant 24 i Rudkøbing, en Shipman 28 i Odense og en Boheme 10 meter i Juelsminde

content-loader
content-loader
content-loader