Test: Yamarin 80 Daycruiser er til familien, men den kan let sejle over 40 knob
Finske Yamarin leverer atter en tjekket familiebåd med fart på. Yamarin 80 DC, hvor du fint kan overnatte med to voksne og to børn i kahytten, kan samtidig tage fire voksne på dagssejlads, da der er plads til socialt liv ombord. Topfarten med 300 hk Yamaha-motor var over 40 knob.
Yamarin 80 DC er en veloplagt, smuk, pålidelig, praktisk og underholdende daycruiser at sejle. Det viste Motorbaadsnyt.dk's test i Sverige. Båden er da heller ikke billig. Du må slippe fra 1,1 mio. kroner for den nye model. I den pris er der også en bovpropel samt et blødt og vedligeholdelsesfrit kunstteak på dæk og i cockpit.
Der følger desuden en 260 kilos Yamha 300 hk V6'er bagpå, hvortil der tilbydes digitale løsninger, ligesom motoren ovenikøbet var matlakeret hvid.
Motoren giver et herligt optræk og en topfart på 41,5 knob, og møder du bølger, klarer den finske båd det i stiv arm, uden at alt ryster fra hinandenm og bølgerne står ind over. Da Motorbaadsnyt.dk svingede skarpt blandt de svenske klipper, skred skroget ikke ud, og motoren kaviterede ikke og trak luft.
Ifølge den danske importør, Preben Hansen fra Yamaha Danmark, anbefaler man at vælge mellem 250 og 300 hestekræfter til Yamarin 80 DC.
- Med den motorstørrelse har du det overskud, som båden fortjener, og ja, man kan spare lidt ved at gå ned i motorstørrelse, men det fortryder mange, og det er dyrt at skifte til større motor, efter du har haft en mindre, fortæller Preben Hansen og uddyber, at man med den nye Yamaha-motor kan få joystik, hvorfra man kan styre bovpropellen, da Yamaha har udviklet et nyt system, hvor bovpropellen integreres i joystikket.
Dermed kan du i havnemanøvre styre båden fra et sted, hvilket, ifølge Preben Hansen, gør det legende let at lægge til i en havn, selv under hård sidevind.
Sejler optimalt mellem 20 og 30 knob
Hvis du vil hurtigt frem, men gøre det på den behagelige måde, er 27 knob en god cruisingspeed, hvor benzinforbruget er 1,6 liter per sømil, men alt mellem 22 og 30 knob giver en behagelig sejlads, hvis der ikke er for store bølger, naturligvis. Sænker du farten til 20 knob, bruger båden 1,25 liter per sømil, mens den stiger til 2,75 liter per sømil ved 30 knob.
Rattet gik legende let, da det styres elektrisk, man starter blot via touch. Det samme gælder, når du vil styre de to 16 tommers Yamarin Q Smart-display, der som standard er en integreret del af båden. Kortplotterne har Navionics elektroniske navigationskort, og et dobbelt display er valgfrit.
Fra Q Smart-display kan man desuden styre musikken, hvor der på denne var en ekstra forstærker fra Fusion, der gav en super lyd.
Bygget efter 1:1-model
Yamarin er et af de helt store mærker i Norden. Det store værft i Finland har med denne model ikke bare skalleret en båd op eller ned, nej de har bygget Yamarina 80 DC helt fra bunden.
- Det har de selvfølgelig gjort via computer-design, ledet af designeren Miika Heikkinen og den italienske designer Marco Casalli. Men det, som man også har gjort, det er, at man har bygget båden efter en skabelon 1 til 1 for at se, hvordan pladsforholdene er i virkeligheden, fortæller den danske importør, Preben Hansen, fra Yamaha Danmark.
Der er med andre ord ikke noget, der er tilfældigt på den finske båd. Med en længde på 8,28 m er den nye Yamarin 80 DC den nordiske producents næststørste model. Den 8,02 m lange 79 DC vil også forblive i produktion, hørte Motorbaadsnyt.dk under testen i Tanumstrand i det vestlige Sverige i år.
To ting gør båden særlig
Dét, der stikker ud i den positive retning omkring Yamarin 80 DC, er to ting: For det første den lette adgang til fordækket fra cockpittet og for det andet en tjekket chaiselongbænk overfor toilettet i kahytten.
Den smarte adgang til fordækket foregår i bagbord side, hvor der er en rigelig bred gang mod fordækket. Normalt ser man på disse daycruisere, at adgangen er midt på via en stejl trappe, men på denne Yamarin 80 DC er der legende let at komme frem på fordækket, hvor man fint kan sole sig, og hvor der er et tilpas højt søgelænder, der gør, at man ikke bare lige triller i vandet under solbadning på det rene fordæk.
Gangen i bagbord side går naturligvis ud over pladsen om læ, når man vælger at skabe en gang oven på kahytten, men det går faktisk alligevel fint med pladsen.
Faktisk passer det så godt, at finnerne har valgt at placere en chaiselongbænken overfor toilettet, netop i bagbord side. Et oplagt sted til afslapning, måske for en teenager, der bare vil ligge og tjekke vennerne ud på Instagram eller se en film. Der er nemlig også stik til opladning af en mobiltelefon indenfor rækkevidde.
Når vi nu er ved det med smarte passager, har man ligeledes i bagbord side valgt, at der er let adgang ud på agterdækket, så man slipper for at skulle gå på hynderne.
Ude agter er en smart kalechegarage, så man hurtigt kan svinge den ind over båden, hvis der kommer regn, eller når man forlader sin båd efter sejlads. Kalechen kan løftes op uden, at man først skal fjerne hynder. Helt ude agter er der endvidere en fin badeplatform i hver side, hvor man kan støtte sig til vandskibøjlen, og på bagsiden af bagerste rygstøtte i cockpittet findes der en bøjle, som man kan holde fast i.
Solbadning to steder
Vil man solbade, kan man gøre det fremme på det store, brede fordæk, hvor der kan placeres hynder, men man kan ligeledes solbade agter ved at lægge bagerste rygstøtte ned og vupti, så har man en mindre solseng.
Selve cockpittet er dejligt dybt med et pantry og et sofaarrangement, hvor op til seks personer sagtens hygge sig.
Pantryet i bagbord side er udstyret med komfur, køleskab og vask samt gode opbevaringsmuligheder. Under madlavningen kan en låge i pantryet foldes ud til en praktisk bordplade. Størrelsen på bådens cockpitområde øges desuden markant, når ryglænet på skipperens dobbeltbænk vippes fremad.
Nede i den meget lyse kahyt med de store vinduer kan der blot sove to voksne fremme og to agter under cockpittet. Køjepladserne under cockpittet virker ikke klaustrofobiske, og der er et vindue, man også her kan åbne.
Alt i alt får man meget for pengene, da Yamarin har udnyttet pladsen optimalt på deres seneste skud på stammen.
Yamarin 80 Day Cruiser
Længde: 8,28 m
Bredde: 2,62 m
Vægt: 2200 kg
Brændstofstank: 300 l
Siddepladser: 10 styks
Standard udstyr eksempler: Ankerkasser ved stævn og agterstævn, kabinetæppe, baldakingarage, fenderholdere, brandslukker, fast brændstoftank, 300 liter, hydraulisk styring, LED dæklys, låsbar kabinedør, WC, el, septiktank 30 l og pantry med trykvandssystem.
Grundpris med Yamaha F300XCB: 1.098.000 kr.
Benzinforbrug med 300 hk Yamaha:
39,5 knob – 2,5 liter/sømil
35 knob – 1,9 liter/sømil
25 knob – 1,4 liter/sømil
27 knob – 1,6 liter/sømil
20 knob – 1,25 liter/sømil