Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Ikke mindst til de større både ser værftsejer Lars Nordbjærg gode, bæredygtige alternativer til de kendte motorer. Foto: Jan Hovald Petersen

Ekspert: En kombination mellem batterier og brændselsceller er fremtiden for sejlbådene

Værftsejer Lars Nordbjærg er ikke i tvivl: Sammen kan batterier og brændselsceller sikre sejlerne en både bæredygtig og lydløs sejlads. Værftet har allerede søsat hybrid-el-motorbåden UR6.

Af Jan Hovald Petersen |

Der er ingen tvivl om, at el-motorer er kommet til det danske lystbådmarked for at blive. Endnu er de kendte lithiumbatterier (LiFePO4) dog for dyre for mange, selv om priserne er faldet for et godt batteri.

Også andre typer batterier er på vej, så den behagelige og forureningsfrie fremdrift på vandet ved brug af en eller to el-motorer er ganske dragende. 

En bæredygtig vej, som også Nordbjærgs Bådeværft har valgt at følge. I august måned på bådudstillingen Copenhagen Boat Show viste Nordbjærgs en ny epokegørende el-motorbåd: UR6, der i sin hybridudgave også benytter brint som fremdriftsmiddel. 

Det er i sin basis en el-motorbåd med et stort lithiumbatteri – og båden kan som sådan sejle 25-30 sømil eller længere alene for batterier i almindeligt vejr.

Se den tidligere anmeldelse på Minbaad.dk.

UR6 i vinterhi

Båden har et moderne og spændende design og er lavet af sammenlimet, smukt mahogni-træ, der er blanklakeret og fremtræder meget attraktivt - især for dem, der godt kan lide smukt træ.  Fremdriften skabes ved 2 POD el-motorer under bunden, og der er en nærmest klassisk styrepult i midten af båden. 

Under dækket er lithiumbatterier og 5 kWatt-brændselscellen fra Advent anbragt. Ligeledes findes en tank til brændstoffet (ca. 65% methanol-vand-blanding) samt slager og kabler, der også for det meste er anbragt under dæk. 

Båden var inden udstillingen på sin jomfrurejse rundt om Sjælland, men nåede ikke hele vejen rundt. Alt gik ellers godt på turen fra Skovshoved syd om Sjælland op i Storebælt syd for Sjælland Odde, hvor der opstod problemer, som siden har ført til forbedringer af designet. 

Forbedringer, som Lars Nordbjærg her deler med Minbaad.dk's læsere:

Lars Nordbjærg, det bliver spændende at se, hvordan og om I her på Nordbjærgs Værft kommer på vandet med en brændselscellebåd igen? Så er det faktisk stadig en verdensnyhed. Vi har undersøgt markedet og er kommet frem til, at der ikke er andre, der har gjort det.

- Nej, ikke som lystbåde. Der er nogen, der arbejder på det, og som har projekter i gang, blandt andet i Grækenland. Jeg er ikke stødt på det her nordpå. 

Kunne man tænke sig at I ville lave en hybrid-sejlbåd?

- Brændselcellen, som vi har erfaring med, vil passe rigtigt godt til en sejlbåd, men det skal være en større sejlbåd, da prisen for brændselscellen er sådan, at det vil kunne accepteres i et større budget. Den kan levere strøm og varme til hele båden – og frem for alt vil det være næsten lydløst. Så du vil aldrig høre en motor køre. Der vil være noget vindsug, men der er ikke nogen larm, når du ligger og sejler. 

- Jeg var ude at sejle en 50 fods X-Yacht forleden dag, hvor der er en klassisk motor i båden (diesel, red.). Vi skulle til Tuborg for at tanke op - du hører den motor hele tiden, og det bliver noget helt andet at sejle ’uden støj fra motor’ bare på to elmotorer under bunden, som giver fremdriften. 

- Når der ikke er mere batteri, slår den selv over på brændselscellen, og så kan man installere én, to eller tre brændselceller, alt efter hvor meget power du vil have ud til motorerne og fremdriften. Du laver en eller anden kombination med batteri og brændselceller - det ser vi for os her på værftet. Selvfølgelig skal de være testede og stabile, men vi tror på, at det kan lade sig gøre.

Om brændstoffet:

Brændstofblandingen – en methanol-vand-blanding med ca. 65% methano – kaldes af brugerne Advent-brændstof (leveret fra det internationale firma Advent i Ålborg). 

Det er sandsynligt, at der vil komme mere ud om de teknisk-kemiske sammenhænge bag det nye brændstof, da det også er blevet valgt af shippingkoncernen Mærsk i deres nye skibe. Det erstatter diesel og er lige så ’håndterbart’, omend det ligesom diesel skal håndteres med omtanke og efter strenge regler. 

Selv om der synes ’at være langt fra stor tung skibsfart’ til lystbåde som UR6 – og kommende sejlbåde med brændselsceller - så er der en klar forbindelse mellem disse yderpunkter.

content-loader
content-loader
content-loader