Gå til hoved-indhold
Udstyr
Sea-Fire monteres øverst i motorrummet, da det er der der er varmest. PR-foto
Udstyr
Sea-Fire blev vist frem på Copenhagen Boat Show 2024 i Ishøj af ScanMarine.dk. Foto: Troels Lykke

Sea-Fire brandslukkere ødelægger ikke motorrum under slukning af brand - få mere tryghed om bord

Sea-Fire er blandt de mest fortrukne valg af slukningsmateriel og alarmer i bl.a. US Navy, rederier, offshore samt superyacht-værfter og mange lystbåde bruger derfor Sea-Fire til motor- og sejlbåde, fortæller Peter Visby fra grossisten ScanMarine DK i Kastrup. Ved 90 grader starter slukning.

Af Troels Lykke |

Sea-Fire benytter det banebrydende slukningsmiddel, ”FK-5-1-12™”, udviklet af 3M™, der har nedbrydningstid på bare fem dage. 

FK-5-1-12 har ingen indvirkning på hverken elektronisk udstyr eller mennesker og er derfor fremtidens valg af slukningsmiddel til alle installationer, der omfatter mennesker, datacentraler og elektrisk udstyr. 

Programmet omfatter alle nødvendige komponenter fra alarmsensorer, alarmpaneler, motor nedslukningskontroller samt pre- og specieldesignede slukningsanlæg.

Brandslukningsmateriel til motorrum, pantry, serverrum og vindmøller eller andet, hvor det er afgørende at beskytte de værdier, der skal sikres i tilfælde af brand, leveres i enkle og let monterede løsninger.

Sea-Fire er uskadeligt for motor og elinstallationer

Peter Visby fra grossisten ScanMarine, siger om Sea-Fire, der er uskadeligt for motor og elinstallationer.

- Sea-Fire kan leveres fuldstændig automatisk, så når temperaturen kommer over 90 grader, sprænger glaspæren så brandslukningen starter og slukningsmidlet sprøjtes ud i motorrummet samt efter et døgn er slukningsmidlet opløst i sine oprindelige bestanddele så det ikke er at finde i motorrummet, det fordamper blot. Slukningsmidlet ødelægger ikke motorrummet, elinstallationer, som det kan opleves med andre slukningsanlæg, siger Peter Visby til minbaad.dk.

Monteres i toppan motorrum

Om montering siger Peter Visby.

- Man kan selv montere anlægget i toppen af motorrummet, hvor der er mest varme. Og så skal der monteres et panel med en led pære, så man kan se om der er trykfald i flasken, og er der trykfald så er Sea-Fire anlægget ikke klar og mangler strøm eller tømt for slukningsmiddel. Det vil man kunne se på et display, siger Peter Visby.

Se priser her

content-loader
content-loader
content-loader