Middelfart Sejlklub søsætter Blue Week med Kielerugen som forbillede
Begivenheden skal med inspiration fra den ikoniske Kieler Woche samle sejlere fra Danmark og landene omkring os og er blandt andet støttet af Fonden for Fynske Bank. NM i OK Jolle i 2025 sejles og Brandsø Rundt indgår bl.a.
Kieler Woche tiltrækker hvert år 4.000 sejlere. Med inspiration herfra søsætter Middelfart Sejlklub nu en fynsk pendant i mindre målestok med støtte fra Fonden for Fynske Bank, Middelfart Kommune og Destination Fyn.
Visionen har overskriften Den Blå Arena og planen er at gøre byen kendt som et mødested for både internationale konkurrencer og lokale aktiviteter på og ved vandet.
En ambitiøs plan, som allerede har fået vind i sejlene med 75.000 kroner i støtte fra Fonden for Fynske Bank. Donationen er første skridt på vejen mod målet.
- Vi har brug for et stærkt sejlsportsmiljø i Danmark, og Middelfart har alt det, der skal til for at skabe en årligt tilbagevendende begivenhed, som kan sætte både byen og Danmark på den internationale sejlsportsradar, siger klubbens kasserer Henrik Rasmussen, der sammen med næstformand Steen Madsen arbejder med projektet i Middelfart Sejlklub.
Det er påfaldende, at sejlsporten trods sine stolte medaljetraditioner herhjemme først og fremmest tiltrækker opmærksomhed i forbindelse med OL. Blue Week skal være med til at sætte fokus på sejlsporten i de tre år og 11 måneder, der går imellem legene.
Den vision vil Fonden for Fynske Bank gerne støtte.
- Det er nogle meget spændende ambitioner, som initiativtagerne til Blue Week har, og i Fonden for Fynske Bank vil vi meget gerne støtte idéer, der kan gøre vores lokalområde endnu mere attraktivt at bo og leve i. Derfor har vi givet en donation til projektet, og vi glæder os til at være en del af forløbet, siger Søren Th. Hansen, der er afdelingsdirektør i Fynske Bank i Middelfart.
En lokal folkefest
Idéen til Blue Week er opstået ud af den årligt tilbagevendende begivenhed Vejlbylund Brandsø Rundt.
- Det første mål er at gøre Middelfart kendt som en by, der er værd at køre efter for både svenske, norske og tyske sejlere. Vi vil være et sted, som de på sigt prioriteter at besøge. Både hvis de har en maritim interesse, men også hvis de blot ønsker at være en del af den folkefest, som Blue Week på sigt skal udvikle sig til, siger Henrik Rasmussen.
Til sammenligning tiltrækker Kieler Woche hvert år 4000 sejlere fra 60 nationer, og stævnet sætter sit præg på hele byen. I 2024 tiltrak arrangementet 3,5 millioner besøgende, og Middelfart Sejlklub har sat sig for at skabe en tilsvarende folkefest i mindre skala.
- Sejlsportsmæssigt findes der ikke noget større end Kieler Woche på trods af, at sejlsport ikke er en tysk paradedisciplin. I Danmark har vi stolte medaljetraditioner, men det er ikke noget, vi for alvor er lykkedes med at kapitalisere på. Det vil vi gøre op med nu, siger Henrik Rasmussen.
Et løft for byen
Tanken er, at arrangementet skal smitte af på hele Middelfart-området, men den slags tager naturligvis lang tid at bygge op. Middelfart Sejlklub har dog lagt en ambitiøs plan for at udvikle arrangementet gradvist over de kommende år, og klubben har sikret sig støtte fra flere fronter.
Middelfart Kommune støtter Blue Week med 75.000 kroner i 2025, og kultur- og fritidschef Steen Møller er begejstret for initiativet.
- I Middelfart Kommune glæder vi os over Middelfart Sejlklubs ambitioner om at udvikle Blue Week til en stor sejlsportsbegivenhed, der kan trække sejlere og publikum til Middelfart i et stort antal. Vi har været rigtig glade for de senere års samarbejde om at løfte sejlsportsstævnet Brandsø Rundt og har store forventninger til, hvad Blue Week kan udvikle sig til over de kommende år, siger han.
Det samme gælder Destination Fyn, som deler ambitionen om at skabe en årligt tilbagevendende maritim festival med afsæt i internationale sejlsportsevents.
Destination Fyn støtter afviklingen af Nordisk Mesterskab i OK Jolle i 2025 med kr. 50.000 kroner og ser desuden et stort potentiale i en øget profilering af Middelfart som sejlsportsdestination.
- Styrken ved at arbejde langsigtet med tilbagevendende events som Blue Week er, at eventen kan udvikle sig organisk fra år til år - og at fortællingen kan leve over tid. Lykkes vi i fællesskab med at skabe en årlig sejlsportsfestival på Marinaen i Middelfart, vil det foruden den umiddelbare økonomiske omsætning fra gæsterne potentielt kunne resultere i en øget interesse for lystbådssejlads i de fynske farvande resten af sæsonen, og det vil ikke mindst positionere Middelfart som en troværdig og erfaren værtsby for store sejlsportsevents, udtaler eventchef Jakob Staun.
Blue Week bliver afviklet den 30.-31. august og 6.-7. september 2025.
Kort om Blue Week:
Blue Week skal afvikles over to weekender i slutningen af august og begyndelsen af september.
I 2025 forventer arrangørerne omkring 100 både, heraf 15-20 procent fra udlandet.
Allerede de to følgende år er det ambitionen at nå 150-200 både og mellem 500 og 700 deltagere, hvoraf omkring 30 procent skal komme fra udlandet.
Initiativtagerne forventer, at der hvert år bliver afviklet enten et NM, EM eller VM i en af bådklasserne.
Det er planen løbende at tilføje andre aktiviteter som for eksempel roning, SUP, kajak, tårnspring eller triathlon.