Gå til hoved-indhold
Tur
John Pedersen og Alison Rishworth-Nørgaard fra Korsør ses her i den Kaladoniske Kanal i Skotland i deres Rasmus 35. Foto: Alison

Sådan sejler du gennem Skotlands Kaledoniske kanal - Rasmus 35-sejlere guider

- At sejle på den Kaledoniske kanal i egen båd var en af de mest eventyrlige og samtidig afslappende oplevelser, vi har haft. Vi havde længe drømt om at udforske Skotlands smukke højland fra vandsiden, fortæller John Pedersen og Alison Rishworth-Nørgaard fra Korsør.

Af John Pedersen og Alison Rishworth-Nørgaard |

At sejle på den Kaledoniske kanal i egen båd var en af de mest eventyrlige og samtidig afslappende oplevelser, vi har haft.

Vi havde længe drømt om at udforske Skotlands smukke højland fra vandsiden, og da vi endelig satte kursen mod den berømte kanal, var vi spændte og ikke mindst lidt nervøse for at prøve kræfter med sluser for første gang.

I denne guide vil vi dele vores oplevelse på kanalen og give jer praktiske råd til, hvordan I selv kan sejle på denne naturskønne rute.

Afgang fra Inverness - husk kanalafgift

Vi tog turen gennem den Kaledoniske kanal fra Inverness mod Fort William. Den Kaledoniske kanal starter lige på den anden side af Inverness, så det er et oplagt sted at gøre holdt og proviantere inden turen går til kanalen.

En vigtig ting at huske på er, at der er en kanalafgift, som skal betales for at bruge sluserne. Vi betalte afgiften online, hvilket blev omkring 2800.- for en uge i vores 35 fods sejlbåd. Mange steder langs kanalen er der toiletter, bad, vand og elektricitet til rådighed - så sammenlignet med havnepenge, er det ikke en dyr fornøjelse at tage turen gennem kanalen.

Sluserne: En del af oplevelsen

En af de mest interessante – og måske lidt nervepirrende – aspekter ved at sejle på den Kaledoniske kanal er sluserne. Kanalen har i alt 29 sluser og 11 svingbroer, som regulerer højdeforskellene mellem søerne og landskabet samt trafikken. 

Vi ringede op til første sluse dagen før og fik at vide, hvornår vi kunne sejle ind. Sluserne, der er i direkte forbindelse med havet, skal nemlig planlægges i forhold til det notoriske tidevand i området. Derfor er det en god ide at ringe dagen før, for at få det helt rette tidspunkt.

Ved første sluse blev vi mødt af den flinkeste slusemester, som forklarede os i detaljer, hvordan vi skulle håndtere de forskellige sluser, og guidede os roligt igennem. Det gav os lidt mere ro i maven at blive hjulpet så fint på vej, i vores første sluse nogensinde.

Sådan gør du på sluserne:

  • Kald op til slusemesteren på kanal 74 på din VHF. De vil fortælle dig, om du kan sejle ind, eller skal fortøjre.
  • Før alle sluser og svingbroer, er der “ventepontoner”, hvor du kan lægge til.
  • Får du “ok” til at sejle ind, sejl da langsomt ind i slusen, og fortøjre som anvist af slusemesteren.
  • Kast dine fortøjninger til slusemesteren, medmindre en af besætningsmedlemmerne kan hoppe i land. Når du skal nedad, er det muligt at hoppe i land og selv tage fortøjningerne.
  • Sørg for at holde dine fortøjninger stramme, uanset om du skal op eller ned. Det sikrer at båden er under kontrol. Skal du ned, skal du sikre at fortøjninger ikke kan sidde i klemme, eller hænge fast i noget.

Sluserne er både en praktisk nødvendighed og en stor del af charmen ved at sejle på kanalen. Det er en fascinerende oplevelse hver gang, at se de store sluseporte lukke i, og tænke på alle de mange både, der har sejlet denne rute de sidste 200 år .

Efter et par sluser, oplevede vi selv en rutine og ro i det, der gjorde at det ikke længere var en udfordring at skulle gennem sluserne, men en oplevelse, at sejle højere og højere op i det skotske højland.

Praktiske tips

  • Vejret: Vi lærte hurtigt, at vejret i Skotland kan være meget omskifteligt. Vær forberedt på både sol og regn, og sørg for at have ordentligt tøj og udstyr med. En vindjakke og vandtæt tøj er et must.

  • Tid og Tempo: Turen kan tages på 3-4 dage, hvis man har fart på. Men vi valgte at tage det i et langsomt tempo og tilbringe 7 dage på kanalen. Der er meget at opleve langs vejen - både de små byer, pubs, cafeer og ikke mindst den skønne natur.
  • Lange fortøjninger: Det er vigtigt at have lange fortøjninger med til de høje sluser. 14-15 meter kan gøre det.
  • VHF: Brugen af VHF er meget udbredt i Skotland og England, både i kanalen og ved havnene. Især på kanalen, kan man ikke undvære en VHF.
  • Fendere: Sørg for at have masser af fendere med. Flere gør også brug af et “fenderbræt”, man binder udenpå fenderne for at beskytte båden i slusen
  • Udlejningsbåde: Har du ikke egen båd eller tiden til at sejle til Skotland -  er det også muligt at leje både på kanalen.

En uforglemmelig oplevelse

At sejle på den Kaledoniske kanal har været en uforglemmelig oplevelse for os. Vi har fået set Skotland fra en helt ny vinkel og samtidig oplevet en fred og ro, som er svær at finde andre steder.

Og naturen er helt magisk, med grønklædte bakker, slotsruiner og charmerende små stop undervejs. Vi håber, at denne guide hjælper dig med at planlægge din egen tur – og at du, ligesom os, vil få en oplevelse for livet.

www.scottishcanals.co.uk/

Alison og John fra Korsør 

Alison Rishworth-Nørgaard (33 år) og John Pedersen (46 år) har taget 1 års orlov, for at sejle i deres Hallberg Rassy, Rasmus 35, en stabil båd fra 1974.

De har hjemhavn i Korsør Lydtbådehavn, hvor de startede deres rejse i maj måned, 2024. Til daglig arbejder Alison som webredaktør og John som Supply specialist.

Du kan følge med på deres rejse her: instagram.com/sailing_lyra/

content-loader
content-loader
content-loader