Kvinder på vej tilbage i matchracing: 28-årige Katrine Munch Ejlev gik fra tursejlads til kapsejlads
Der kommer flere og flere kvinder i matchracing. Minbaad.dk har talt med en repræsentant fra ét af de danske hold, som siden 2022 har banet sig vej ind i matchracing. Holdet fra KDY i Skovshoved er efter kun et år det tiende bedste kvindehold i verden.
Katrine Munch Ejlev på 28 år er uddannet ingeniør, men har lige sagt sit job op. Hun har nemlig krydset Atlanterhavet i november 2023 og har efterfølgende sejlet i Caribien i et par måneder.
Nu er hun hjemme igen og deler i denne artikel sine erfaringer med sejlads. Katrine Ejlev har sejlet tur- og hyggesejlads hele sit liv i Hellerup. Men i 2022 tager hun fat på noget nyt og kaster sig sammen med en gruppe kvinder over kapsejlads. Nu sejler hun med matchrace-holdet “Those Seagulls”, som holder til i KDY i Skovshoved.
- Vi er 10-12 kvinder i alderen 24-34 år. Det giver den perfekte fleksibilitet, for der er altid plads til, at du kan komme ud og sejle, men det hele vælter ikke, hvis du er forhindret. Vi er nok til at sejle mod hinanden og øve på den måde, fortæller Katrine Munch Ejlev.
Lysten driver værket
Idéen starter efter corona i 2022, hvor Katrine Ejlevs gamle gymnasieveninde skriver: Jeg er ved at starte et match-hold op, vil du være med?
Det vil Katrine godt - og heldigvis vil en masse andre kvinder også. De har vidt forskellig erfaring med sejlads, men der er plads til alle.
WWMRT blev oprettet i 2022, og holdet er derfor heldige at komme med på den wildcard-mulighed, der byder sig ved finalestævnet i Skovshoved det år:
- Målet har været at etablere os som hold. Vi skal have det sjovt, og det skal være lysten, der driver værket. At vi så har klaret os pissegodt er bare en bonus, fortæller Katrine Ejlefv.
Klaret sig godt, det har de. Med resultater som det tiende bedste kvindeteam i verden og nummer tre i DM Open i 2023 har kvinderne mere end bevist, at de er værdige modstandere både i kvinde- og “åbne” matchraces.
Sammenhold og respekt
Det er ikke kun sejlerevner, der udvikles, når kvindernes mødes og deltager i matchraces verden over. Der er også opbygget et fællesskab, der rækker langt ud over sporten. Fra at være fremmede for hinanden for bare halvandet år siden er de gået til nu at tilbringe størstedelen af deres tid sammen.
Der er så mange kvinder/piger, som med alderen falder ud af sportsfælleskaber, derfor er det så vigtigt for Katrine Ejlev og resten af teamet at skabe nogle rammer, alle kan være i:
- Et af hovedkoncepter bag vores holdopsætning er en stor "kompetent" bruttogruppe. Selvfølgelig ville træningen og niveauet blive mere målrettet, hvis vi var samme hold, der altid trænede sammen, men samtidig ville vi også blive svækket, hvis én ikke kunne. Så i stedet for at skulle have nye tilfældige afløsere med hver gang, så løfter vi holdet i fælles flok, siger Katrine Munch Ejlev og fortsætter:
- Måske er det lidt en kliche, men normalt er der meget konkurrence mellem kvinder. Her er der bare skulderklap og hjælp - også på tværs af landegrænser. Vi har opbygget et internationalt community med forståelse og respekt for hinanden. Når vi rejser rundt, bor vi hos hinanden og “låner” crew hos hinanden for at fylde besætninger op til alle stævnerne. Når man sejler matchrace, er der jo så meget i det, som du ikke selv kan styre, og her er det rart, at vi har hinanden, forklarer Katrine Munch Ejlev.
Det er lige så benhårdt med langt hår
Hvor skal det ende med jer, hvad er jeres mål?, spørger Minbaad.dk, da vi snakker sammen.
- Godt spørgsmål. Vi vil kæmpe benhårdt for en god placering, og vi vil godt ud og vise, hvad vi kan, og hvad kvindesporten kan. Vi drømmer om at få oparbejdet Women’s World Match Racing Tour på samme højde som Open-touren. Vi vil have den banket op i format og udnytte, at sammenholdet er så godt, som det er. Det er klart lysten, oplevelserne og fællesskabet, der driver os, fortæller Katrine Munch Ejlev.
Holdet drømmer også om at rejse rundt og se verden og sejle på de syv verdenshave og derigennem vise, at det er lige så benhårdt, selvom “man har langt hår”. Derudover vil de inspirere flere kvinder til at komme på havet og holde fast i sejlsporten og det fællesskab, der opstår, når man arbejder på et fælles mål.
Forskel på kvindestævner og “Open”
Det er ikke en gratis sport, og der er store udgifter forbundet med at deltage i matchraces verden over. Heldigvis er der flere kvinder på havet, end der har været tidligere, men der er desværre stadig stor forskel på at være mand og kvinde i sejlsport.
- Kvindestævner bliver ikke prioriteret så højt som Open-stævner, hvor alle er velkomne. Det er som om, der er en anden prestige omkring stævner, hvor mændene dominerer. Det ses blandt andet ved, at der i Open sejles om pengepræmier. Det gør der ikke i kvindestævnerne endnu, fortæller Katrine Munch Ejlev.
Når holdet deltager i de forskellige matchraces, skal der lægges store depositum til eventuelle skader. Det stiller yderligere krav til økonomien, og det betyder, at kvinderne også bruger en del tid på fondsansøgninger.
- Hvis du gerne vil vinde, skal du sejle lidt aggressivt, og der kommer småskader på bådene. Vi skal sejle bådtyper, som vi ikke har sejlet før, og det kræver en stor grad af omstillingsparathed og analytisk evne i forhold til hvilke elementer, vi har med at gøre. Derfor er der behov for større depositum, og det kan mærkes på økonomien, påpeger Katrine Munch Ejlev.
Snart er der afgang mod San Fransisco, hvor holdet skal deltage med en firemandsbesætning og sejle J22’er. Katrine Munch Ejlev deltager ikke på denne tur, men sender sit team afsted med ro i maven - og lidt ærgrelse over, at hun ikke selv skal deltage.
Update: Efter Minbaad.dk's samtale med Katrine Munch Ejlev er der desværre sket den ændring, at stage 1 af Women’s World Match Racing Tour (se hele programmet længere nede i artiklen) er aflyst med kun én måned til afgang på grund af for få tilmeldinger.
Katrine Ejlev kommenterer således:
- Modsat mændenes World Tour bliver der jo ikke sejlet om præmiepenge, så når året både byder på OL og første udgave af Women's Americas Cup, så må de besætninger, der er, benhårdt prioritere deres ressourcer. Det har desværre konsekvenser for WWMRT.
- Endnu en god årsag til at få talt kvindestævner mere op, så økonomien ikke er medvirkende til, at matchraces ikke kan gennemføres, slutter Katrine Ejlev og Team Those Seagulls, der opfordrer flere kvinder til at sætte deres eget hold og komme i gang med at deltage i matchraces verden over.
Holdet - Those Seagulls:
Kristine Mauritzen: Skipper
Helena Formgren: Main/Tactics
Katrine Munch Ejlev: Bowman
Cecilie Jensen: Tailor
Emilie Lauritzen: Trim
Oda Svalestuen: Tailor
Christina Andersen: Bowman
Malene Christiansen: Trim
Caroline Leopold: Tailor
Maria Reinhold: Tailor/Trim/Bowman
Fanny Edgren: Bowman
Julia Toroi: Main/Tactics
Holdets plan for 2024:
Womens World Match Racing Tour - WWMRT:
April 24:
Stage 1 - San Fransisco, California USA
May 24:
Stage 2 - Annapolis, Maryland USA
May 24:
Stage 3 - Le Havre, France
July 24:
Stage 4 - Marstrand, Sweden
September 24:
Stage 5 - Skovshoved, Denmark
Oktober 24:
Stage 6 - Hamilton, Bermuda
Andre regattaer:
Juni 24:
Swedish MR Open - Gøteborg, Sweden
Juli 24:
Women’s MR European Championships - Ravenna, Italy
September 24:
Danish Open - Skovshoved, Denmark
November 24:
Women’s World Championship - lokation endnu ikke bestemt