Det tidlige efterår er perfekt til påføring af Coppercoat bundmaling, der holder i ti år
- Det er nu, det er perfekt til påføring af Coppercoat, da både skrog og temperatur, på denne årstid, stadig er lunt og gennemvarmt, og derfor en god tid at udføre arbejdet på, fortæller importør af produktet, Hanne Kirkeby fra B-on-C, der her redegør for Coppercoat.
Coppercoat er et vandbaseret, VOC-fri og ikke eroderende produkt, som består af kobberpulver indkapslet i vandbaseret epoxy, og indeholder ingen PFAS-produkter, og er dermed et af de mest miljøvenlige bundmalinger på markedet til sejl- og motorbåde.
Det fortæller Hanne Kirkeby, importøren af Coppercoat, B-on-C, der holder til i Slagelse.
Hanne Kirkeby forklarer videre i en pressemeddelelse til minbaad.dk:
Coppercoat holder mere end 10 år, og der er både, der har sejlet med Coppercoat i helt op til +20 år uden genbehandling. Du sparer dig selv for den årlige afrensning og påføring af ny bundmaling, og investeringen er efter 4-5 år tjent hjem.
Samtidigt spares miljøet for forurening. Coppercoat er ikke strømledende og kan anvendes på alle bådtyper, også aluminium. Denne hårde selvpolerende bundmaling suger ikke vand som mange andre bundmalinger; Coppercoat danner, i kraft af, at den består af en 2-komponent epoxy, et vandtæt lag, der medvirker til at undgå osmose.
Der kan spares 10 procent i brændstof
Vil man sejle ekstra stærkt, kan bunden efter påføring af Coppercoat slibes / poleres, så den fremstår helt glat og farten dermed øges; er du motorbådssejler, viser erfaringerne, at der kan spares ca. 10 procent i brændstofforbruget.
Coppercoat har været anvendt siden 1991, og mere end 50.000 både over hele verden sejler rundt med Coppercoat. Produktet er godkendt og certificeret i Lloyd´s register.
Coppercoat indeholder kun rent kobberpulver i kugleform, og derfor også på Miljøministeriets liste over lovlige produkter, ligesom produktet er registreret i Miljøministeriets produktregister, hvor forbruget indberettes.
Biocidfri kontra miljøvenlig
Produktet består af kobber, som er et biocid, men rent kobber er ikke af den grund giftigt: kobber er et naturligt forekommende grundstof, som har været anvendt i århundreder, og ses rundt om i landskabet på hustage mm.
Andre biocid-frie produkter, som findes på markedet, er ikke "aktive", idet de ikke indeholder noget biocid og faktisk ikke afskrækker begroningen.
De "virker" ved at være glatte, så begroningen har svært ved at holde sig. I teorien, når båden bevæger sig, glider begroningen af. Denne type produkter bruges ofte på kommercielle handelsskibe, da disse bevæger sig konstant og sejler rundt i verden hele dagen hver dag med en hastighed på måske 15 knob.
Men disse produkter har en tendens til at være mindre anvendelige på fritidsbåde, da de fleste fritidsbåde ligger i marinaen i uger ad gangen, og begroningen opbygges. Når de så bevæger sig, bevæger de sig så langsomt, at begroningen ikke vaskes effektivt af.
Men selv disse biocidfrie produkter er per definintion ikke "miljøvenlige". Normalt udsender de mikroplastik og indeholder PFAS-produkter. Så selvom de er biocidfrie, kan de have andre problemer med hensyn til deres miljømæssige aftryk, også set i forhold til den nødvendige afrensning før genbehandling hvert 2.-3. år, forklarer Hanne Kirkeby.
Tidligere ville konventionelle antifoul-malinger almindeligvis indeholde en blanding af flere aktive stoffer, men den seneste EU-lovgivning skal begrænse brugen af disse co-biocider, så ethvert givet produkt må kun indeholde ét aktivt stof. Coppercoat har fra dag 1 kun brugt et enkelt aktivt stof, 99,7% rent kobberpulver, ansvarligt fremskaffet i Storbritannien fra genanvendt kobbertråd.
Hvad er status
Kobber og dermed kobberpulver er et aktivstof, og vurderingen af aktivstoffer sker for hele EU. På nuværende tidspunkt forventes denne proces afsluttet senest 2030.
Indtil afslutningen af denne vurdering foretaget af myndighederne kan Coppercoat markedsføres, købes og påføres uden godkendelse præcis som konkurrerende produkter.
Som forhandler af et miljørigtigt produkt forventer B-on-C naturligvis, at Coppercoat bliver godkendt, når vurderingsfasen på et tidspunkt er afsluttet.
Uanset afgørelse til den tid, vil det aldrig blive aktuelt at skulle fjerne Coppercoat fra båden igen.
Tidlige efterår er perfekt til påføring
Det tidlige efterår er perfekt til påføring af Coppercoat, for temperaturen er den største udfordring, og på denne årstid er både skrog og temperatur stadig lunt og gennemvarmt,og derfor en god tid at udføre arbejdet på.
Har du ikke selv mod på opgaven, findes der erfarne folk rundt om i landet, som har erfaringen, vi henviser gerne, fortæller Hanne Kirkeby fra B-on-C.
Prisen
Normal pris for 8 liter Coppercoat, der vil række til en 30 fods båd, beløber sig til godt 10.000 kroner, men lige nu er prisen dog 8.000 kroner.