Tysk duo i Class40 er standby i Esbjerg - vil slå rekord i Garmin Round Denmark offshore
Next Generation Sailing vil slå tiden på 70 timer, 24 minutter og 21 sekunder. Denne rekord blev sat af Bouwe Bekking i 2020 på VO65 Childhood II. - Vi er på standby for det rette vejr, siger Lennart Burke og Melwin Fink. Start i Esbjerg, målgang i Aarhus.
Verdensrekordforsøg Rundt om Danmark og Garmin Round Denmark Race - The Time Trial, i samarbejde med Aarhus Int. Sejlsportscenter, er tæt på at starte, hvis der kommer vind og lavtryk nok.
Next Generation Sailings sejlere Lennart Burke og Melwin Fink, der er klar i deres Class40 i Esbjerg, forklarer :
“Vi er på standby i for det rette vejr, perfekt forberedte og klar til at tage afsted når som helst”
Skal sejle hurtigere end 70 timer og 24 timer
Next Generation Sailing har som mål at slå tiden på 70 timer, 24 minutter og 21 sekunder. Denne rekord blev sat af verdens mest erfarne jordomsejler Bouwe Bekking i 2020 på VO65 Childhood II.
Lennart og Melwin, co-skippere på Class40, sigter mod at slå den eksisterende Garmin Round Denmark Race – The Time Trial-rekord fra Esbjerg rundt om Skagen, rundt om Bornholm, forbi Fyn til Aarhus.
Distancen på 760 sømil er ekstremt udfordrende, og indtil videre er der ingen officiel verdensrekord, som er blevet optaget i Guinness Rekordbog.
For at opnå et officielt resultat vil det spændende event blive overvåget af World Sailing Speed Record Council og Aarhus Internationale Sejlsportscenter.
Dansk-tysk sponsor
Rundt om Danmark-rekordforsøget og Class40-kampagnen muliggøres af den dansk-tyske sponsor, Task Engineering. Den dansk-tyske virksomhed tilbyder løsninger til offshore-udvikling og -service.
Som et ingeniørcenter i Østersøen sigter Task Engineering mod at fremme vedvarende energi og understreger overgangen væk fra fossile brændstoffer ved at skabe opmærksomhed gennem sponsoreringen af Next Generation Sailing Team og denne dristige ekspedition rundt om Danmark.
For at dele denne rejse og tage omverdenen med ombord, vil der løbende blive rapporteret live fra båden.
Der vil være interviews og ekstraordinære indtryk, da onboard-reporter Emilia Vaes, der har oplevet lidt af hvert, vil dele disse indsigter.
Sørg for at følge Next Generation Sailing, Aarhus Internationale Sejlsportscenter og Garmin Round Denmark Race på sociale medier for opdateringer, lyder det i en pressemeddelelse.
Når Lennart og Melwin går i land i Aarhus Lystbadehavn vil det være muligt at komme og tage imod dem, hvor man kan se frem til en stor begivenhed.
Ligger klar i Esbjerg
Lennart og Melwin har allerede gennemført tre træningssejladser for at vurdere ruten og optimere båden. Class40 Task Engineering ligger nu i marinaen i Esbjerg og venter spændt på start.
Starten vil blive besluttet inden for 3 dage, så snart det rette vejr viser sig. Båden og besætningen skal derfor være klar til enhver tid.
Læs mere om duoen: www.nextgenerationboating.de/en
Class40 - 160 både bygget siden 2004
Class40 er en klasse af monohull-sejlbåde designet primært til offshore- og kystkapsejlads, ofte med en eller to personer om bord. Klassen blev etableret i 2004 med det formål at skabe en tilgængelig og omkostningseffektiv platform for både amatører og professionelle sejlere.
Class40-bådene er kendt for deres høje ydeevne og er designet til at være både robuste og hurtige under forskellige forhold. Klassen har oplevet betydelig vækst siden sin oprettelse, med over 160 både bygget og en aktiv deltagelse i internationale kapsejladser som Route du Rhum og Transat Jacques Vabre.
Streng boks-regel
En af de tiltrækkende faktorer ved Class40 er den strenge "box rule", der begrænser brugen af dyre materialer og komplekse systemer. Dette hjælper med at holde omkostningerne nede og gør klassen mere tilgængelig for en bredere vifte af sejlere.
Klassen er aktiv i Europa og vokser i Nordamerika, med både bygget på semi-produktions- eller specialbasis. Selvom nogle både sejles af professionelle sejlere, fortsætter amatørklassen med at vokse, da sejlere søger nye udfordringer inden for offshore-sejlads.
Class40 data
Maksimal længde (LOA): 12,19 meter (40 fod)
Maksimal bredde (beam): 4,50 meter
Maksimal dybgang: 3,00 meter
Maksimal mastehøjde: 19 meter
Minimumsdeplacement (vægt): 4.580 kg
Maksimal sejlareal (op ad vinden): 115 m²
Ballast: 1.500 liter vandballast
Køl og mast: Fast køl og mast (svingkøl og svingmast er forbudt)
Bovspryd: Maksimalt 2 meter aftageligt bovspryd
Daggerboards og foils: Ikke tilladt