Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Når vi sejler motorbåd er det intet problem at lægge kursen udenom i god afstand eller i smalle farvand, at sænke farten ned til den stilfærdige ”skrogfart”, som er fem knob for vores beskedne Flipper 570, forklarer Ander Skole Overgaard fra Sydfyn.

Læserbrev: Mindre bølger til sejlbådene: Sejl højst 7 knob, hvis din skroglængde er 7 meter

Skrogfart er den fysiske grænse, som betyder at båden sejler lige præcist så hurtigt som sit eget bølgesystem – og så laver båden ret beskedne bølger. Når båden sejler over de 7 knob, så sejler den hurtigere end sit eget bølgemønster, skriver motorbådsejler Anders Skove Overgaard.

Af Troels Lykke |

Anders Skole Overgaard skriver som modsvar et læserbrev fra Morten Runges læserbrev her på siden

”Det er vel ikke meningen at man skal helt ned på 4-5 knob, hver gang man møder en sejlbåd,” sådan skrev Morten Runge i et læserbrev på motorbaadsnyt.dk forleden.

Nej, det er ikke meningen at en 8 meter lang motorbåd, kun skal seje 5 knob i nærheden af sejlbåde, og Morten Runge får det til at lyde som om det er synd for ham i en motorbåd. Det er ikke synd for ham, han skal bare vise lidt hensyn    

Først vil jeg sige at Morten Runge overdriver, hvor meget han skal sætte farten ned for at hans bølger er beskedne. Det er det første, som jeg vil fortælle om ”skrogfart” og bølger.

Desuden sætter han det på spidsen, fordi uanset om han møder en sejlbåd eller en motorbåd skal han ALTID tilpasse sin måde at sejle på efter forholdene – og ifølge søvejsreglerne skal man ”udvise hensyn” – og det er så det næste jeg vil skrive lidt om.

Skrogfart og bølgestørrelsen

Skrogfart og bølgestørrelsen: Morten Runge sejler en Askeladden 805, som har skroglængde 7,99 meter.

Den størrelse båd vil formodentlig have en vandlinjelængde på meget nær 7 meter. Når vandlinjelænden er 7 meter, vil en almindelig båd have det som hedder ”skrogfart” på meget tæt på 7 knob.

Skrogfart er den fysiske grænse, som betyder at båden sejler lige præcist så hurtigt som sit eget bølgesystem – og så laver båden ret beskedne bølger.

Når båden sejler over de 7 knob, så sejler den hurtigere end sit eget bølgemønster – og det er bogstaveligt ”op ad bakke” med stævnen lidt i vejret og større energiforbrug. Den spildte energi bliver så til væsentligt større bølger.

Når den størrelse båd sejler 8-10-12 knob, så sejler den netop meget u-økonomisk og spildet bliver til unødvendigt store bølger.

Når båd planer sejler den fra sit bølgemønster

Først når båden er oppe i en fart, hvor den ”planer”, så sejler båden helt væk fra sit bølgemønster, og energiforbruget  bliver bedre igen – altså mindre energispild og mindre bølger.

Til gengæld bliver bølgerne dog ret tætte og krappe, og bare den høje planingsfart på 18-25 knob kan også betyde, at det er nødvendigt med at rimelig stor afstand til ”de andre svage trafikanter”, så ingen skal sidde og blive nervøse for en ”tæt passage”.

Så jeg gentager min mening: Morten Runge behøver kun sætte sin fart ned til cirka 7 knob for at lave minimale bølger.

Man kan altid vise hensyn

Morten Runge kan altid vælge, om han vil holde stor afstand eller sætte farten ned til ca 7 knob hvis der ER et smalt farvand.

Uanset om han vælger det ene eller det andet, bør han altid ”vise hensyn” (det står faktisk i søvejsreglerne)  og det gælder især overfor alle mindre fartøjer.

Når det handler om sejlbåde, så er det specielt i svag og let vind at de bliver meget glade, når andre (hurtige) både holder stor afstand – fordi i let vind bliver sejlbåden ”rusket” og går fuldstændigt i stå i de lidt hidsige bøger.

Holder mindst ti bådlængders afstand

Jeg sejler selv motorbåd, og jeg forsøger altid i forvejen at skifte kurs, så den andre kan se at vi vil holde afstand, og vi vil gerne holde mindst 10 bådlængders afstand – så er der ingen der skal sidde og spekulere om vi får en ”tæt passage”.

Hvis der er god plads, så laver vi gerne et lille ”knæk på kursen” god tid i forvejen, så vi ganske simpelt undgår en ”tæt passage” – det er langt det mest sikre og behagelige for os alle.

Når vi sejler motorbåd med ret stort overskud af motorkraft, er det jo intet problem at lægge kursen udenom i god afstand  eller i smalle farvand, at sænke farten ned til den stilfærdige ”skrogfart”, som er fem knob for vores beskedne Flipper 570, skriver Anders Skole Overgaard, Sydfyn.

PS. Kildehenvisning til Joachim Schult ”Das ist Motorboot Fakren” og skrogfart og bølger.
Skrogfart er i øvrigt et kendt fænomen for alle i sejlbåd, fordi det er den ”magiske grænse” som man sjælden kan komme over med en ”almindelig båd” = en deplacementsbåd.

Formlen er at med en vandlinjelængde på 7,0 m bliver den teoretiske skrogfart = 2.34 x (Kvadratrod vandlinjelængden i meter) -resultat i knob: 2,34 x Kvadratrod af 7,0 = 6,4 knob.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hull_speed

content-loader
content-loader
content-loader