65-årig døde i ufrivillig bomning - navne på to døde kommer nu frem i Sydney - Hobart race
Under årets Sydney Hobart Yacht Race, på 628 sømil, mistede to erfarne sejlere på hhv. 55 og 65 år livet i separate ulykker, hvor begge fik bommen i hovedet. Bådene, der var involveret i ulykkerne var en Beneteau 44.7 og en cutter-rigget Radford 55. Se tv-indslag fra pressemøde om ulykken.
Årets Rolex Sydney Hobart Yacht Race fik en tragisk udgang med to døde i sejladsen med 104 både, og tre både har foreløbigt brækket masten i det hårde vejr og 21 både er udgået.
Den ene der omkom var Nick Smith, en 65-årig sejler fra Adelaide, han deltog i sin femte Sydney Hobart-sejlads ombord på båden Bowline, en Beneteau First 44.7.
Under vanskelige sejlforhold blev han ramt af bommen under en ufrivillig bomning, hvilket kastede ham mod et spil. Besætningen forsøgte straks genoplivning med hjertemassage, men desværre uden succes. Efter hændelsen trak Bowline sig fra kapsejladsen og sejlede til Batemans Bay, hvor de blev mødt af redningstjenester, fortæller Adelaide Now.
Den anden ulykke involverede 55-årige Roy Quaden fra Western Australia, som sejlede ombord på Flying Fish Arctos, en cutter-rigget Radford 55, designet til langdistance oceansejlads
Han blev ligeledes ramt af bommen under barske vejrforhold.På trods af besætningens forsøg på genoplivning kunne hans liv ikke reddes.
I 1998 omkom seks sejlere
Disse tragiske hændelser markerer de første dødsfald i Sydney Hobart Yacht Race siden 1998, hvor seks sejlere omkom.
Arrangørerne, Cruising Yacht Club of Australia (CYC), har forsvaret beslutningen om at gennemføre kapsejladsen trods forudsigelser om farligt vejr, men har indledt en undersøgelse for at forbedre sikkerhedsforanstaltningerne fremover.
Australiens premierminister, Anthony Albanese, har udtrykt sine kondolencer til de omkomnes familier og venner.
Løbsledelse: Vi vil ikke aflyse sejlads
Vice Commodore for Cruising Yacht Club of Australia, David Jacobs, udtalte, at spørgsmålet om at aflyse løbet var blevet rejst.
"Og svaret er nej, vi ville ikke aflyse løbet," sagde han i Hobart, hvor sejladsen slutter.
Vice Commodore Jacobs forklarede, at det er et grundlæggende princip inden for kapsejlads, at når løbet er startet, har skipperen ret og pligt til at beslutte, om det er sikkert at fortsætte.
"Det er altså skipperens beslutning, om han eller hun ønsker at fortsætte løbet eller trække sig. Skipperen kan vurdere forholdene lokalt," sagde han.
"For som du ved, strækker løbet sig over 628 sømil, og der er forskellige vejrforhold i de forskellige områder. Skipperen kan derfor beslutte, om de lokale vejrforhold er for farlige, og om de ønsker at trække sig."
Vice Commodore Jacobs understregede også, at procedurerne og strukturen omkring løbet skal tages i betragtning.
"Vi har en ret kompleks struktur omkring løbet for at hjælpe med sikkerheden, og hvis vi aflyser løbet, forsvinder den struktur. Vores holdning er, at besætningerne er mere sikre med den struktur på plads end uden den," sagde han.
"Det kan muligvis ikke være sikkert for bådene at forsøge at vende tilbage til kysten. De kan møde meget vanskelige søforhold eller ekstremt dårligt vejr. Så det er de primære grunde til, at vi ikke aflyser et løb."
Ulykke skete om natten i 30-38 knobs vind
Han sagde, at han var sikker på, at nattens forhold havde spillet en rolle i de to dødsfald.
"Vejret var vejr, som disse både og besætninger er vant til, har trænet til, og som bådene er forberedt til. Men det var udfordrende forhold," sagde han.
"I tilfældet med en af bådene, og sandsynligvis begge, lå vindstyrken på mellem 30 og 38 knob, og bølgerne var mellem to og tre meter. Det er udfordrende forhold. Du skal bare rammes af en bølge fra siden, og det kan kaste dig rundt," forklarede han på pressemødet.
For de seneste opdateringer og stillinger kan man besøge den officielle Rolex Sydney Hobart Yacht Race hjemmeside.