Rusland-eventyret døde for Thomas Blum - manglede medicinvisum eller diplomatisk visum - men på tur kom han
Nordjyden Thomas Blum på 24 år, som vi skrev om i februar, ville sejle til Rusland i sin Motiva 45 og efterlyste gaster gennem minbaad. Cille fra minbaad har nemlig talt med ham og fået en update på hans eventyr, der i stedet gik mod Norges kyst og Færøerne.
Thomas Blum, som oprindeligt er fra en lille by syd for Aalborg, men som de seneste år, har boet på sin båd rundt omkring i hele Danmark, havde en plan om at sejle til Sankt Petersborg for at finde ud af, om russerne virkelig var så slemme, som alle gik og forestillede sig.
Han efterlyste gaster og fik mange blandede reaktioner på planerne. I denne artikel kan du læse om, hvordan det gik med Rusland-eventyret.
Jeg fanger Thomas Blum en tidlig morgen og kan med det samme høre, at her er en mand, der lever sit bedste liv. Da jeg spørger ham, hvordan han har det, svarer han helt uden at tænke:
- Jeg sidder og drikker kaffe i en lille norsk fjord, Anne (hans norske kæreste) ligger her i cockpittet ved siden af mig og jeg tror, at jeg har haft min bedste sommer nogensinde.
Så er rammen sat. Thomas Blum er glad og stemningen smitter. Jeg kan godt røbe, at jeg efter samtalen med ham havde lyst til at pakke en taske og løbe ned til min båd og sejle ud i det blå. Det blev dog ved tanken.
Hvordan gik det med Rusland-eventyret?
Men nu til planerne om at sejle til Sankt Petersborg.
Kort efter afgang fra Danmark fik jeg denne besked fra Thomas Blum:
- Status på Sankt Petersborg tur er, at vi var på vej, men fik så info hjemmefra at alle grænser er lukket med medmindre man har et medicinvisum eller diplomatisk visum. Så lige nu er vi ved at finde muligheder eller andre. Men det ser desværre ret svært ud….. øv øv øv.
Så på dette tidspunkt er planerne om turen til Rusland endnu ikke helt død. Men hvad skete der så? Det uddyber Thomas nu.
- En ven hjemmefra havde kontakt til en anden ven fra Litauen, som var helt opdateret på reglerne. Han kunne oplyse, at grænserne på daværende tidspunkt var helt og aldeles lukkede, med mindre vi havde et medicinsk- eller diplomatisk visum. Jeg tog igen kontakt til ambassaden i Danmark, som kunne bekræfte, at det var korrekt, oplyser Thomas i telefonen.
- Jeg overvejede at sejle afsted og få nogle reaktioner fra nabolandene, men besluttede at udsætte det på ubestemt tid, afslutter Thomas og det er tydeligt at spore en vis skuffelse i hans stemme.
Men Thomas er vist ikke typen, der giver op på drømmene, så han fortæller hurtigt, at den er udsat på ubestemt tid og altså ikke helt lukket.
Med en sejlklar båd og en masse tid foran sig, besluttede Thomas Blum, sammen med sin makker Jay Jay, i stedet for at sejle mod Færøerne med stop i Oslo og en fejring af Norges nationaldag den 17. maj på vejen. Fra Oslo tog han turen langs Norges kyst og til Stavanger.
- Jeg forstår ikke, at der ikke er flere der sejler den vej, siger Thomas og beskriver den smukke tur, hvor de efter at være sejlet forbi Prædikestolen stort set ikke så flere sejlbåde.
Derefter sejlede han videre mod Færøerne og blev bekræftet i, at det har stor betydning at have den rette båd, når man sejler i lidt barskere farvande med risiko for ustabilt vejr.
- Hvis du skal sejle langt, så skal du bare købe den rigtige båd. Så kan den klare det meste. Jeg kan se, at vi er stærkere stillet i vores båd. Vi var da ude i noget lortevejr, men det behøver ikke at være så voldsomt. Jeg var blevet advaret om ruten af mange og havde hørt flere skræmmehistorier. Men måske behøver det ikke at opleves så voldsomt, hvis bare man vælger den rette båd, udtrykker Thomas.
Læs op på de lokale forhold
Hvis der er en læring, Thomas har taget med sig fra denne sommer, er det vigtigheden af at læse op på de lokale forhold, inden man begiver sig ud i dem. Den erfaring kom til ham efter sommerens værste sejlads i Thorshavn, hvor han kæmpede med voldsomme strømme, vind og høje bølger
- Det var ubehageligt, fordi jeg ikke har stået i den slags før. Vind og strøm gik mod hinanden, og strømmen var så stærk, at vi nærmest lå stille. Det var dårligt planlagt, da jeg ikke havde tjekket strømmen ordentligt. Man skal godt nok læse op på de lokale forhold - også når det bare drejer sig om en kort tur på fire timer - som i vores tilfælde endte med at blive en tur på syv timer, fortæller Thomas.
Mødet med Thorshavn var - efter de først kom i land - en stor oplevelse. Så langt væk og så anderledes, men alligevel så dansk, oplevede Thomas Blum og fortæller glad om en af de første aftener, hvor han spillede Kim Larsen til en kulturaften og oplevede at de lokale kunne synge med på hans sange, selvom han var 1100 km væk hjemmefra.
Hjem til festivaler
Derefter gik turen hjem, for Thomas Blum var booket til festival i Vordingborg og på Samsø og skulle også lige nå at have sin norske kæreste med ombord.
Efter lidt zig zag udenom olieplatforme og en høflig besked om at holde afstand og ændre kurs var kursen sat mod Samsø, hvor Thomas Blum gik på scenen den 17.juli med sin båd Terabithia liggende for anker lige ud for festivalen.
Nu er eventyret slut i denne omgang og i dag tager Anne hjem til Oslo og Thomas sejler til sin hjemhavn i Mors.
- Båden skal på land og jeg har fået hold i nakken pga ståhøjden ombord. Nu skal der laves vinduer, så jeg ikke får ondt i nakken. Jeg håber, at jeg kan gøre det hele på en god måneds tid, men jeg er også tidsoptimist, griner Thomas.
Nye drømme og nye eventyr
Da jeg spørger Thomas, hvad hans planer senere på året er, svarer han:
- Efter syv vintre i kulden, må det være på tide at sejle til varmen. Nu har jeg fortjent at komme ned, hvor der ikke er minusgrader. Målet for vinteren er at komme sydpå og sejle rundt i området. Drømmedestinationen er De Kanariske Øer og at overvintre der og spille en masse musik, men nu må vi se, hvor jeg ender, siger Thomas.
Til foråret vil Thomas og Anne gerne tilbage hertil (Norge) og fortsætte turen. Nu har de købt søkort hertil, så nu skal de jo bruges. Det er en logik, der er til at forstå.
Sidste gang jeg snakkede med Thomas Blum, sagde han til mig:
- At man som ung ikke er så realistisk, kan være en ulempe, men også en styrke.
Jeg var meget enig med ham dengang, og efter denne samtale får jeg også lyst til at tilføje, at en kæmpe styrke hos ham er, at han ikke lader sig slå ud, men finder på nye drømme, som han handler på.
I kan glæde jer til, at vi tjekker ind hos Thomas Blum igen senere på året og hører, hvordan det går med hans nye drømme og eventyr.
Indtil da kan I følge med hos ham og lytte til hans musik her: www.instagram.com/thomas_blum_/
Båden:
Motiva 45 fra 1992:
Navn: Terabithia
Mærke: Motiva 45 designet af Arne Borghegn
Dybde: 2,25 meter
Bredde: 4 meter
Vægt: 19 ton
Længde: 45 fod
Motor: Ford 2700 120hk