Sejlere spærret inde i Gjøl havn, da sejlrende sander til mens Miljøstyrelsen er passiv
Hidtil er sand og andet bundmateriale fra indsejlingen til Gjøl flyttet til andre steder i fjorden, men ansøgningen om en ny tilladelse til det har nu ligget 14 måneder hos Miljøstyrelsen, uden udsigt til at der sker noget. Det gør Gjøl Sejlklubs formand Camilla Andersen frustreret.
Sejlbåde, der bare bliver i havnen og ingen gæstesejlere.
Det er skrækscenariet i havnebyen Gjøl, hvor sejlrenden langsomt stopper til og forhindrer passage ind og ud af Limfjorden, mens man venter på svar fra Miljøstyrelsen.
Situationen frustrerer formanden for den lokale Gjøl Sejlklub, Camilla Andersen, der ikke alene frygter, hvad det vil komme til at betyde for sejlerne, men for hele lokalsamfundet.
- Det vil da være noget af en trist sommer at gå i møde, hvis man ikke kan komme ind og ud af havnen, siger hun til dr.dk
- Der vil ikke være det liv på havnen, som der plejer at være.
Hidtil er sand og andet bundmateriale fra indsejlingen til Gjøl blevet flyttet til andre steder i fjorden, men ansøgningen om en ny tilladelse til det har nu ligget 14 måneder hos Miljøstyrelsen, uden udsigt til at der sker noget lige foreløbigt.
Ansøgning færdigbehandlet til juni
På rådhuset i Jammerbugt Kommune, som har ansvaret for havnen, er man ligeledes kede af den lange ventetid.
- Det er vi selvfølgelig ikke tilfredse med, og det vil vi også gøre opmærksom på over for ministeriet, lyder det fra formanden for kommunens teknik og miljøudvalg, Christian Hem (V).
Da DR henvender sig til Miljøstyrelsen for at høre, hvornår de forventer, at ansøgningen fra Gjøl er færdigbehandlet, lyder det, at sagen kan være afsluttet til juni måned.
Først derefter kan man komme i gang med selve arbejdet ved havnen.
Oprensning af havne og sejlrender
Hvert forår er det, som i hundredvis af andre havne i Danmark, nødvendigt at oprense sejlrenden ind og ud af havnen i Gjøl, så den ikke sander til. Hidtil har man i Gjøl flyttet sand og andet bundmateriale til andre steder i Limfjorden ved det, der kaldes klapning. Grundet en ny praksis og højere miljøkrav er sagsbehandlingstiden hos Miljøstyrelsen på den type af tilladelser dog steget betragteligt, og alternative løsninger er dyre. Det skaber usikkerhed forud for den nye sejlsæson, skriver dr.dk.
Kilde. dr.dk