Test: Bayliner V20 med udenbords- eller indenbordsmotor med spændende forskelle
Vi var i år i Madrid og teste Bayliner V20 på en kæmpe, kunstig sø. V20eren med 150 hk V 6 udenbordsmotor fra Mercury, havde hurtigst optræk med 20 knob på fire sekunder, mens topfarten med V 20i, med en 4,5 liter 20 hk indenbordsmotor, havde højeste topfart på 42, 7 knob.
Kun fire sekunder tog det før vi planede 20 knob med den helt nye Bayliner V20 med en 150 hk V6 motor fra Mercury.
Accelerationen var slående og det fik smilene frem hos min franske kollega og jeg, da vi testede på den kæmpe, kunstige sø, Lake Entrepenas, der blev grundagt i 1956, Søen, der ligger en times kørsel fra Madrid var et smukt sted at teste med høje skranter, men vi der var ingen bølger.
Testen foregik på søen, da en lokal forhandler, Carlos, havde købt en Bayliner V20 og V 20i, en med indenbords og en med udenbordsmotor.
Både, der er bygget på Brunswick Corporations egen fabrik i Portugal, hvor der årligt produceres mere end to tusinde både, fortalte produktudvikler og salgsmanden fra Brunswick Corporation, Sylvain Perret.
De ny Baylinere var så hemmelige, at vi tolv journalister fra det meste af Europa måtte skrive under på, at vi ikke ville offentliggøre noget om bådene, før 10. september, hvor Bayliner V20 og V20i fik verdenspremiere på Cannes Yachting Festival.
Bredere dæk fremme
Båden afløser Bayliner VR5, som var et hit, der er bygget mere end tusinde af. VR5 fem med indenbordsmotor kom frem for ti år siden, mens VR5 med indenbordsmotor kom frem i 2016. Nu lanceres modellen igen, men med et nyt bredere, kurvet skrog, især fremme er det bredere, så der er mere plads til fire personer.
Denne tendens med bredere dæk fremme er en trend, som Bayliner her følger. Men stadig er undervandsskroget skarpt fremme med en vinkel på 20 grader, hvilket gjorde at vi gik fint gennem selv store hækbølger og skumsprøjt blev fint skubbet væk fra båden.
Og Bayliner 20, har stadig et højt fribord, der giver tryghed om bord. Benzintankene er også gjort større på de nye modeller. I det hele taget har man (selvfølgelig) forbedret V 20eren på en række punkter.
Mest plads i V20er med påhængsmotor
Men sammenfattende kan vi fortælle at den 6,17 meter lange og 2,54 meter brede trailbare båd, har masser af volumen og plads. Faktisk er Bayliner V20ern med påhængsmotor CE-godkendt til at sejle med 10 personer, mens V20ieren må sejle med 9 personer.
Så mange personer ville jeg nu aldrig invitere om bord på båden. Fire til seks personer vil være mere passende. Mest plads i cockpittet er der i V20eren med påhængsmotor, da der ikke skal være plads til indenbordsmotoren. Det var noget vi journalister godt kunne lide, når man skal sidde i det dybe cockpit og slappe af.
Der er endda et fint sæde mere i V20eren i styrbord side, hvor der er opbevaringsplads nedeunder. Til gengæld har V20ieren med indenbordsmotor en stor, ren badeplatform og en solseng lige foran badeplatformen. Sylvian Perret fortæller at man forventer at sælge halvt af hver model.
Super optræk med 150 hk påhængsmotor
Selvom vægten med en påhængsmotor er på cirka 1.400 kilo, alt afhængig af modellen, så er accelerationen slående på Bayliner V20eren. På fire sekunder var vi oppe at plane 20 knob og med to sekunder mere var vi oppe på 30 knob med en 150 hk V6 Mercury bagpå.
Det var virkelig underholdende og passede fint med at der på denne model var en solid, sort vandskibøjle, der er placeret højt over cockpittet. Noget, der gør at båden vil passe fint til sejlads med vandski eller wakeboard.
Topfarten var 38,2 knob med 5750 omdrejninger, her er benzinforbruget 50 liter i timen, mens benzinforbruget falder til 26,6 liter med en cruisingfart på 25 knob med 4.000 omdrejninger. Med den hastighed er benzintanken på 170 liter først tømt efter man har sejlet 165 sømil.
Højere fart med indenbordsmotor
Det kan godt være at optrækket er noget sløvere, for det er det når der er en 250 hk Mercury motor med Z-drev. Til gengæld er topfarten helt oppe på 42,7 knob med 5200 omdrejninger, her er benzinforbruget å 80.4 liter i timen, mens indenbordsmotoren på V20ieren med den dybere motorlyd, har et benzinforbrug på 33,6 liter med en lidt større cruisinghastighed på 26,8 liter med 3.500 omdrejninger. Her når V20ieren ud på en distance på 226 sømil før benzintanken på 170 liter er tømt.
Konklusion
Bayliner 20 og 20i, der fås i flere farver og med kunstteak i dørken, bliver sandsynligvis også et hit. Bådene sejler upåklageligt. De skrider ikke ud i selv hårde sving, begge rat går let og man sidder behageligt i førersæderne og man kan socialisere både fremme og tilbage i båden, hvor et lille bord kan vippes op. Begge er lette at bade på. På V20ieren var der en bimini på og her kan man dække båden til, så den er beskyttet, når der sejles i kolde Danmark.
Modellen med indenbordsmotor er dyrest og koster 435.950 kroner, mens Bayliner V20 koster nogle tusinde mindre med en 150 hk V 6 Mercury-motor. Sylvian Perret fortæller til motorbaadsnyt.dk, at prisen er 15 procent under i forhold til flere konkurrenter. Det eneste vi kan sige er at bådene er trygge, men også sjove at sejle og behagelige at være på.
Bayliner V20
Længde overalt 6,29 m
Skroglængde 6,17 m
Bredde 2,54 m
Maks personer ift. CE-godkendelse 10 (997 kg med påhængmotor)
Motor 150R hk, V6, Mercury – maks 225 hk
Benzintank 170 L
Vandtank 45 L
Dybgang 0,47 m
Vægt med påhængsmotor 1409 kg
Pris Mercury F150 EFI Udsalg inkl moms kr. 352.200,-
Forhandler Jørgensen og Dahl i Greve, tlf. 4049 2920 henviser til nærmeste forhandler
Værft Brunswick, Bayliner, Portugal
Bayliner V20 i
Længde overalt 6,29 m
Skroglængde 6,17 m
Bredde 2,54 m
Maks personer ift. CE-godkendelse 9 (743 kg med motor)
Maks hestekræfter 250 HK
Benzintank 170 L
Vandtank 45 L
Dybgang 0,47 m
Vægt med påhængsmotor 1592 kg
Pris med Mercruiser benzin 200hk udsalg inkl moms kr. 435.950,-Forhandler Jørgensen og Dahl i Greve, tlf. 4049 2920 henviser til nærmeste forhandler
Værft Brunswick, Bayliner, Portugal