Gå til hoved-indhold
Tur
Sagen efterlader en række ubesvarede spørgsmål: Hvad udløste nødopkaldet? Var der tegn på kamp, sygdom, gasudslip, teknisk havari – eller noget helt andet? Myndighederne har ikke antydet noget spor på den 50 fods båd. Foto: Marine Traffic

Mystik i Det Indiske Ocean: To langturssejlere  fundet døde ombord på 50 fods båd

To erfarne langturssejlere – australske Deirdre Sibly, 67, og den franske sejler Pascal Mahe – er blevet fundet døde ombord på deres franskregistrerede 50-fods yacht Acteon i Mozambique-kanalen. Omstændighederne er fortsat uklare, og internationale myndigheder forsøger nu at samle brikkerne i et forløb, der rejser flere spørgsmål end svar.

Af Troels Lykke |

Fundet skete, efter at Acteon den 27. november udsendte et nødopkald omkring 200 sømil nordøst for Beira i Mozambique. Et fragtskib i området opfangede signalet og alarmerede de franske myndigheder.

Ifølge familien forsøgte fragtskibet at gå ombord, men måtte give op i det hårde oceanfarvand. Først da to andre skibe nåede frem, lykkedes det at entre yachten – hvor de to sejlere blev fundet livløse, fortæller Yachting World.

Deirdre Siblys søster, Sue Good, fortalte til The Guardian Australia, at hun fredag formiddag fik besked fra Australien’s Department of Foreign Affairs and Trade.

“Det var der, de fortalte mig, at nogen var kommet ombord på båden, og at en mand og en kvinde var fundet omkommet,” sagde hun.
Til ABC Adelaide tilføjede hun:

“Vi er helt knuste. Hun havde været ude at sejle med Pascal siden juni … hun var så lykkelig.”

Ingen officiel forklaring – men spekulationerne kører

Der er endnu ingen officiel udmelding om dødsårsagen. På sociale medier har enkelte spekuleret i piratangreb, men myndighederne bekræfter hverken det ene eller det andet.

Det australske udenrigsministerium oplyser blot, at man yder konsulær bistand til de pårørende.
“Vores tanker går til familien i denne svære tid. Af hensyn til privatlivets fred kan vi ikke kommentere yderligere,” lød det i en kort udtalelse.

Mozambique-kanalen har historisk været betragtet som mindre risikofyldt end Adenbugten og farvandet ud for Somalia. Men siden 2020/21 har internationale advarsler nævnt øget pirateririsiko i forbindelse med et islamistisk oprør i det nordlige Mozambique og narkosmugling i regionen.

Selv om området ikke er kendt for samme niveau af angreb som længere nordpå, er det en livlig shippingkorridor og et vigtigt område for olie- og gasproduktion – og dermed heller ikke ukendt for kriminalitet.

En region i uro

Madagaskar, hvor mange langturssejlere traditionelt har søgt sikker havn, har i efteråret 2025 været præget af politisk uro og et kup, hvilket har skabt yderligere usikkerhed i regionen.

Alligevel kommer dødsfaldene som et chok for sejlere, da Acteons rute fra Réunion til Durban er blandt de mere almindelige passager for erfarne langfartsejlere på vej mod Sydafrika.

Båden driver stadig i Mozambique-kanalen

Den franske båd skal ifølge internationale medier fortsat være drivende i Mozambique-kanalen. Det er endnu uklart, hvornår – og hvordan – den bliver bjærget, og hvilke undersøgelser der bliver sat i værk.

Sagen efterlader en række ubesvarede spørgsmål: Hvad udløste nødopkaldet? Var der tegn på kamp, sygdom, gasudslip, teknisk havari – eller noget helt andet? Myndighederne har ikke antydet noget spor.

Indtil videre må både de pårørende og det internationale sejlerfællesskab vente på, at undersøgelserne afslører, hvad der skete ombord på Acteon den dag i Det Indiske Ocean.

content-loader
content-loader