Tre trimaraner kæntrede på første nat af Transat Café L’Or
Den dobbelthandede transatlantiske kapsejlads Transat Café L’Or – tidligere kendt som Transat Jacques Vabre – fik en dramatisk begyndelse, da hele tre Ocean Fifty-trimaraner kæntrede allerede på første nat efter starten fra Le Havre i Frankrig. Fire klasser sejler mod Caribien. Følg live-tracking.
Den dobbelthandede sejlads går fra Le Havre i Frankrig til Fort-de-France på Martinique, og deltagerne konkurrerer i fire klasser: Ocean Fifty-trimaraner, Ultim-trimaraner, Class 40 og IMOCA-enstrengede både.
Vejrforholdene i Den Engelske Kanal og det nordlige Atlanterhav var barske. En række fronter bragte vind på 22–30 knob og bølger på op mod tre meter, og startområdet i Le Havre måtte lukkes kort før afsejlingen. Ocean Fifty-klassen fik dog grønt lys lørdag 25. oktober klokken 16.30 – i håb om at slippe ud af Kanalen, inden stormen ramte.
Tre kæntringer på få timer
Først gik det galt for Lazare x Hellio, der kæntrede allerede klokken 20.27 UTC ud for La Hague – blot fire timer efter starten. Begge sejlere, Erwan Le Draoulec og Tanguy Le Turquais, blev reddet med helikopter.
Cirka fire timer senere, omkring 00.25 UTC (02.25 lokal tid), meldte løbsledelsen, at den franske trimaran Koesio var kæntret nord for Guernsey. Ombord var skipper Erwan Le Roux og medsejler Audrey Ogereau, som begge blev reddet uskadte af en redningshelikopter.
Trimaranen lå på 8.-pladsen, da den gik rundt i en nordlig vind på omkring 25 knob og bølger på 2,5 meter. Efter kæntringen drev Koesio i land på Perelle Bay på Guernsey, hvor den væltede trimaran blev skyllet op på stranden.
Se på video, redningen af besætningen, som BBC viser.
“En kompleks operation”
Ifølge BBC Guernsey blev båden senere flotgjort og bugseret til St. Peter Port Havn, hvor en kran løftede den op og satte den på ret køl. Redningsarbejdet blev gennemført uden yderligere skader på fartøjet. S
Vikarierende havnemester i Guernsey, James Way, roste indsatsen:
– Det har været en kompleks operation, udført sikkert og effektivt takket være samarbejdet mellem alle involverede. Fra den første kystvagtsindsats til bjærgning og retning af trimaranen har teamworket og professionalismen været eksemplarisk, sagde han.
Han tilføjede, at hændelsen “kunne være endt langt værre” og kaldte udfaldet “et positivt resultat af en potentielt alvorlig situation til søs.”
Efter rejsningen blev Koesio bugseret til St. Malo, hvorfra den vil blive returneret til sin hjemmehavn i La Rochelle.
Kort efter Koesio kæntrede også Inter Invest, sejlet af Matthieu Perraut og Jean-Baptiste Gellée, ud for Bretagnes nordvestlige spids. Også her blev besætningen reddet uden skader, og båden blev senere bjærget af støttefartøjet Merida.
En barsk start på sæsonen
Koesio er en 15 meter lang Ocean Fifty-trimaran, kendt for ekstrem fart. Skipper Erwan Le Roux har tidligere sagt om klassen:
– Det er let at trykke speederen helt i bund, men risikoen for at kæntre er altid til stede, hvis man presser for hårdt.
De tre kæntringer på få timer satte tonen for årets Transat Café L’Or – en sejlads, hvor naturens kræfter igen mindede om, at selv verdens bedste sejlere må bøje sig for havet.
Følg sejlerne på: www.transatcafelor.org og og live-tracking www.transatcafelor.org/en/cartography - se også¨facebook.com/TransatCafeLOR




