353 sømil på 24 timer i Mini 6,5 - autopilot holder båd på foils
Foils har for alvor fået vind i sejlene i Mini Transat-klassen. Den franske solosejler Benoît Marie har sat en ny 24-timers rekord i sin foilende 6,5 meter lange båd “Nicomatic – Petit Bateau” med imponerende 352,59 sømil – svarende til en gennemsnitsfart på 14,69 knob.
Rekorden af den franske solosejler Benoît Marie blev i den 21 fods foilende båd sat fra 28. til 29. oktober 2025, under anden etape af Boulangère Mini Transat, hvor Marie fører Proto-klassen med 78 sømil til nærmeste konkurrent.
Mini Transat har længe været præget af innovation, men foilerne har haft svært ved at slå igennem i de små, hårdt belastede både. Nu ser det ud til at ændre sig. Selv Andraž Mihelin, tidligere Mini Transat-vinder og nuværende chef for Beneteau First, indrømmer overfor Seilmagasinet.no:
– Jeg må spise min hat. Foilerne virker også i Mini-klassen.
En letvægter bygget til fart
Båden, #1067 “Nicomatic – Petit Bateau”, er udviklet af Marie sammen med hans hustru Caroline Boule og designeren Sam Manuard. Boule havde selv den tidligere rekord på 322,7 sømil, sat med samme båd i 2024.
Båden er ekstremt let og udstyret med en Madintec-autopilot, samme system som bruges på IMOCA- og Ultime-foilere. Autopiloten gør det muligt at holde båden “flyvende”, selv mens Marie hviler eller laver mad.
Erfaring og mod
Benoît Marie vandt Mini Transat i 2013 på rekordtid – 18 døgn og 13 timer – og har siden været blandt klassens mest erfarne sejlere. Den nye rekord viser, hvor langt teknologien er kommet siden det første Mini Transat i 1977, hvor vinderens tid lød på 38 døgn.
Selv om Marie for nylig har haft tekniske problemer, ligger han fortsat forrest i feltet – og har endnu en gang vist, at foilende Mini 6.50’ere er kommet for at blive.
Mini Transat – kort fortalt
• Mini Transat er en solosejlads over Atlanterhavet i både på maks. 6,50 meter. Læs mere om sejladsen
• Sejlerne sejler uden assistance og med meget begrænset kontakt til omverdenen.
• Løbet afholdes hvert andet år i ulige årstal.
• Ideen opstod i 1970’erne som et billigere alternativ til de store oceanræs som OSTAR.
• Første udgave blev sejlet i 1977 fra Penzance i England, og siden 1985 har starten været fra Frankrig.
• Der sejles i to klasser:
– Proto: Fri udvikling og avancerede materialer som kulfiber, vippekøl og foiler.
– Serie: Standardbåde med enklere udstyr og lavere omkostninger.
• Sejladsen foregår i to etaper – fra Frankrig til Kanariske Øer (ca. 1.350 sømil) og derfra til Guadeloupe (ca. 2.700 sømil).
• For at kvalificere sig skal sejleren have dokumenteret 1.000 sømil soloerfaring samt deltage i godkendte klassekapsejladser.



