Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Efter 40 minutter nåede en redningshelikopter fra Brest frem. De to mænd blev hejst ombord – Jourdren stærkt nedkølet og de Kervenoaël med fire brækkede ribben. Foto: Redningstjeneste

Class 40 båd skåret midt over af fragtskib

Et dramatisk sammenstød midt i Den Engelske Kanal under CIC Normandy Channel Race efterlod en Class 40 skåret i to, mens de to skippere klamrede sig til vraget, indtil en redningshelikopter nåede frem. - Pludselig blev vi knust af skibet, fortæller Cédric de Kervenoaël.

Af Troels Lykke |

31 Class 40-både stillede til start i årets udgave af kapsejladsen, CIC Normandy Channel Race, der strækker sig over omkring 1.000 sømil.

Allerede fra første dag var der hårde vilkår med 25-35 knob modvind, kollisioner på startlinjen, mastebrud og tekniske problemer.

Den amerikanske sejler Jay Thompson og irske Pamela Lee sejlede på #Empowher, mens franskmændene Cédric de Kervenoaël og Thomas Jourdren sejlede i NST Cabinet Z. Sidstnævnte lå en sømil foran, da de i tæt trafik krydsede et af Europas mest belastede farvande ved Ouessant.

Radiokommunikation endte fatalt

NST forsøgte at kontakte fragtskibet Ital Bonny over VHF. Først blev de forsikret om, at kursen ville blive ændret, men kort efter kom en vred melding fra broen: “I er vigepligtige.”

- Jeg forstod meget hurtigt, at situationen var alvorlig. Og pludselig blev vi knust af skibet, fortæller Cédric de Kervenoaël.

Det skriver Yachting World i en længere artikel

”Mayday, båden er skåret midt over”

Fra #Empowher så Jay Thompson fragtskibet og NST’s lanterner nærme sig – og derefter forsvinde. Kort efter lød nødkaldet: “Mayday, båden er skåret midt over. Vi har mistet masten. Kom og hent os nu.”

NST’s nødsender blev aktiveret, og den franske redningstjeneste Cross Corsen blev alarmeret. #Empowher nåede frem på ti minutter og fandt vraget – forstavnen var revet løs, agterskibet stod lodret i vandet, og de to sejlere klamrede sig fast til pushpitten.

Redningsdrama i mørke og store bølger

Flere forsøg på at få sejlerne i redningsflåder mislykkedes. Jay Thompson og Pamela Lee blev derfor nødt til at cirkle omkring vraget i store bølger, mens de hele tiden holdt visuel kontakt med refleksmærkerne på sejlernes redningsdragter.

Efter 40 minutter nåede en redningshelikopter fra Brest frem. De to mænd blev hejst ombord – Jourdren stærkt nedkølet og de Kervenoaël med fire brækkede ribben.

Efterspil og læring

Det italiensk-flagede fragtskib sejlede videre efter kollisionen, men blev senere opsnappet af en fransk fregat og eskorteret til havn. Politiet efterforsker nu hændelsen.

Begge sejlere fremhæver, at deres overlevelse skyldtes erfaring og sikkerhedstræning.

- Sømandskab og redningstræning gjorde forskellen. Vi panikkede ikke, men gjorde det, vi havde lært. Det reddede vores liv, siger de Kervenoaël.

Jay Thompson tilføjer:

- Når vi krydser trafiksepareringen med 16-18 knob, er det som at krydse en motorvej på cykel. Små fejl kan blive fatale.

content-loader
content-loader