Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Lennart Burke og Melwin Fink fra Tyskland er klar. De har en kvindelig on board reporter om bord. PR-foto

Standby-perioden er slut Danmark rundt: Melwin Fink: - Største fjende bliver kulden

Next Generation Sailing er i Esbjerg tæt på startlinjen for deres længe ventede og planlagte rekordsejlads rundt om Danmark. Starten forventes at gå kl. 02:00. Det er bidende koldt, men klart vejr og 15-17 m/sek. er yderst gunstig for deres projekt. Følg dem på tracking.

Af Troels Lykke |

Garmin Round Denmark Time Trial: Code Green, det vil sige at nu gælder det.

Det bliver en bidende kold tur i Vesterhavet med Skagen om styrebord. Men den gode nyhed er, at der er god sigtbarhed, vinden i Nordsøen ligger på 30-40 knob, og 12 timer senere – efter rundingen af Skagen – bliver det roligere, fortæller Aarhus Int. Sejlsportscenter til bådpressen.

“Vejret er præcis, som vi hele tiden har ønsket det… men bølgerne i Østersøen bliver en uberegnelig faktor, der måske vil sænke vores fart en smule,” siger Melwin Fink mandag aften.

Hvis teori og praksis stemmer overens, vil de sejle afsted i en østlig vind på omkring 20-25 knob, og derefter sejle i en halvvind rundt om Skagen mod København. Med en nordlig vind vil de fortsætte gennem Øresund til Bornholm. Men vi vil ikke afsløre for meget… især fordi dette kun er den nuværende vejrprognose.

Skal kun sove en time ad gangen

Samlet set vil rekordsejladsen minde mere om Mini Transat i forhold til rytme, da de mange manøvrer betyder, at Lennart og Melwin maksimalt vil kunne sove én time ad gangen.

Next Generation Sailing-teamet vil blive ledsaget af deres hovedsponsor Task Engineering, nogle af deres forretningspartnere og medlemmer af Aarhus Internationale Sejlsportscenter. Starten på sejlsæsonen med dette verdensrekordforsøg skal samtidig understrege årets store mål, som kulminerer i Transat Café L'Or.

Ros fra tysk sejlerstjerne

Efter at blandt andre Vendée Globe-sejleren Boris Herrmann har omtalt Next Generation Sailing som den potentielt nye generation inden for Imoca-sejlads, er både Lennart og Melwin både beærede og motiverede til at levere toppræstationer.

Ud over verdensrekorden ønsker Next Generation Sailing også at sætte en solid reference-tid for Class 40, som kan inspirere andre til at følge i deres kølvand.

De to sejlere skal i mål i Aarhus, efter bl.a. Bornholm er rundet.

Klik her for trackeren: my.yb.tl/taskengineering

 

Læs mere om duoen: www.nextgenerationboating.de/en

Class40 - 160 både bygget siden 2004

Class40 er en klasse af monohull-sejlbåde designet primært til offshore- og kystkapsejlads, ofte med en eller to personer om bord. Klassen blev etableret i 2004 med det formål at skabe en tilgængelig og omkostningseffektiv platform for både amatører og professionelle sejlere.

Class40-bådene er kendt for deres høje ydeevne og er designet til at være både robuste og hurtige under forskellige forhold. Klassen har oplevet betydelig vækst siden sin oprettelse, med over 160 både bygget og en aktiv deltagelse i internationale kapsejladser som Route du Rhum og Transat Jacques Vabre.

Streng boks-regel

En af de tiltrækkende faktorer ved Class40 er den strenge "box rule", der begrænser brugen af dyre materialer og komplekse systemer. Dette hjælper med at holde omkostningerne nede og gør klassen mere tilgængelig for en bredere vifte af sejlere.

Klassen er aktiv i Europa og vokser i Nordamerika, med både bygget på semi-produktions- eller specialbasis. Selvom nogle både sejles af professionelle sejlere, fortsætter amatørklassen med at vokse, da sejlere søger nye udfordringer inden for offshore-sejlads.

Class40 data

Maksimal længde (LOA): 12,19 meter (40 fod)

Maksimal bredde (beam): 4,50 meter

Maksimal dybgang: 3,00 meter

Maksimal mastehøjde: 19 meter

Minimumsdeplacement (vægt): 4.580 kg

Maksimal sejlareal (op ad vinden): 115 m²

Ballast: 1.500 liter vandballast

Køl og mast: Fast køl og mast (svingkøl og svingmast er forbudt)

Bovspryd: Maksimalt 2 meter aftageligt bovspryd

Daggerboards og foils: Ikke tilladt

www.class40.com/en/index/

content-loader
content-loader
content-loader