Tyske dobbelthandsejlere standby i Esbjerg klar til Danmark rundt i Class 40 - starter i nat
Verdensrekordforsøg rundt om Danmark: Kode ORANGE. sådan lyder oplæg fra Next Generation Sailing. Forsøg starter i nat, oplyser Aarhus Int. Sejlsportscenter. Se gps-tracking, når forsøg går fra orange til grøn om få timer. Se nye fotos af sejlerne Lennart Burke og Melwin Fink.
Besætningen fra Task Engineering rejste mandag til Esbjerg for at forberede starten på verdensrekordforsøget. Der er tre mulige scenarier inden for de næste 48 timer:
- Start tirsdag den 4. februar 2025 om eftermiddagen
- Start onsdag den 5. februar 2025 tidligt om morgenen
- Ingen start, hvis vejrforholdene ændrer sig
Se gps tracking og følg sejlerne rundt om Danmark.
Ruten på 760 sømil
Denne rute er særligt udfordrende og adskiller sig markant fra en typisk Atlanterhavskrydsning. Det kræver vanskelige manøvrer fra Lennart Burke og Melwin Fink, som mentalt har forberedt sig på udfordringen.
Sejladsen går rundt om Skagen og Bornholm, forbi Fyn til Aarhus Lystbådehavn. På den 760 sømil lange Garmin Round Denmark Race: Time Trial-rute er målet at slå rekorden på 70 timer, 24 minutter og 21 sekunder, sat i 2019 af Bouwe Bekking og hans besætning på VO Childhood II.
Class 40-båden og forberedelserne
Class 40-båden Task Engineering er blevet grundigt forberedt til afgang, rengjort og nøje tjekket. Der har været adskillige briefinger, og Simon Koster har hjulpet teamet med vejrruteringen.
Simon befinder sig i øjeblikket i Les Sables D'Olonne som en del af Team Hublot, hvor han støtter Alan Roura ved hans ankomst til Vendée Globe. Mens Vendée Globe nærmer sig sin afslutning, starter Next Generation Sailing deres egen offshore-sejladsoplevelse.
Ombord-reporter Emilia Vaes vil holde jer opdateret om begivenhederne på Task Engineering og tage jer med på rejsen. Når vi erklærer Kode Grøn, får I adgang til YB Tracker og kan følge sejladsen live.
- Det bliver bitterligt koldt! Men takket være vores sponsor Helly Hansen er besætningen godt klædt på til udfordringen, lyder det fra holdet.
Forberedelser i Aarhus og Esbjerg
Efter skiftet til Kode ORANGE i morges har Next Generation Sailing i samarbejde med Garmin Round Denmark Race haft travlt med at organisere logistikken sammen med Aarhus Internationale Sejlsportscenter.
I Esbjerg er der behov for følgebåde, der kan eskortere teamet til starten. Ved ankomsten til Aarhus vil flere både tage imod Task Engineering, når den krydser målstregen.
Sammen med Garmin Round Denmark Race og Aarhus Internationale Sejlsportscenter har vi spændende planer for ankomsten – detaljer afsløres snart!
Forventet ankomst til Aarhus Internationale Sejlsportscenter: Lørdag den 8. februar 2025
Vi inviterer alle, der har tid og lyst, til at være med i Aarhus og fejre besætningens tilbagekomst! Vi glæder os til at byde en masse tilskuere og venner velkommen.
Kom til Aarhus og fejre verdensrekordforsøget med Next Generation Sailing! Husk at pakke jer godt ind – vi ser frem til et fantastisk event i det kolde nord, lyder det fra Aarhus Int. sejlsportscenter.
Læs mere om duoen: www.nextgenerationboating.de/en
Class40 - 160 både bygget siden 2004
Class40 er en klasse af monohull-sejlbåde designet primært til offshore- og kystkapsejlads, ofte med en eller to personer om bord. Klassen blev etableret i 2004 med det formål at skabe en tilgængelig og omkostningseffektiv platform for både amatører og professionelle sejlere.
Class40-bådene er kendt for deres høje ydeevne og er designet til at være både robuste og hurtige under forskellige forhold. Klassen har oplevet betydelig vækst siden sin oprettelse, med over 160 både bygget og en aktiv deltagelse i internationale kapsejladser som Route du Rhum og Transat Jacques Vabre.
Streng boks-regel
En af de tiltrækkende faktorer ved Class40 er den strenge "box rule", der begrænser brugen af dyre materialer og komplekse systemer. Dette hjælper med at holde omkostningerne nede og gør klassen mere tilgængelig for en bredere vifte af sejlere.
Klassen er aktiv i Europa og vokser i Nordamerika, med både bygget på semi-produktions- eller specialbasis. Selvom nogle både sejles af professionelle sejlere, fortsætter amatørklassen med at vokse, da sejlere søger nye udfordringer inden for offshore-sejlads.
Class40 data
Maksimal længde (LOA): 12,19 meter (40 fod)
Maksimal bredde (beam): 4,50 meter
Maksimal dybgang: 3,00 meter
Maksimal mastehøjde: 19 meter
Minimumsdeplacement (vægt): 4.580 kg
Maksimal sejlareal (op ad vinden): 115 m²
Ballast: 1.500 liter vandballast
Køl og mast: Fast køl og mast (svingkøl og svingmast er forbudt)
Bovspryd: Maksimalt 2 meter aftageligt bovspryd
Daggerboards og foils: Ikke tilladt