Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Båden er spækket med tekniske løsninger, man normalt kun ser på oceanracerne i Imoca-klassen. Foto: Kim Haugaard
Kapsejlads
Kapsejlads
Sådan så det ud i maj 2024 da minbaad.dk besøgte Kim Haugaard hjemme på værftet i Nyborg. Foto: Troels Lykke
Kapsejlads
Kim Haugaard behøver ikke så mange gaster. For vægten på siderne kommer med vandtanke. Han står her med et teleskop, som Kim kan sætte ned i vandet og på kort tid fylde 350 liter i de to tanke fremme ude i siderne og 270 i agter ude i siden. Tankene er bygget ind i fribordet. Teleskopet fungerer også som bailer. Foto: Troels Lykke
Kapsejlads
Båden bliver med svingkøl. Foto: Troels Lykke

Kim Haugaards nye alu One Off 35 er med svingkøl og spreaders i bredformat

Den kontante smed og dygtige kapsejler Kim Haugaard fra Nyborg, er kendt for sine ekstreme Aluine-både – og den nye båd på 3,2 ton skuffer ikke: svingkøl, vinger og ballasttanke skal gøre den hurtig og måske er den klar til Vegvisir Race i september. Mogens Rasmussen taler med Kim.

Af Mogens Rasmussen, Nyborg Sejlforening |

Kim Haugaard fra Nyborg er klar til at vække opsigt igen – denne gang med sin tredje, hjemmebyggede aluminiumsracer. Den nye båd på 35 fod er under opbygning i et industriområde nær Nyborg og forventes søsat i i august, så den kan sejle med i Vegvisir Race i starten af september.

Men det er ikke sikkert den når at blive klar, da Kim Haugaard kæmper med at få kulfibermast og rig klar.

- Båden kommer i vandet torsdag 7. august, men jeg får nok først båden sejlklar om en måneds tid forventer jeg, forklarer Kim Haugaard.

Båden er spækket med tekniske løsninger, man normalt kun ser på oceanracerne i Imoca 60-klassen. Mest synligt er de brede kulfiber-spreaders, der rager ud over bådens sider og holder vanterne i en vinkel, som tillader masten at dreje – en løsning, man normalt kun ser på katamaraner og trimaraner.

Neden under venter endnu mere avanceret teknik: En svingkøl med en torpedo på et ton kan vippe ud til siden og give båden ekstra stabilitet og fart. Hertil kommer dobbelte asymmetriske daggerboards, der både skal forhindre sideslip og – forhåbentlig – give båden løft, så den sejler højere til vinden.

- Måske den mest avancerede sejlbåd i Danmark, vurderer Kim Haugaard selv.

Båden forventes at veje 3,2 ton og kølen stikker 2,5 meter.

Vand brokker sig ikke

Som noget nyt er båden udstyret med et system til vandballast, hvor man via et rør kan fylde ballasttankene lynhurtigt under sejlads.

- Vandet erstatter vel otte mand, og det har jeg sgu altid ønsket mig. Vand brokker sig aldrig, og det skal ikke have slik eller mad eller forsvinder ned for at få tørre sokker eller solcreme på, ligesom gaster gør, siger Kim Haugaard med et grin.

Et andet særpræg er rorpinden, der i stedet for at vende fremad stritter op i luften – og det store dækshus, der minder om Imoca-bådene. Herfra kan Kim styre båden tørt og varmt.

- Det er jo altid pissekoldt om foråret, for eksempel når vi sejler Fyn Rundt. Så jeg glæder mig til at tænde oliefyret og sidde inde i en t-shirt, mens vi drøner afsted, siger han.
Jeg vil sejle hurtigt – men der må også gerne være lidt komfort.

En båd uden pynt – og måske med foils i fremtiden

Indvendigt er båden nærmest tom. Der er hverken skabe, bænke eller bord – men der er dog installeret stereoanlæg og toilet. Og Kim planlægger at kaste et par sækkestole ned som eneste møblement.

- Aptering – hvad er det? griner han.

Båden er den tredje i rækken, men klart den mest ekstreme.

- Nu er jeg jo ved at være gammel. Så skal det være rigtigt vildt, siger 57-årige Kim Haugaard.

Han har allerede planer for næste version af båden:

- Imoca-bådene har jo forlængst fået foils, og det må også komme på den her om et par år. Så kan vi måske komme helt op og flyve, siger han med henvisning til de vinge-lignende strukturer, der løfter båden delvist ud af vandet og giver voldsom fart.

Klar til test – måske

Kim har haft hjælp fra en flok sejlerkammerater til at gøre båden klar til søsætning. Skroget står nu klart, og næste skridt er at få båden flyttet til havnen og teste, om den overhovedet kan flyde.

- Det bliver spændende at se, om den flyder – det kan jo være, at vandet pibler ind overalt på grund af systemet med vandballast, eller at konstruktøren har fejlet, så vandet løber ind ved svingkølen, siger han nøgternt.

Den avancerede kulfibermast skal også sættes op og trimmes – men det skræmmer ikke Kim, der har arbejdet som professionel rigger i mange år.

Han har selv lavet langt det meste på den nye båd, og bådebyggeriet er sket i fritiden. Det har derfor taget over to et halvt år – alt for længe, synes han selv. Prisen ligger ikke helt fast.

Nogle dele er genbrugt fra tidligere projekter, men flere hundrede tusinde kroner er brugt på skrog, elektronik og mast – herunder en avanceret selvstyrer og navigationselektronik fra franske NKE, som også bruges i professionelle oceanracerbåde.

Båden får ikke nogen rigtig motor – kun en lille påhængsmotor til havnemanøvrer.

Og navnet? Den er tilmeldt Vegvisir Race som Pant A, men det er ikke sikkert, det bliver hængende.

- Det er nok bare en arbejdstitel, siger Kim Haugaard med et smil.

content-loader
content-loader