Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Broen kommer til at være lige foran Langelinje Lystbådehavn. Visualisering af kommende cykelbro Foto: Rambøll/Weitling+Dissing

Ny cykelbro til Refshaleøen kan give lang ventetid for sejlere

En ny cykel- og gangbro fra Østerbro til Refshaleøen er på vej. Den skal gøre det nemmere for cyklister og fodgængere at krydse havnen – men for sejlerne betyder den nye bro ventetid og begrænset adgang til Københavns inderhavn. - Spontaniteten ryger for os sejlere, siger Lars Jensen.

Af Troels Lykke |

Broen, der går under navnet B2a, bliver Danmarks længste cykelbro. Den kommer til at løbe fra Indiakaj i Nordhavn til Refshalevej på Refshaleøen og får en frihøjde på 6,63 meter. Det betyder, at mindre både og havnebusser kan sejle under, men større sejlbåde må vente på, at broen åbnes.

Ifølge Københavns Kommunes plan skal broen åbne én gang i timen. Her vil midterpartiet kunne klappes op i begge retninger, så der bliver en åbning på cirka 60 meter til krydstogtskibe, flådefartøjer og sejlbåde med master, skriver TV 2 Kosmopol.

Sejlere frygter begrænset adgang

Mindre både og havnebusser skal kunne sejle under broen, selv når den er lukket, fordi der vil være en frihøjde på 6,63 meter mellem vandet og broen.

For mange sejlere i Københavnsområdet er det endnu en forhindring på vandet.

"I Lynetten Havn, hvor vi ligger, har vi fået en klapbro, så vi er spærret inde, og vi skal indrette os efter åbningstider – og sådan bliver det også her, det bliver mindre spontan sejlads. Sejlerne skal ligge og vente på at komme ind i Københavns Havn, og broen kommer til at ligge tidligt i havnen, før Langelinje Lystbådehavn og Ofelia Plads," siger Lars Jensen til minbaad.dk.

Han sejler selv i en Phantom 42.

Han peger også på, at turister mister noget af oplevelsen, hvis adgangen begrænses:

"Allerede nu kan man ikke sejle ind til Wilders Plads, så det bliver bare mere og mere besværligt at være sejler med mast. Turisterne vil gerne se sejlbåde i havnen, og den charme forsvinder stille og roligt."

Store udgifter og faste åbningstider

Ifølge budgetaftalen i Københavns Kommune er der afsat 333,8 millioner kroner til projektet. Samlet ventes broen at koste omkring 660 millioner kroner, mens driften – blandt andet til brovagter – løber op i 21 millioner kroner årligt fra 2033.

Kommunen regner med, at op mod 2250 cyklister og 225 fodgængere vil passere broen i timen i én retning. For cyklister og gående bliver broen en hurtig forbindelse – men for sejlerne kan ventetid og faste åbningstider blive endnu en barriere i havnen.

content-loader
content-loader