Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
- Påhængsmotorer har taget en betydelig andel af markedet, men Volvo Penta ser stadig store fordele ved sine indenbords løsninger, forklarer direktør i Volvo Penta, Johan Inden. PR-foto

Volvo Penta-chef: - Tegn på stabilitet i bådbranchen, det er bestemt ikke helt sort

Volvo Penta har oplevet en opbremsning. Men trods et udfordrende 2023 og en hård start på 2024 ser Johan Inden, øverste chef for Volvo Penta, tegn på stabilitet. – På bådmessen i Düsseldorf føltes det, som om der stadig bliver handlet, siger Inden, der kæmper mod påhængs- og elmotorer.

Af Troels Lykke |

Trods konjunkturen og de økonomiske udfordringer ser Volvo Penta et stabilt marked. Skippo får et interview med Johan Inden, som giver sin vurdering af væksten, elektrificeringen og konkurrencen mod påhængsmotorerne. Men også om situationen i bådbranchen generelt.

Efter en periode med stærk vækst på bådmarkedet har Volvo Penta oplevet en opbremsning. Men trods et udfordrende 2023 og en hård start på 2024 ser Johan Inden, øverste chef for Volvo Penta, tegn på stabilitet.

– Det er bestemt ikke helt sort. På bådmessen i Düsseldorf føltes det, som om der stadig bliver handlet, og vi tror, at 2024 vil ligge nogenlunde på samme niveau som sidste år – hvilket er et positivt tegn, selvom vi ligger lidt lavere end topårene 2022-2023, siger han til vores kolleger på Skippo, der også viser et video-interview med Johan Inden.

Mens markeder som Tyskland og Norden har kæmpet med høje renter og en presset husholdningsøkonomi, har USA og Sydeuropa været mere stabile.

Strategisk vækst og teknologiske fremskridt

Volvo Penta vokser ved at udvide sit motorudvalg og ekspandere inden for erhvervsfartøjer samt superyacht-markedet.

– Vi har en stærk position i segmentet for 30-50 fods både med vores D4- og D6-serie, men vi vokser også inden for erhvervsfartøjer og yachtsegmentet, forklarer Inden.

En vigtig innovation er også opgraderingen af eksisterende drivlinjer. Gennem Volvo Pentas EVC-opgraderinger kan bådejere modernisere deres både med funktioner som DPS-positionering og Assisted Docking.

– Der findes titusindvis af både derude med 20 år gamle drivlinjer – vi kan give dem nyt liv gennem digitale opgraderinger og forbedret manøvrering, siger Inden.

Kampen mod påhængsmotorerne

Påhængsmotorer har taget en betydelig andel af markedet, men Volvo Penta ser stadig store fordele ved sine indenbords løsninger.

– Det handler om, at bådførere skal forstå forskellen i oplevelsen mellem påhængsmotorer og indenbordsmotorer. Vores motorer giver bedre manøvrering, bedre greb i vandet og en mere stabil sejleroplevelse. Derudover har vi bedre brændstoføkonomi, forklarer han.

Et af Volvo Pentas største fremskridt har været IPS-systemet, som nu fejrer 20 år.

– IPS har revolutioneret sejlads med sin overlegne manøvredygtighed og brændstoføkonomi. Vi har nu skaleret det op til at fungere på 60-70 meter yachts og erhvervsfartøjer, fortæller Inden.

Elektrificering og fremtidens både

Volvo Penta tager også vigtige skridt inden for elektrificering. I samarbejde med Azimut har de lanceret deres første parallelle hybridsystem til en 60-fods yacht, Azimut Seadeck 7.

– Systemet kombinerer vores næststørste IPS med elmotorer og et stort batteripakke. Det betyder, at man kan sejle ind og ud af havnen helt elektrisk og bruge batteriet til husholdningsbehov ombord, hvilket reducerer behovet for en generator, forklarer Inden.

Men for de mindre både lader gennembruddet vente på sig.

– Økonomien hænger ikke helt sammen endnu. I dag er bådejere villige til at betale en vis merpris for et hybridsystem, men i mindre både kan den blive så høj som 40-50 procent af bådens samlede pris, hvilket stadig gør det svært at retfærdiggøre, siger han.

Fremtidstro og fortsat udvikling

Trods de økonomiske udfordringer ser Volvo Penta fremad med optimisme.

– Vi vokser, vi investerer, og vi udvikler fremtidens bådteknologi. Markedet gennemgår en svær fase, men vi ser, at det stabiliserer sig, og at elektrificeringen vil tage fart – skridt for skridt, afslutter Inden.

content-loader
content-loader
content-loader