Bådebyggeren og hustru fra Sydfyn havde 12 dages komfortsejlads over Atlanten
Jan Andersen med hustruen Annette Andersen og to venner cruisede med komfortabel og sikker hastighed, da de sejlede 2.100 sømil fra Cap Verde til Tobago i den 33 fods kulfibertrimaran. Internet med Starlink virkede hele vejen over. Til februar sejler de gennem Panamakanalen og ud i Stillehavet.
Jan Andersen og hustruen Annette Andersen er på deres livs sejltur. De startede fra Ballen Havn i juli 2024. De vil sejle ned til Auckland, New Zealand, hvor de skal ankomme i julen 2025, hvorefter den 33 fods hurtige katamaran, Black Marlin, der har rekord Fyn Rundt i Silverrudder, sendes hjem til Danmark.
Lige nu er duoen i Caribien, efter deres venner fra Svendborg, Henrik og Mai, tog tilbage til Danmark efter 12 dages sejltur fra Cap Verde til Tobago i Caribien. En tur i masser af varme og med stabil passatvind agten fra og hvor solen står op klokken seks og går ned igen klokken 18.
Reduceret sejlføring
Der var lidt søsyge om bord i perioder, men generelt er den 56-årige bådebygger fra Walsteds Bådeværft godt tilfreds med turen, forklarer han til minbaad.dk.
- Det gik fint, det var lidt let vind til en start, da vi forlod Cap Verde. Det var mest komfortsejlads under de 2.100 sømil, hvor vi sejlede med et gennemsnit på 7,6 knob. Vi sejlede til tider med reduceret sejl, for når man sejler med en let trailersejlbåd med masser af power, skal man sejle efter forholdene. Da der var mest vind blæste det 13-14 m/sek.
Starlink fra Elon Musk er et hit
Om bord trak man en fin vejrudsigt hverdag på Atlanterhavet, da Jan Andersen har Starlink-internet om bord. Det koster 2.200 kr. for en måned med en offshore-pakke.
- Vi kunne gå på 1,5 time om dagen, så var der ikke mere strøm til det, men det er et super internet og vi kunne trække en god vejrmelding og via PredictWind blev man anbefalet en optimal rute, siger den solbrændte Jan Andersen, der sidder i skyggen i Caribien, hvor der var 28 graders varme.
- Mad og drikke var der også nok af. Vi havde 100 liter vand med i tanken, samt 60 liter i 1,5 liter flasker som backup og også en watermaker om bord. Derudover havde vi mel til at bage brød hver dag, masser af langtidsholdbar mælk og yoghurt, mysli, konserves, ris, pasta, kartofler, grøntsager og frugt. Fiskekrog til at fange nogle fisk og det lykkedes også nogle gange, forklarer Annette Andersen.
Da vi talte med Jan Andersen og hustruen lå de i Granada, hvor en havneplads koster 480 kroner i døgnet, mens det kun kostede 8 kroner at ligge for en bøje på Tobago. På Tobago lå seks andre danske både før jul.
Et område med ødelagte både og huse
Inden nytår havde ægteparret sejlet til Grenadinerne, hvor der havde været en slem orkan sidste sommer.
- Den sidste uge har vi sejlet videre fra Grenada til Grenadinerne, de blev i juni og juli ramt af en kraftig orkan, så byer på de små øer, er helt ødelagt. Mange steder er huse jævnet helt med jorden, andre steder er det umuligt at finde et helt tag. Folk bor i det der er tilbage af deres huse eller i telte. I Carriacou var halvdelen af bådene i bugten smadret og lå øde hen, det var virkelig et sørgeligt syn. Men her er også fantastisk, lige nu er vi ved Tobago Cays et af Caribien smukkeste snorkelområde, forklarer ægteparret til minbaad.dk.
Senere omkring februar skal danskerne gennem Panamakanalen og ud i Stillehavet, som det er det der trækker mest i ægteparret. Det bliver dyrt at komme igennem Panamakanalen.
- Vi regner med at skulle betale over 3.000 dollars (22.100 kr., red.) for at passere kanalen, siger Jan Andersen.
Budget på mellem 15.000 og 20.000 kr. om måneden
Ægteparret har sparet op til turen, der om måneden cirka vil koste mellem 15.000 og 20.000 kroner. Det er ikke havnepenge, de komme til at bruge flest af, når de først når Caribien og Stillehavet.
- Vi har en oppustelig kajak på 4,8 meter, der kan være tre om bord. Den bliver vores transportbåd mod land, forklarer Jan Andersen.
Om sejlads i Stillehavet, påpeger han videre:
- En flerskrogsbåd skal jo sejle i Stillehavet. Det var der, traditionen startede med de dobbelte kajakker, der blev til katamaraner, afslutter sejleren.
Her ligger Black Marlin
Følg og se hvor Jan Andersen og hustru er via PredictWind.