406Day: Livsvigtig påmindelse – hav en nødsender klar
Med sloganet “Prepared to Survive” slår ACR Electronics alarm op til den årlige 406Day-kampagne: Sejlere opfordres kraftigt til at sikre sig med den bedst mulige nødsender – før uheldet er ude. Kun 2,6% i USA har en EPIRB-nødsender til søs - 3,0% har en PLB - Danmark har samme lave tal.
406Day er en international kampagne, der sætter fokus på betydningen af 406 MHz nødpejlesendere: PLB’er (personlige nødsendere) og EPIRB’er (nødsendere til både).
Enhederne bruges globalt til at redde liv i situationer, hvor minutter kan være forskellen på liv og død.
“At bære en nødpejlesender på dit næste eventyr kan være forskellen på en hurtig redning og at være strandet i dagevis – eller aldrig at komme hjem,” siger Mikele D’Arcangelo, Vice President for Global Marketing og Product Management hos ACR.
Alarmerende lav udbredelse
Selvom teknologien er livredende, viser nye tal, at kun 2,6 % af både har en registreret EPIRB ombord, og blot 3,0 % af personer har en aktiv PLB.
ACR Electronics betegner det som et alvorligt sikkerhedsmæssigt hul, særligt i bådmiljøet, hvor mange stadig stoler blindt på mobiltelefoner og VHF-radioer, der ikke nødvendigvis virker i en nødsituation.
Unik kode redder liv
Alle 406 MHz-enheder udsender et unikt digitalt signal, der kan spores globalt via det internationale Cospas-Sarsat redningssystem.
Ved korrekt registrering kan redningstjenester hurtigt få adgang til vigtig information: ejerens navn, bådtype og kontaktpersoner.
ACR opfordrer derfor til, at ejere af nødpejlesendere tjekker følgende:
Batteriets udløbsdato
Om registreringsoplysningerne er opdaterede
Om enheden virker via en selvtest
Om serienummeret matcher registreringen
Historie fra virkeligheden: Fiskere reddet på 45 minutter
En nylig hændelse ud for Morehead City understreger teknologiens betydning. To fiskere, strandet 20 sømil fra kysten med motorstop og tiltagende uvejr, aktiverede deres ACR GlobalFix V6 EPIRB, da radioen svigtede. 45 minutter senere var hjælpen fremme – først et fly, så en redningsbåd, der trak dem sikkert hjem midt i torden og høje bølger.
“Uden vores EPIRB tør jeg slet ikke tænke på, hvor længe vi ville have været derude,” udtalte en af fiskerne bagefter.
Ny teknologi øger chancen for redning
ACR har for nylig lanceret en række nye produkter med integreret AIS-teknologi, der forbedrer både sporing, sammenstødssikring og mulighederne for at blive spottet af nærliggende fartøjer. Blandt nyhederne er:
ResQLink AIS PLB – en personlig nødpejlesender med AIS
GlobalFix V5 AIS EPIRB – en avanceret EPIRB med automatisk AIS-integration
I Danmark forhandles nødsendere blandt andet af ScanMarine: scanmarine.dk/noedsendere/plb
ACR’s råd på 406Day
I anledning af kampagnen opfordrer ACR alle ejere af nødpejlesendere til at:
Kontrollere batteriets udløbsdato
Opdatere registrering og kontaktoplysninger
Sikre, at registreringsnummeret stemmer
Udføre en selvtest
Læse manualen og kende korrekt brug
Dele et billede af deres nødpejlesender på sociale medier med hashtags som #406Day og #beaconssavelives
For mere information: www.acrartex.com


