Duelighed i motorpasning – et lovkrav for større fritidsbåde
For de fleste fritidssejlere er det en selvfølge at lære navigation, søsikkerhed og søvejsregler. Men når båden bliver større og motoren kraftigere, er det ikke længere nok at kunne styre – man skal også kunne passe motoren, lyder det fra Watergames.
De fleste kender reglen om, at Yachtskipper af 3. grad er obligatorisk for både over 15 meter i længden. Færre ved, at motorens størrelse også spiller ind.
Er båden over 15 meter og motoren samtidig større end 136 hestekræfter, er det lovpligtigt, at der findes et Duelighedsbevis i motorpasning om bord. Kravet gælder både motorbåde og sejlbåde.
– Hvis din båd er længere end 15 meter og motoren er større end 136 HK, skal du også have Duelighedsbevis i motorpasning. Det er derfor et krav i alle motorbåde og de fleste sejlbåde over 15 meter, forklarer Claus Hasle, instruktør hos Watergames.
Hvad lærer man?
Kurset i motorpasning handler om meget mere end at starte og slukke motoren. Det giver en grundlæggende forståelse for dieselmotorens funktion og opbygning, og deltagerne lærer blandt andet om:
Dieselmotorens grundprincipper.
Smøresystem og køling.
Brændstofsystem og filtre.
El-system og startanordning.
Dagligt tilsyn og service.
Praktisk fejlfinding til søs.
– På vores kurser lærer du de grundlæggende principper og begreber, og det sætter dig i stand til at fejlfinde og servicere din motor, siger Claus Hasle.
Mere end bare et krav
Selvom mange tager beviset, fordi loven kræver det, er der flere oplagte fordele: Øget sikkerhed til søs, lavere risiko for dyre reparationer, større uafhængighed, bedre forståelse af bådens teknik – og i nogle tilfælde også færre problemer med forsikringsselskabet, hvis uheldet er ude.
Også relevant for mindre både
Kurset er ikke kun for ejere af 15 meter lange både. Mange med mindre både vælger det af egen interesse. Motorproblemer kan nemlig opstå i alle størrelser fartøjer, og den tekniske viden kan være afgørende for, om man kan sejle videre eller må kalde på hjælp.
En del af den samlede uddannelse
Motorpasning står ofte side om side med andre certifikater som Duelighedsbevis i sejlads, VHF/SRC-certifikat og de forskellige Yachtskipper-beviser. Tilsammen udgør de en helhed, som gør sejleren både kompetent og selvhjulpen.
Som Claus Hasle afrunder:
– Når du har taget Duelighed i motorpasning, sejler du ikke bare – du forstår også maskinen, der driver dig frem.

