Gå til hoved-indhold
Motorer
Motorer

Yamahas Harmo el-motor er til rolig sejlads med lavt strømforbrug

Yamahas Harmo 2.0 er en motor som henvender sig til stille El-motor sejlads med mest mulig power og med det laveste mulige strømforbrug, derfor ser du et helt specielt design.

Af Troels Lykke |

Harmo 2.0 er en af Yamahas nye el-motorer. 

- Strømforbruget og lademulighed, er en båds udfordring, så det er netop det man imødekommer med Harmo 2.0. Det er essentielt at få al komforten fra digitale muligheder med ind, som vi kender det på fx biler. Her har man et produkt, som nemt håndterer en tons båd, den bliver testet med to motorer på en italiensk Invictus, forklarer Preben Hansen fra Yamaha Motor Danmark i Odense.

Til rolig sejlads uden hyle lyde

Han forklarer videre.

- Harmo 2.0 henvender sig til dem, der er til rolig sejlads og støjniveauet er så lavt, hvor man kun høre vandets lyde. Propellen og ringen rundt, er motoren – så der er ingen summen eller hyle lyde. Man vil kunne få komfort og assistent-systemer, som pt. ikke er set på markedet. Med eller uden rat.

Kraftig bygget og effekt

- Harmo 2.0 er kraftigt bygget og designet så den kan tiltes op, da begroning ellers er et problem. Motoren kan håndteres med et rat og gashåndtag, som man kender det. Det er her mange vil føle sig komfortabel, blot at skulle gøre det man kender og plejer. Man kan sætte det antal batterier og i den type man ønsker. I dag ser man at udlejningsbåde, vil få gavn af mindre forbrug og mulighed for at få større batterikapacitet, så de kan sejle de timer man ønsker. Harmo-motorer har en utrolig kraftig effekt fra ingen omdrejninger, forklarer Preben Hansen til motorbaadsnyt.dk.

Det kan man med Harmo 2.0

  • Sejl fra a til b, fx København kanal via en guidet rute, som er valgt på en kortplotter.
  • Du vil kunne justere ruten, med knapper eller på et joystick. Nogle både vil med et Joystick og uden rat.
  • På vej tilbage vil båden kende sin faste plads, tage farten af og gå i neutral når du er ved din havneplads. Du vil blive informeret visuelt.
  • Man kan sætte den på en fast kurs eller et punkt ude i horisonten.
  • Sættes den på et punkt i horisonten, vil en strøm på tværs blive korrigeret, så de reelt ender hvor du ønsker
  • Undervejs kan man korrigere med ”flyt vognbane” til SB eller BB, du vælger selv hvor meget med et klik på joysticket, men fastholder kursen.
  • Du kan bruge elektronisk anker, med blot en motor er det med agter mod vind eller strøm. Fix detaljer når fender mm. skal ordnes
  • Med 2 motorer kan du bruge elektronisk anker og skal man lægge til en bro med siden, kan båden sejle sidelæns.
  • Du vil få en skærm, som giver dig de oplysninger du har brug for i relation til strøm forbrug og som vil bli ve kompatiblt med flere batteri teknikker, bringe sig i en position, hvor man er åben for nye teknikker og undvige dyre specielt udformet indbygnings batterier.

Læs mere

content-loader
content-loader
content-loader