Sejlere kan igen sejle til Gjøl Havn i Limfjorden da sejlrende endelig kan graves fri
- Vi er utroligt glade for at få nyheden. Det betyder, at havnen kan åbne til normal sæsonstart og det har vakt stor jubel blandt vores medlemmer. Det betyder, at folk igen kan komme på fjorden, siger Camilla Andersen, formand for Gjøl Sejlklub til TV2 Nord.
Miljøstyrelsen har fornyet klaptilladelsen til Gjøl Havn. Det betyder kort sagt, at Jammerbugt Kommune nu har fået lov til at fjerne det sand og sedimenter, som strømmen hvert år skyller i havnens sejlrende.
Det sand skal kommunen have tilladelse til at lægge et andet sted i fjorden. På den måde kan bådene igen komme ind og ud af havnen.
Tilladelsen gælder kun ét år
Både Gjøl Havn og Jammerbugt Kommune har ventet i spænding på tilladelsen, som Miljøstyrelsen nu har givet. Tidligere var meldingen fra styrelsen nemlig, at tilladelsen først ville være klar i sommeren 2025. Det skriver TV 2 Nord, der viser tv-indslag fra havnen.
Ifølge Miljøstyrelsen skyldes den lange sagsbehandlingstid netop de øgede miljøkrav til metoden med at grave bundmateriale op og dumpe det et andet sted i fjorden.
Tilladelsen til at grave i sejlrenden gælder dog kun i år.
Tre havne er ramt
Gjøl Havn er ikke den eneste havn, hvor kommunen årligt skal grave sejlrenden fri. Også sejlrenden i Haverslev og renden i Attrup bliver hvert år gravet fri. I dag koster det omkring 400.000 kroner per havn, men den pris vil stige i fremtiden i takt med de skærpede miljøkrav.
Derfor besluttede Jammerbugt Kommunes kommunalbestyrelse i januar at gennemføre en tillægsbevilling på 2,5 millioner kroner.
Udfordringen ved klapning og årsagen til, at det kræver en miljøtilladelse, er, at havbundsmaterialet kan være forurenet med tungmetaller og andre miljøfarlige forurenende stoffer.
Kilde. TV 2 Nord
Læs mere om Gjøl Fiskeri- og lystbådehavn, Attrup Havn og Haverslev Havn i Jammerbugt Kommune


