Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
JPK 10.30 ses her på vej rundt om Danmark. Foto: Peter Brøgger
Kapsejlads

The Journey på 680 sømil: Anders, René og vejen rundt om Danmark

To sejlere, én båd og 680 sømil i konstant bevægelse. Portrættet af Vejle-sejlerne Anders Johansen og René Andersen viser et Garmin Round Denmark Race, hvor fart, udmattelse, humor og rå naturkræfter flettes ind i en fortælling om tillid og kompromisløs dedikation på en surfende JPK 10.30.

Af Troels Lykke |

Garmin Round Denmark Race er ikke kun en konkurrence i udholdenhed. Det er et eksperiment i menneskelig balance mellem kontrol og kaos, disciplin og intuition – og for Anders Johansen og hans makker René Andersen blev 2025-udgaven en tur, der både udfordrede og forandrede dem. Ombord på Beluga, en JPK 10.30, fandt de deres egen rytme i en verden af støj, stilhed og konstant bevægelse.

Farten, der forsvinder alt andet

Når Anders taler om turen, glider han direkte tilbage til de timer, hvor Beluga surfede gennem Østersøens bølger med 15–17 knob. Vandet sprøjtede som hvide vifter ud fra skroget, riggen sang, og vinden lagde sig som en konstant puls omkring dem.

“Det er rigtig sjovt at surfe med 15–17 knob ud over store bølger i Østersøen. Båden flyver afsted med Molsline-fart, og alt omkring én larmer og lever,” fortæller han.

I de øjeblikke forsvinder bekymringer om restdistancen. Det handler om at være helt til stede og bruge naturens kraft, ikke bekæmpe den.

Et resultat – men også en ny måde at sejle på

Beluga kom rundt på omtrent 111 timer, nærmest en tro kopi af PredictWinds prognose på 112 timer. Det rakte til en 2. plads i medium-klassen, men Anders vurderer konkurrencen på en anden skala end den officielle resultatliste.

“Når man kapsejler efter bådlængde, er det jo ikke rigtig kapsejlads. Heldigvis giver ORC-målingen os en fair chance side om side med både fra andre lande,” siger han.

Selv efter fem tidligere ture Danmark rundt var 2025 noget nyt: første gang i ét stræk og første gang doublehanded. René – makkeren fra de faste tirsdagssejladser – viste sig at være den helt rigtige sparringspartner.

“Det er ekstremsport, men samtidig er det også bare én bølge efter den næste – og pludselig er man rundt.”

680 sømil i bidder

Turen blev mentalt delt op i små etaper. Nogle var stille, som da de lå i vindhullet ved Ærø i 20 timer og endte med at kaste anker på 25 meters dybde for at bade. Andre var hektiske, fyldt med reparationer, trim, måltider og koordinering med støttefolkene derhjemme.

Her betyder selv tiendedele knob noget over 650 sømil. Hviletider var ikke et skema, men et behov. I hårdt vejr var begge på dæk i fuld gear – uanset tidspunkt.

Sikkerhed som fundament

Nattetimerne på Østersøen, med 2–3 meters sø og fuld mørke, kræver både disciplin og gensidig tillid.

“Vi har 100% tillid til, at vi samler hinanden op, hvis noget går galt,” siger Anders.

Autopiloter, AIS/PLB, EPIRB, lygter, nødsignaler, værktøj – sikkerhedspakken var komplet, og begge kunne sejle båden alene. Men søvnen var en hård modstander. Anders beskriver det som at ligge i en rystende metaltønde, hvor kroppen til sidst selv vælger at kapitulere.

Det uventede – både det komiske og det dramatiske

Turen var fyldt med øjeblikke, de sent vil glemme. Som da fjernbetjeningen til autopiloten satte sig fast under Anders’ mave, netop som han var på vej op i køjen.
Resultatet: fem skarpe drej mod bagbord og en René, der endte drivvåd i det bagerste hjørne af cockpittet.

Eller den nat, hvor vagtskibet Arriver fulgte dem gennem byggefeltet ved Femern-forbindelsen.

“Arriver spurgte, om vi kunne øge farten. Jeg måtte svare: ‘Sorry, we are a sailing yacht – please not faster than 8 knots,’” fortæller Anders.

Andre episoder var alt andet end morsomme. Som da den store gennaker fik snoet sig om forstaget og røg i vandet – 118 kvadratmeter levende drivanker, der nægtede at komme op igen.

Fællesskabet og perspektivet

Mødet med de øvrige sejlere før start står som et af turens højdepunkter: deltagere i alle aldre og fra alle miljøer, men forenede om én ting – at komme hele vejen rundt. Efter målgang fyldte taknemmeligheden lige så meget som trætheden.

Anders fremhæver familie, venner, SoMe-hjælp, strategisk hotline og Aarhus Internationale Sejlsportscenter for et gennemført arrangement.

Som han udtrykker det:

“Man får et helt andet forhold til Danmarks størrelse, når man ser det i ét stræk ude fra havet.”

 

Læs mere om sejladsen   - der er 25 procents rabat i tilmelding før Nytår ved at bruge rabatkoden: ’GRDR25OFF’

content-loader
content-loader