Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Ifølge rederiet bruger dette skib med sejl op til 80 procent mindre brændstof end et konventionelt fragtskib af tilsvarende størrelse.
Kort Nyt

Fragtskib krydser Atlanten med sejl og bruger 80 proccent mindre brændstof

Efter lidt over to uger til søs har det franske fragtskib Neoliner Origin lagt til kaj i New York som det første moderne sejlende fragtskib, der har krydset Atlanterhavet. Skibet drives primært af vind – og markerer dermed et historisk skridt mod en mere bæredygtig skibsfart.

Af Troels Lykke |

Cirklen er på sin vis sluttet. Søfarten, der for over hundrede år siden forlod sejlene til fordel for motoren, vender nu delvist tilbage til vinden som drivkraft. Denne gang ikke af nostalgi, men af nødvendighed.

Det her er beviset på, at sejlskibenes tilbagevenden til handelsflåden ikke er en romantisk drøm, men et realistisk skridt mod fossilfri søfart, siger Neolines direktør, Jean Zanuttini, i en pressemeddelelse.

Over 80 procent under sejl

Rejsen over Atlanten var ikke uden udfordringer. Midt under overfarten blev et af de agterste sejl beskadiget i hårdt vejr, men besætningen formåede at stabilisere situationen og fortsætte turen. Ifølge rederiet blev mere end 80 procent af rejsen gennemført med vind som primær drivkraft – resten med hjælp fra skibets diesel-elhybridmotor.

Neoliner Origin har en længde på 136 meter, en sejlareal på 3.000 kvadratmeter fordelt på to stive “Solid Sail”-master og en lastkapacitet på omkring 5.300 ton. Marchfarten ligger på cirka 11 knob under sejl.

Markant lavere brændstofforbrug

Søfarten står i dag for omkring tre procent af verdens samlede CO₂-udledninger. Neoline-projektet er derfor blevet fulgt tæt af både miljøorganisationer og den maritime industri. Ifølge rederiet bruger Neoliner Origin op til 80 procent mindre brændstof end et konventionelt fragtskib af tilsvarende størrelse.

Flere store virksomheder, heriblandt Renault Group, har allerede indgået transportaftaler med Neoline for at mindske deres logistiske klimaaftryk.

Den succesfulde jomfrurejse markerer begyndelsen på noget større. Neoline planlægger allerede en serie søsterskibe, som inden for få år skal sejle faste ruter mellem Europa og Nordamerika.

Fakta: Neoliner Origin

  • Type: Sejldrevet Ro-Ro-fragtskib

  • Ejer: Neoline, Frankrig

  • Bygget: RMK Marine, Tyrkiet

  • Søsat: Januar 2025

  • Længde: 136 meter

  • Bredde: 24,2 meter

  • Sejlareal: 3.000 m²

  • Lastkapacitet: 5.300 ton / 265 TEU

  • Fremdrift: Vind som hovedkraft, suppleret med diesel-elhybrid

content-loader
content-loader