Dansk Industri ønsker skærpede krav til lystbådehavne omkring autocampere
250.000 autocamperee besøger hvert år havnene i Danmark, men succesen deler vandene. Dansk Industri og campingbranchen ønsker skærpede regler for havnene, Hos lystbådehavnene advarer man mod at kvæle en velfungerende turisme med unødig bureaukrati.
Ifølge Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, FLID, besøger omkring 250.000 autocampere hvert år landets lystbådehavne. De parkerer efter vejlovens regler og betaler for adgang til strøm, bad og faciliteter på linje med gæstesejlere.
Flere brancheorganisationer, blandt andre Dansk Industri, Horesta og Camping Outdoor Danmark, mener dog, at der er tale om reel campingaktivitet. De kræver derfor, at havnene fremover omfattes af campingreglementet, som stiller krav til udlejningstilladelse, afstand mellem køretøjer og brandsikkerhed.
– Det er unfair, at campingpladser skal leve op til stramme regler, mens lystbådehavne kan tilbyde ophold med de samme faciliteter uden de samme forpligtelser. Vi har brug for ens vilkår, siger Lars Bertolt Winther, chef for DI Turisme, Kultur og Oplevelser til Turistmonitor.dk
Lystbådehavne frygter tab
Hos FLID er man uenig i kritikken. Formand Bent Ole Jonsen understreger, at autocamperne betragtes som gæstesejlere og ikke som campister.
– Vi prissætter autocamperne som gæstesejlere, og de bliver opfattet som sådan. Mange af dem er tidligere sejlere, der stadig vil være tæt på havet. De kommer af sig selv – vi konkurrerer ikke med campingpladserne, siger han.
Han frygter, at nye krav vil koste havnene dyrt.
– Vi har cirka 250.000 overnatninger fra autocampere om året. Det er en vigtig del af økonomien for mange havne. Hvis vi skal underlægges campingreglementet, bliver det en tung proces. Vi foreslår i stedet en enkel, kommunal tilladelse, så de eksisterende pladser kan fortsætte som hidtil, siger Bent Ole Jonsen.
Løsning efterlyses
FLID ønsker, at havnene fortsat skal kunne tage imod autocampere under vejlovens rammer, men med fælles retningslinjer på tværs af kommuner.
– Vi vil gerne have klare og ens regler, så kommunerne ikke tolker lovgivningen forskelligt. I dag løser havnene et problem for byerne, fordi autocampere ellers holder spredt og ulovligt. Vi tilbyder ordnede forhold og faciliteter, siger han.
FLID foreslår en “light-version” af en kommunal tilladelse, som kan dokumentere, at havnene har styr på sikkerhed og drift – uden at de bliver behandlet som campingpladser.
Campingbranchen: Det er camping
Hos Camping Outdoor Danmark ser man anderledes på sagen. Direktør Niels Frederik Lund mener, at havnene reelt driver camping uden tilladelse.
– Hvis FLID siger, de kun tilbyder parkering, har vi ingen konflikt. Men virkeligheden er, at mange havne har autocampere stående tæt sammen med borde, stole og markiser ude. Det er camping – ikke parkering, siger han.
Han peger på, at campingpladser skal leve op til strenge krav, som havnene slipper for.
– Campingpladser skal sikre tre meters afstand mellem vognene, have brandsikring og registrere udenlandske gæster. Det er ikke fair, at lystbådehavne kan tilbyde det samme uden regler, siger Niels Frederik Lund.
Horesta støtter en forenklet tilladelse
Hos Horesta, der repræsenterer både hoteller og campingpladser, bakker politisk seniorkonsulent Mads Borch Hee op om ønsket om ens regler.
– Når autocampere står med solsejl, stole og grill på havnene, så camperer de. Det er konkurrenceforvridende, at campingpladserne skal leve op til skrappe regler, mens havnene ikke skal. Samtidig kan en forenklet tilladelse give havnene mulighed for at udvide deres forretning lovligt, siger han.
FLID: Vi holder øje med reglerne
Bent Ole Jonsen afviser, at havnene tillader egentlig camping.
– Autocampere må ikke slå fortelt op, og borde og stole skal pakkes væk om natten. Så snart det smager af camping, er det no go. Vi har pligt til at føre tilsyn, og det gør vi, siger han.
Han understreger, at autocamperne besøger havnene året rundt, og at mange af pladserne ligger på områder, hvor både står på land i vinterhalvåret.
– Hvorfor skal der være et loft over antallet af autocamperpladser, hvis der er plads? Vi ønsker regler, der giver fleksibilitet og samtidig sikrer, at havnene kan bidrage til turismen, siger FLID-formanden.
Ministerens arbejdsgruppe splittet
By-, Land- og Kirkeminister Morten Dahlin (V) nedsatte i 2024 en arbejdsgruppe, der skal modernisere campingreglementet og tilpasse det til et marked, hvor autocampere spiller en stadig større rolle.
Gruppen tæller repræsentanter fra Kommunernes Landsforening, Dansk Industri, Horesta, Dansk Erhverv, Camping Outdoor Danmark, Dansk Kyst- og Naturturisme, Danmarks Naturfredningsforening, FLID og AutocamperRådet.
Ifølge udkast til gruppens rapport kan lystbådehavne fremover blive pålagt en forenklet udlejningstilladelse under campingreglementet for at huse autocampere. Det bekymrer FLID, som frygter tab af både fleksibilitet og indtægt.
– Vi ønsker en løsning, der fungerer i praksis og ikke skaber unødigt bureaukrati. Hvorfor ændre noget, der allerede virker, spørger Bent Ole Jonsen.
Kamp om turisternes overnatning
Diskussionen om autocampere handler i sidste ende om, hvem der skal have retten til at huse de mange rejsende, som søger udsigt og havneliv frem for traditionelle campingpladser.
For campingbranchen handler sagen om fair konkurrence. For lystbådehavnene handler den om at bevare et fleksibelt og populært tilbud til både danske og udenlandske turister.
Når arbejdsgruppen afleverer sit notat i efteråret, skal ministeren tage stilling til, om havnene skal omfattes af nye regler eller fortsat kan tage imod autocampere på de eksisterende vilkår.
– Vi håber, at fornuften sejrer. Autocamperne er en gevinst for havnene og for turismen. Det skal vi ikke ødelægge, siger Bent Ole Jonsen.
Kilde. Turistmonitor
Faktaboks: Camping-arbejdsgruppen
Nedsat i august 2024 af By-, Land- og Kirkeministeriet
Skal forenkle og modernisere campingreglementet
Deltagere: KL, Camping Outdoor Danmark, Dansk Camping Union, Dansk Erhverv, Horesta, DI, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Kyst- og Naturturisme, Landdistrikternes Fællesråd, Friluftsrådet, ministeriet, FLID, AutocamperRådet og Danmarks Frie Autocampere
Forventer at afrapportere til ministeren i efteråret 2025

