Gå til hoved-indhold
Udstyr
De nye motorer er udstyret med regenerering. Det vil sige, at propel og motor kan bruges til at lade batteriet op, mens man sejler for sejl.

Fra diesel til el på båden – uden større indgreb

Gør dit sejldrev elektrisk. Hollandske WaterWorld lancerer en ny el-motor, der er designet til direkte montering på eksisterende sejldrev. Det gør skiftet fra diesel til lydløs og klimavenlig sejlads markant lettere.

Af Troels Lykke |

WaterWorld har siden starten i 2002 markeret sig som en af de førende leverandører af elektriske bådmotorer. Sortimentet begyndte med klassiske indenbordsmotorer og blev i 2020 udvidet med podmotorer i tre størrelser. Nu går firmaet et skridt videre med en motor, der kan kobles direkte på et sejldrev – uden at man skal bygge båden om fra bunden.

– Det nye produkt fra WaterWorld er en gennemtænkt løsning til udskiftning af dieselmotoren, hvor man genbruger sejldrevet, fortæller Henry Thomsen fra firmaet solbaaden.dk i Aarhus, der står for den danske import.

– I de fleste tilfælde kan man genbruge det eksisterende motorfundament, evt. med lidt tilpasning, og med en standard flange er det nemt at forbinde den nye motor til selve sejldrevet.

Kendt betjening bevares

En af de store fordele er, at man kan beholde sit eksisterende gear-gas håndtag.

– WaterWorld har udviklet en adapter-box, som omsætter de analoge signaler fra gear-gas håndtaget til el-motorens digitale “sprog”. På den måde kan man bibeholde sit håndtag med den kendte betjening og undgå at bore nye huller i cockpittet, forklarer Henry Thomsen.

Samtidig er motorerne luftkølede som resten af WaterWorld-serien, hvilket betyder færre dele at holde øje med – ingen køleslanger eller filtre, der skal renses.

Mulighed for regenerering

De nye motorer er udstyret med regenerering. Det vil sige, at propel og motor kan bruges til at lade batteriet op, mens man sejler for sejl.

– Det er ikke nødvendigvis meget strøm, der kommer tilbage, men over tid giver det mulighed for, at man kan holde sig væk fra landstrøms-posterne i længere perioder, siger Henry Thomsen.

Han anbefaler samtidig at kombinere motorerne med WaterWorlds egne lithiumbatterier. Det giver en nem installation og udvider fabriksgarantien på hele systemet til tre år.

Klar til dansk marked

Med introduktionen af sejldrevsmotorerne forventer WaterWorld at gøre elektrificeringen af sejlbåde endnu mere tilgængelig. Den kombinerede løsning med eksisterende sejldrev, kendt betjening og mulighed for regenerering gør systemet særligt attraktivt for bådejere, der ønsker at skifte til el uden et omfattende værftsprojekt.

Tre udgaver – fra 20 til 40 diesel-hestekræfter

De nye WaterWorld sejldrevsmotorer kommer i tre versioner:

  • WaterWorld 10.0s: 10 kW, 1500 rpm, erstatter dieselmotorer op til 20 HK.
    Pris: kr. 68.900,- inkl. moms og levering.
    Med 10,2 kWh batteribank og lader: kr. 126.800,-.
    Introduktionspris indtil 1. december 2025: kr. 116.800,-.

  • WaterWorld 20.0s: 20 kW, 1500 rpm, erstatter dieselmotorer op til 40 HK.
    Pris: kr. 87.900,- inkl. moms og levering.
    Med 20,4 kWh batteribank og lader: kr. 181.800,-.
    Introduktionspris indtil 1. december 2025: kr. 166.800,-.

  • WaterWorld 20.0s High RPM: 20 kW, 3000 rpm, til både med behov for højere omdrejninger.

Alle modeller kører på 48 volt og leveres klar til installation.

Se mere på www.solbaaden.dk/waterworld

content-loader
content-loader