Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Sådan så det ud i Barcelona ved America's Cup i 2024.

AC75-regler klar til America’s Cup 2027 – kort fortalt

Med nedtællingen i gang til Louis Vuitton 38th America’s Cup i Napoli 2027 er de nye AC75 Class Rules og tekniske bestemmelser offentliggjort med et klart mål: lavere omkostninger med Genbrug af skrog og færre dyre løsninger.

Af Troels Lykke |

Holdene skal sejle med skrog fra 37th America’s Cup eller opdaterede AC36-skrog. Analyse viser, at fartforskellene mellem skrogene er minimale; udviklingen flyttes derfor til foils og systemer. Samtidig fjernes de såkaldte cyclors, og al energi lagres elektrisk, hvilket også sparer penge.

Nye krav til besætning og sejlads

Hvert AC75-hold får fem sejlere, heraf mindst én kvinde. Den ekstra plads øger fokus på taktik og kommunikation om bord. En nyhed er også en “Guest Racer-plads, så en gæst kan komme med under kapsejlads – første gang siden 2007.

Træning og miljø

Holdene træner foreløbig i AC40-klassen, som kan bruges til de tre planlagte for-regattaer i 2026. Fra januar 2026 må AC75’erne igen på vandet med fuld Joint Recon-overvågning.

Alle chase-både skal sejle på batteri, brint eller biofuel, kunne nå 35 knob og have en rækkevidde på 75 sømil. En standardiseret batteribank til styring af alle bevægelige dele på AC75 offentliggøres senere.

De nye regler skal give tættere race, lavere budgetter og mere bæredygtig sejlads, mens holdene allerede nu går i gang med at tilpasse deres både til den næste America’s Cup.

AC75 Class Rules - læs mere på www.americascup.com

  • Hver AC75 skal sejle med fem faste besætningsmedlemmer, heraf mindst én kvindelig sejler.

  • En “Guest Racer”-cockpitplads giver en person uden for holdet mulighed for at sejle med under kapsejlads – den mest eftertragtede plads i sejlsport og første gang siden 2007, at en gæst kan være om bord.

  • Joint Recon vender tilbage med selvvalgte observationsdage for hver deltager. AC40-træning i One Design forventes ikke dækket, men fra 15. januar 2026 kan AC75’erne igen sejle, og overvågningsprogrammet kører for fuld styrke.

  • Alle hold skal bruge eChase-både drevet af batteri, brint eller biobrændsel, med en minimumslængde på 10 meter, en topfart på 35 knob og en rækkevidde på 75 sømil.

  • Specifikationen af en standardiseret batterienhed, der samlet danner den primære batteribank til at styre alle bevægelige dele på AC75, offentliggøres senere.

content-loader
content-loader