VHF-certifikat – lovkrav, ansvar og sikkerhed
Mange danske fritidssejlere kender ikke de præcise regler for brug af VHF-radio. Det er en alvorlig fejl, for uden korrekt certifikat kan man faktisk ikke lovligt forlade havnen, hvis der er en VHF om bord.
“De største misforståelser knytter sig til VHF/SRC-certifikatet,” siger Claus Hasle fra sejlerskolen Watergames.
“Mange tror, de kan sejle med slukket radio eller kun bruge den i nødsituationer. Det er ikke korrekt,” forklarer han videre til minbaad.dk.
Klare krav fra Søfartsstyrelsen
Hvis der er en VHF-radio installeret i båden, gælder to centrale regler:
Der skal være et gyldigt kaldesignal registreret til båden. Køber du en brugt båd, skal kaldesignalet omregistreres.
Mindst én om bord skal have et gyldigt VHF/SRC-certifikat, uanset om radioen er tændt eller slukket.
“Det betyder i praksis, at man ikke må forlade havnen uden certifikatet. Og selv hvis man vælger at ignorere loven, hjælper radioen jo kun, hvis man ved, hvordan den skal bruges,” understreger Claus Hasle.
Mere end blot et kort kursus
Et VHF/SRC-kursus giver både den nødvendige tilladelse og den viden, der kan redde liv. Man lærer at sende og modtage nødsignaler, forstå internationale procedurer og anvende digitale DSC-funktioner korrekt.
Claus Hasle oplever ofte, at sejlere undervurderer betydningen:
“Når man først står i en nødsituation, er det for sent at begynde at læse manualen. VHF’en er det vigtigste kommunikationsmiddel til søs – mobiltelefonen kan ikke erstatte den.”
Ansvar og sømandskab
Som skipper har man et juridisk ansvar for, at reglerne overholdes. Et gyldigt certifikat handler derfor ikke kun om at undgå bøder, men om at kunne hjælpe både sig selv og andre på havet.
“Godt sømandskab er at kende reglerne og kunne bruge sit udstyr rigtigt,” siger Claus Hasle. “VHF-certifikatet er ikke en formalitet – det er en sikkerhedslinje.”
Watergames tilbyder kurser i hele landet, så sejlere kan få det nødvendige bevis og den viden, der kræves for at sejle lovligt og sikkert
