LystHusBåden er selvforsynet med solenergi til to el-motorer og komfort
Det elektriske system i LystHusBåden leverer strøm både til to elektriske Torqeedo-motor og til alle strømforbrugere om bord. Størstedelen af energien kommer fra solpanelerne på taget. Derved reduceres behovet for landstrøm til et minimum, forklarer Henry Thomsen fra Solbaaden.dk. Se illustration.
Tømrer og designer Asger Møller, der bygger LystHusBåden i Ebeltoft, forklarer om at sejle med den firkantede båd. .
- Det er et lystfartøj, som du kan sejle i stille og roligt med 3-6 knob og den er CE-godkendt til nærkyst sejlads, så du kan sejle til en ny havn, og hvis du sejler når solen skinner, er du selvforsynende, hvis du sejler med lav hastighed, da der er 15 kvadratmeter solpaneler på'båd toppen af husbåden.
Den sejlende husbåd, der koster 1,2 mio. kroner er 8,8 meter lang og 3,6 meter bred fylder ikke meget mere end en 35 fods sejlbåd
Og om selve teknikken om bord, forklarer Henry Thomsen fra Solbaaden.dk, der leverer Torqeedo el-motor og batterier.
- Hjertet i systemet er en solar-hybrid-inverter, som har flere funktioner kombineret i én enhed. Den erstatter således en MPPT-solarregulator, en batteri-lader og en 48V/230V inverter. Den omdanner jævnstrøm fra solpaneler og batterier til vekselstrøm, som kan bruges til alle 230V enheder på båden: vandvarmer, infrarøde varmepaneler, kogeplader, køleskab, stikkontakter og lamper.Samtidig fungerer den som lader til 48V batterierne - både fra solpanelerne og fra landstrøm, når båden har kabel til land.
Systemet er intelligent, da overskydende effekt kan oplade batterier.
- Så når der er sol, eller bare dagslys, vil solar-hybrid-inverteren omdanne jævnstrømmen fra solpanelerne til vekselstrøm, som bruges i båden - og bruge den overskydende effekt til at oplade batterierne. Når solen er gået ned, vil solar-hybrid-inverteren trække strøm fra batterierne for at forsyne båden, og automatisk supplere med strøm fra elnettet, hvis batterierne er tomme eller forbruget overstiger batteriernes kapacitet, forklarer Henry Thomsen til minbaad.dk.
Solar-hybrid-inverteren sikrer den optimale udnyttelse af solpanelernes og batteriernes energi.
Otte solpaneler
Lysthusbåden har 8 solpaneler på taget, hver på 400 Wp, så ialt 3,2 kWp effekt ved fuld sol. I praksis producerer de op til 15 kWh på en sommerdag, hvilket er mere end rigeligt til at forsyne strømforbrugerne på båden, drive elmotoren og samtidig bruge overskydende strøm til at lade batterierne op.
- Motoren er en 12 kW elektrisk påhængsmotor fra Torqeedo. Den giver god manøvrekraft til båden, og ved almindelig sejlads med moderat hastighed bruger den 2-3 kW. Den styres af et hydraulisk styresystem, som kan kombineres med selvstyrer. Batteribanken er på 48 volt 280 Ah, altså i alt 14 kWh, og det kan holde båden sejlende i 6-8 timer ved moderat hastighed - og endnu længere, når der er sol, så batterierne hele tiden suppleres med effekten fra solpanelerne, forklarer Henry Thomsen.
Se her på TV 2 Øst-indslag, hvordan båden sejler med to Torqeedo el-motorer.
Se og hør om båden på Maritime Dage
Asger Møller, der viser lysthusbåden frempå Messe C i Fredericia, vil også holde oplæg om projektet med LystHusBåden og det simple liv på 20 m2 med husbåden som scene.
Se og hør Asgers oplæg direkte fra husbåden fredage d. 21/2 og 28/2 kl. 16.00 og igen lørdag d. 1/3 kl. 16.00. I mellemtiden står Asger selvfølgelig til rådigt til en snak og fremvisning.
NBC Marine, der leverer pontoner og Solbaaden.dk, der leverer Torqeedo-motorer og batterier vil også være på standen sammen med Asger Møllers husbåd.
LystHusBåden – specifikationer og godkendelser
Hus: B 3,3 m x L 6,2 m x H 2,5 m
Ydermål inkl. dæk, tagudhæng og pontoner: B 3,6 m x L 8,8 m x H 3,5 m
20 m²: Stue, soveværelse, køkken og bad
12 m²: Overdækket terrasse i begge ender
32 m²: Tagterrasse med nedsænket lounge, heraf 15 m² solceller
Klassificeret som Type 1 ifølge Kystdirektoratets definition af husbåde:
"Fartøj/lystbåd med fremdrift ved egen motor"
CE-mærket efter EU's krav til fritidsfartøjer (konstruktionskategori C)
Pris 1,2 mio. kr.
Læs mere om Asger Møllers lysthusbåd: lysthusbaad.dk/fakta/
Maritime Dage
Se det fulde program for messen: www.maritimedage.dk/sceneprogram Maritime Dage foregår den 21.-23. februar og 28. februar-2. marts 2025 i MESSE C Fredericia.


