Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
“Slutningen bliver intens, ikke på grund af vinden, men på grund af kampen mod de andre.” lyder det fra sejlerne. Her ses et foto fra starten i Frankrig for 17 dage siden.

Nord mod Syd: Class40-dramaet strammer til i Transat Café L’Or

Den dobbelthandede transatlantiske Class40-kapsejlads Transat Café L’Or, nu 17 dage og 18 timer inde i årets udgave, nærmer sig slutningen. Under 1000 sømil resterer til Martinique, og feltet – spredt ud over et enormt nord-syd-felt – er nu ved at samle sig til et klimaks, hvor selv små vindskift kan afgøre alt.

Af Troels Lykke |

De førende Imoca 60ere er i mål, nu gælder det i den tyve fod mindre klasse.

Forrest i Class40-feltet ligger stadig Corentin Douguet og Axel Tréhin på SNSM Faites un don. De har holdt fast i et forspring på ca. 40 sømil i nord, men det er et forspring på lånt tid. Deres kurs mod mål er presset, og de ustabile passatvinde gør livet vanskeligt. Douguet lægger ikke skjul på alvoren:

“Vi går nu ind i de afgørende 24–36 timer. Positionen i nord er ikke den letteste.”

Han peger samtidig på farerne sydpå:“Seafrigo–Sogestran og Les Invincibles står stærkt. Et par mil kan gøre hele forskellen.

I syd fortsætter Seafrigo–Sogestran med Guillaume Pirouelle og Cédric Château deres langsomme indhentning. Modellerne giver dem fortsat en lille fordel ved målstregen, men de svigtende vinde kan vende alt. Château beskriver situationen om bord:

“Vi havde en nat med kraftige byger og store skift i vinden. Finalen kan blive ekstremt tæt, så vi må presse båden helt ud.”

Intens slutning

Les Invincibles ligger stabilt på tredjepladsen og forbereder sig på en stille, men intenst taktisk afslutning. William Mathelin-Moreaux opsummerer udsigten:

“Slutningen bliver intens, ikke på grund af vinden, men på grund af kampen mod de andre.”

Lidt længere tilbage sidder Legallais fast i et højtryk, hvor tålamod er eneste våben. Fabien Delahaye forklarer:

“Vi har ikke mange flugtmuligheder. Nu venter vi på, at vinden vender fra øst.”

I kampen om top-10 ligger to italienske Class40’ere – Influence 2 og Maccaferri Futura – næsten side om side på afstand-til-mål, selv om 650 sømil adskiller dem fysisk. Et vidnesbyrd om hvor ekstremt bred deltagerflåden er blevet af årets mærkelige vejrbillede.

Dagens mest markante ryk kommer fra irske Pam Lee og amerikanske Jay Thompson, som udnyttede en smal nordlig vindstribe og halede flere placeringer. Lee beskriver beslutningen:

“Vi tog chancen, selv om vi måtte sejle med negativ VMG. Men det betaler sig.”

Alle mødes til hård kamp før mål

Thompson ser feltet samle sig til et fælles slutopgør:

“Modellerne peger på, at vi alle mødes til en hård kamp.”

Efter over 3000 mil i ustabil vind er scenen sat for et historisk tæt Class40-slutspil. 

content-loader
content-loader