Gå til hoved-indhold
Udstyr
Mange patroner til oppustelige veste er værdiløse og dermed livsfarlige for sejlerne. Foto: Søren Simonson
Udstyr
Falsk tryghed til søs med oppustelige veste.

Søren kasserede hver fjerde oppustelige redningsvest, der manglede service eller var for gammel

Og kun 13 procent af sejlernes redningsveste var korrekt servicerede, da Søren Simonsen fra Lynæs Sejl- og Kajakklub hele sommeren tilbød gratis sikkerhedstjek i Mission Kend Din Vest. - Resultatet med 228 veste viser, at mange sejler rundt med falsk tryghed, fortæller ildsjælen til minbaad.dk.

Af Troels Lykke |

I hele sommeren har frivillige Søren Simonsen fra Lynæs Sejl- og Kajakklub stået klar hver fredag formiddag med en mission: at give sejlere større tryghed på vandet.

Hans initiativ, Mission: Kend Din Vest, har samlet sejlere fra 15 forskellige havne, der har fået gennemgået deres redningsveste – og måske fået sig et wakeup call.

- Jeg ville gerne åbne klubben op for alle, så vi i fællesskab kunne få et godt afsæt til at være mere sikre, fortæller Søren Simonsen, der selv er uddannet Sejlsikkert-instruktør.

Idéen opstod i foråret, hvor han begyndte at tilbyde gratis tjek af oppustelige redningsveste. Efter to travle lørdage med 70 veste fra lokale bådejere blev konceptet fastlagt: Hver fredag kl. 10.00 kunne man komme forbi Lynæs Havn og få sin vest gennemgået.

228 veste – og tankevækkende resultater

I alt er det blevet til 228 tjek hen over sæsonen, heraf 154 veste på blot syv fredage. Resultaterne taler deres tydelige sprog:

  • Korrekt servicerede: 13,6 %

  • Ok, men med mangelfuld service: 58,4 %

  • Kasseret pga. fejl eller alder: 24 %

  • Udløst CO₂-patron, men ikke oppustet: 2,6 %

  • Manglende CO₂-patron: 1,3 %

Tryghed starter i vesten

- Jeg synes, at 13,6 procent korrekt servicerede veste er meget lavt, og at næsten 28 procent skulle kasseres eller var direkte uvirksomme, er for højt. Det maner til eftertanke – også omkring vejledning ved køb af vestene, siger Søren Simonsen.

Søren har hver torsdag aften gået en runde på havnen for at fortælle om initiativet – og det personlige engagement har virket.

- Det har helt klart været den gode snak med sejlerne, der har trukket flest ind til tilbuddet, fortæller han.

Missionen handler ikke om at pege fingre, men om at gøre sejlerne trygge ved selv at tage ansvaret for udstyret.

- Der er mange, der ikke tør at pille ved vestens dele, og derfor ikke får den serviceret rettidigt. Mit håb er, at flere får mod på at tjekke deres vest selv. En serviceret automatisk redningsvest virker hver gang, siger Søren Simonsen.

Gratis sikkerhed til hele landet

Søren håber, at Mission: Kend Din Vest kan inspirere andre klubber og havne til at følge trop.

- Hvis man har lyst til at sprede budskabet, står Sejlsikkert-instruktørerne klar til helt uden beregning at komme ud i klubber og foreninger. Det kræver bare, at nogen tager initiativet lokalt, forklarer han.

Efter en sommer med oppustede veste, gode samtaler og masser af grin er missionen nu afsluttet – for denne gang. Men Søren håber, at sejlerne har fået en vane, der holder.

- Jeg håber, at sejlerne vil tjekke vestene hvert forår, inden sæsonen går i gang. Måske vil de endda hjælpe nabobåden. Ønsket er her i hvert fald, siger Søren Simonsen.

FAKTA: Mission: Kend Din Vest

  • Initiativ: Søren Simonsen, Lynæs Sejl- og Kajakklub

  • Periode: Sommeren 2025

  • Formål: At øge sikkerheden blandt sejlere gennem gratis tjek af redningsveste

  • Tjekkede veste: 228

  • Korrekt servicerede: 13,6 %

  • Kasserede: 24 %

content-loader
content-loader