Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
First 36 Seascape Edition planer fra sine konkurrenter under en Silverrudder, især når Jan Hansen sætter et to meter langt bovspryd på til store flyvesejl. Foto: Beneteau
Kapsejlads
Ægteparret Helle og Jan Hansen var sydpå og teste den nye First 36 Seascape Edition.
Kapsejlads
Jan Hansen, der her ses under Nordfyns Bank Fyn Cup, har solgt sin Aeolos P30 til Australien. - Den var noget besværlig at sejle, der var ikke altid tid til at kigge ud af båden, fortæller Jan Hansen. Foto: Peter Brøgger

Solo-sejler Jan Hansen har solgt Aeolos P30 - skifter til planende First 36 Seascape

Efter tre sæsoner i sin tjekkede Aeolos P30, har Jan Hansen nu sat kurs mod nye eventyr – og i en seks fod større båd. Valget er faldet på den avancerede, kun 4,4 tons lette First 36 Seascape Edition. Båden, der er blottet for træ om læ, er spækket med udstyr.

Af Troels Lykke |

Det er tid til at komme videre. Jeg håber på en sidste perfekt Silverrudder i Aeolos’n, men vi kan jo ikke stå uden en ny kapsejladsbåd bagefter, forklarer Jan Hansen til sin hjemmeside.

Valget faldt på fart og fremtidssikring

Flere både var i spil i jagten på afløseren for Aeolos’n, som er solgt til Hobart, Tasmanien, med levering efter Silverrudder 2025. Hansen prøvesejlede både Pogo RC og JPK 10.50 i Frankrig og var tæt på at vælge en af de franske letvægtere.

Men så dukkede First 36 Seascape Edition op – en videreudviklet, race-optimeret udgave af First 36. Båden er 500 kilo lettere end standardudgaven (fra 4.900 til 4.400 kg), og med features som kulfiber-mast, lithium-batterier og elektronisk styring af rorvinkler, var valget pludselig klart. (Se den plane her)

- Jeg får den med et to meter langt bovspryd, det bliver en båd der ikke kun surfer, den kan også plane og kan stikke af fra modstanderne på læns med 3-4 knob mere end dem, forklarer Jan Hansen til minbaad.dk.

Han ser også frem til at have et tæt samarbejde med værftet.

Den er let, planende, solid og velbygget – og værftet bakker virkelig op. Det tæller tungt for mig, siger Jan Hansen.

Under broen – og foran konkurrenterne?

Med sin længde på 36 fod placerer båden sig som en af de mindste i Large-klassen (35-40 fod) til soloklassikere som Silverrudder og Vegvisir Race. Men netop den størrelse kan vise sig at være en fordel.

De hurtigste både i Large-klassen har for høj mast til at komme under lavbroen ved Sprogø, og det har ofte kostet dem dyrt. Seascape’n kan lige snige sig under med 50 cm luft, forklarer Hansen.

Faktisk er både på 36-37 fod gået med sejren i fire af de seneste fem år i klassen.

Klar til ORC-VM i København

Den nye båd er desuden optimeret til at ligge øverst i ORC klasse C, og med ORC-VM i København i 2027 har Hansen også langsigtede mål.

Standardudgaven af First 36 har gjort det godt i både ORC og IRC, og Seascape-versionen er kun endnu skarpere, vurderer han.

Et rullende showroom

Hansen stopper dog ikke ved egne sejladser. Han skal fremover hjælpe Seascape Denmark med at repræsentere hele programmet: Seascape 18, 24, 27, 30 og 36.

Det er en spændende mulighed. Jeg glæder mig til at dele min erfaring og begejstring med andre sejlere, siger københavneren.

Båden, som internt kaldes The Beast, forventes leveret til København i februar 2026 – klar til at blive rigget op med instrumenter fra NKE, tovværk fra Liros, maling fra Hempel og øvrigt high-end udstyr.

Det bliver en vild transformation – og en ny æra for min sejlads, slutter Jan Hansen.

First 36 Seascape Edition
Længde overalt (LOA): 11,98 meter
Skroglængde: 11,00 meter
Bredde: 3,80 meter
Vægt (let depl.): 4.400 kg
Køl (ballast): 1.530 kg
Dybgang: 1,95 meter
Mastehøjde over vandlinjen: 17,80 meter
Dieseltank: 70 liter
Ferskvandstank: 200 liter
Motorydelse (standard): 29 hk
Forsejl (stagsejl): 38 m²
Storsejl: 42 m²
Gennaker (topsejl): 141 m²
Pris fuld sejlklar med alt udstyr inkl. moms 3,5 mio. kr.

content-loader
content-loader