Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Denne båd havde sandsynligvis diselpest fornylig ved Bogense og måtte slæbes af frivillige reddere. Foto: Dansk Søredningstjeneste

Sådan gør du, hvis du får dieselpest i tanken og sådan undgår du det

En motor, der pludselig stopper i en havnemanøvre eller i vindstille på åbent hav, kan skabe panik. Ofte er årsagen det usynlige dieselpest. Det er et biologisk problem, som kan ramme enhver båd med dieseltank – og som alt for mange sejlere opdager først, når det er for sent.

Af Troels Lykke |

Dieselpest opstår, når mikroorganismer som bakterier, svampe og gær formerer sig i brændstoffet. For at kunne leve behøver de vand, og selv ganske få dråber kan være nok.

Vandet kommer typisk fra kondens i tanken, men også fra utætte dækslåg, dårlig ventilation eller fugtig luft. Vandet synker til bunds, og dér, i grænselaget mellem vand og diesel, opstår et sort, sejt slam – en blanding af døde mikrober og deres affaldsstoffer.

Når dette slam hvirvles op af søgang eller tankbevægelser, tilstoppes brændstoffiltre og rørledninger. Motoren kvæles, og den kan ikke startes igen, før systemet er renset. For sejlere, der oplever det under en passage eller tæt på kysten, kan det være direkte farligt.

Særligt problem for sjældent brugte motorer

Dieselpest rammer oftest sejlere, som kun bruger motoren lejlighedsvis. Jo længere tid brændstoffet står stille, jo større risiko for vækst. Motorbåde og erhvervsfartøjer, hvor diesel løbende udskiftes, er sjældnere ramt.

Langturssejlere er særligt udsatte, fordi mange tanker op i lande, hvor brændstoffet står længe i solen. Der kan mikroorganismerne allerede have fået fat – længe før dieselen når tanken om bord.

Biodiesel forværrer problemet

EU’s krav om miljøvenlig diesel gør ikke sagen lettere. I dag må diesel indeholde op til syv procent biodiesel, og netop de biologiske komponenter er som næring for mikroorganismer. Når de nedbryder biodiesel, frigives der yderligere vand, som igen fremmer væksten, fortæller vores samarbejdspartner Floatmagazine.de

Siden andelen af biodiesel blev hævet i 2011, har værfter og marinaer i hele Europa rapporteret flere tilfælde af inficerede tanke. En ny forhøjelse til ti procent diskuteres i EU, hvilket kan gøre problemet endnu mere udbredt.

Forebyggelse er den bedste kur

Helt undgå dieselpest kan man ikke, men man kan mindske risikoen betydeligt. En grundregel lyder: jo mere fyldt tanken er, desto mindre kondens dannes. Hold derfor tanken så fuld som muligt, især når båden ligger stille i længere tid.

Brug kun frisk diesel fra stationer med høj omsætning. Undgå at gemme brændstof i gamle eller halvfyldte dunke, og kontroller jævnligt brændstoffilteret for vand eller mørkt slam.

Der findes tilsætningsmidler – såkaldte biocider – der kan hæmme væksten. Nogle af de mest effektive er dog blevet forbudt på grund af deres giftighed. Vælg derfor miljøgodkendte produkter og følg doseringen nøje.

Når skaden er sket

Symptomerne på dieselpest begynder ofte diskret: motoren mister omdrejninger, bruger mere brændstof eller går ujævnt. Derefter stopper den helt, fordi filteret er tilstoppet. I alvorlige tilfælde må hele tanken renses.

Rensningen kræver, at brændstoffet pumpes ud, tanken tørres og skrabes ren for slam, hvorefter systemet skylles igennem. På store både er det en tung og tidskrævende opgave, der bedst udføres af specialfirmaer.

For sejlere på langfart er det dog sjældent en mulighed. Mange må selv ty til vakuumpumper, filtre og tålmodigt håndarbejde – som i en ”operation på åben tank”.

Sådan opdager du problemet

Typiske tegn på dieselpest er mørk, slimet belægning i filteret, vand i separatoren, ujævn motorgang eller stigende brændstofforbrug. I sidste fase går motoren helt ud, fordi systemet er tilstoppet.

Tjek tank og filter regelmæssigt – især efter længere tids stilstand. Lugt også til brændstoffet: en sur eller muggen lugt er et klassisk faresignal.

Hvis du allerede har dieselpest

  1. Stop motoren med det samme for at undgå yderligere skade.

  2. Tøm tanken ved hjælp af en pumpe – begynd med det rene brændstof øverst.

  3. Filtrér og gem den rene diesel, men kassér bundslam og synligt forurenet brændstof.

  4. Rens tanken grundigt for slam og belægninger. Brug absorberende klude eller svampe, og tør tanken helt.

  5. Skyl systemet med frisk diesel og monter nye filtre.

  6. Brug et godkendt biocid eller additiv, der dræber de resterende mikroorganismer.

Har du ikke mulighed for selv at udføre arbejdet, findes der specialfirmaer, der renser tanke professionelt – mange marinaer samarbejder med sådanne.

Forebyg næste angreb

Hold tanken så fuld som muligt for at undgå kondens. Tank altid frisk diesel fra stationer med stort gennemløb, og undgå gamle dunke, hvor brændstoffet kan have stået i solen i måneder.

Et årligt eftersyn af tank og filtre er billig forsikring mod motorstop. For uden en fungerende motor kan selv en stille dag på havet hurtigt blive alt andet end fredelig.

content-loader
content-loader