Manglende bådførerbevis i Norge koster nu 5000 kroner
Højere bøder skal forebygge uforsvarlig sejlads og øge sikkerheden på vandet. Sjøfartsdirektoratet har registreret 20 dødsulykker i år, og flere omkomne bar ikke redningsvest, lyder det fra den norske justits- og beredskabsminister Astri Aas-Hansen.
Fra 1. januar 2026 bliver det langt dyrere at bryde søfartsreglerne i Norge. Regeringen hæver bødesatserne for første gang i 25 år, og især sejlere uden bådførerbevis bliver ramt hårdt. Her stiger bøden fra 500–1500 kroner til 5000 kroner – og helt op til 7500 kroner for både, der kræver højhastighedsbevis, det skriver SEILmagasinet.no
Justits- og beredskabsminister Astri Aas-Hansen (Ap) siger, at højere bøder skal forebygge uforsvarlig sejlads og øge sikkerheden på vandet. Sjøfartsdirektoratet har registreret 20 dødsulykker i år, og flere omkomne bar ikke redningsvest.
Redningsselskapet, Politiet og Kystvakten støtter ændringerne og forventer en klar præventiv effekt.
Aas-Hansen fremhæver især betydningen af ordentlige kvalifikationer:
- Det er afgørende, at førerne har bådførerbevis og højhastighedsbevis, når det kræves. Højere bøder forventes at få flere til at tage de nødvendige kurser.
De vigtigste bødesatser fra 2026 i Norge:
Manglende bådførerbevis: 5000 kr.
Manglende højhastighedsbevis: 7500 kr.
Fartovertrædelser: 5000 kr.
Fejl ved lanterner: 4000–5000 kr.
Fællesbøde: Maks. 15.000 kr.


