Gå til hoved-indhold
Udstyr
Udstyr

Fra automekaniker til bådreparatør: Mike Borrelli fandt glansen i Awlgrip

Det startede i baghaven men i dag er Metan Marine blandt USA’s mest efterspurgte restaureringsværksteder. Virksomheden råder over et moderne anlæg på 25.000 kvadratfod og bringer klassikere og kultbåde tilbage i topform for kunder over hele verden. Se video om malingprocessen.

Af Troels Lykke |

Kendetegnet er kompromisløs proceskontrol: sprøjtebokse til sekscifrede dollarbeløb, håndværk i topklasse – og en gennemsigtighed, som tusinder af loyale YouTube-abonnenter følger tæt.

For Mike Borrelli har én konstant været afgørende siden første dag: Awlgrip®-coatings.

“Jeg har altid brugt Awlgrip til alle mine både. Jeg glemmer aldrig, da afdøde Steve Smith kørte ind i min indkørsel på mit andet projekt. Han var en omvandrende håndbog og et venligt menneske,” siger Mike Borrelli i en pressemeddelelse fra AkzoNobel.

Da autolak blev til bådlak

Overgangen fra bil- til bådlak krævede en faglig vending. I bilverdenen var arbejdsgangen basecoat, klarlak og emalje ovenpå. Steve Smith tog sig tid til at forklare forskellen mellem lineære urethaner og akryl-urethan – og hvordan klarlaget under hærdning søger mod overfladen.

“Jeg var vant til autobranchen, hvor det hele handler om base coat, clearcoat og emalje. Steve forklarede forskellen på lineære urethaner og akryl-urethan, og hvordan klarlakken stiger til overfladen under hærdningen,” siger Borrelli.

Skiftet gav resultater med det samme. Awlgrips premium polyurethan-finish er kendt for let påføring og markant glansstabilitet – selv i hårdt maritimt miljø med UV, salt og mekanisk slid.

Awlcraft 2000 ændrede spillet

“I årevis kunne man ikke vådslibe og polere lineære urethan-finish, fordi man brød overfladen,” siger Borrelli. “Awlcraft 2000 ændrede det ved at lade det nye lag ‘smelte’ ind i det forrige under vådslibning. Så kan man polere, til reparationen i praksis ikke er synlig.”

I dag lægger Metan Marine topcoat med den nyeste teknologi, Awlcraft® 3000, koblet med AkzoNobels avancerede farveplatform, så nuance, dybde og glans matcher fabriksniveau.

“Vi har netop afsluttet en af vores længste sprøjtemaling nogensinde og kørte begge sprøjtebokse på fem samtidige projekter. Tilbagemeldingerne på Awlgrip-finish og holdbarhed har været helt vilde,” siger han.

Awlgrip også populær i Skandinavien

Også i Danmark og Norge har Awlgrip fået solidt fodfæste blandt professionelle bådbyggere og værfter. Anders Jessen fra www.yachtkemi.com står for distributionen i begge lande – og mærker tydeligt efterspørgslen.

“Jeg har blandingsstationer og leverer dag til dag til alle danske bådebyggere, der også bruger det. Det er det bedste, du kan bruge til både,” siger han til minbaad.dk.

content-loader
content-loader